Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

samenvoegen 11 en 12 jarigen

  • alfons sprengers

    Hallo fietscrossers

    Onderstaande berichten heb ik onlangs aan de commissie Fietscross van kNWU gezonden. In feite moet je eerst het tweede verhaal lezen en pas dan mijn aanvulling die ik verstuurd had omdat ik geen reactie heb ontvangen van de KNWU. Laat mij even weten wat jullie van de samenvoeging vam 11 en 12 vinden en hoe jullie denken over mijn idee (de beste 5 rijders).

    Groeten Alfons Sprengers

    L.S.

    Onderstaand bericht heb ik enige tijd geleden aan de KNWU verzonden. Tot heb heden heb ik nog geen reactie mogen ontvangen.

    Inmiddels heb ik zelf nagedacht aan een alternatief.

    Als je bij zowel de NK's en de AK's gewoon de beste vijf uit de eindstand (verplicht) een jaar hoger zou indelen dan sla je twee vliegen in een klap. De beste worden beter en blijven gemotiveerd. Dat geldt natuurlijk ook voor de jongens en meisjes die in hun eigen klasse rijden: zij zijn de beste kwijt maar krijgen er vijfvan een jaar jonger bij die goed kunnen fietsen. Ik denk dat dit een oplossing is die beter werkt en de animo hoog houdt. Ik wacht de reactie nog maar even af maar ben van plan om dit probleem breder weg te zetten.

    Aan de KNWU commissie Fietscross.

    Hierbij een bericht van een verontruste ouder van een fietscrossende jongen van 10 jaar. Als bestuurslid van een van de fietscrossclubs in Noord-Holland ben ik reeds enige tijd op de hoogte van het voornemen om het samenvoegen van leeftijden 11 en 12 tot een gezamenlijke klasse 11/12 jaar. Mijn zoon wordt volgend seizoen 11 jaar. Afgelopen seizoen kon hij (met vier of meer starthekken) regelmatig tot de kwart of de halve finale van het NK komen. Hij is er vier maal in geslaagd om tot de B-finale van het NK te komen. Niet slecht voor iemand die voor het eerst aan NK deelneemt.

    Vandaag zag ik de aanvraagformulieren voor de nieuwe licenties. Hieruit bleek dat het voornemen is uitgevoerd: volgend seizoen gaan de 11 en 12 jarigen dus samen fietsen in 1 klasse.

    Mijn probleem zit hem dus in het feit dat ik mijn zoon volgend jaar, als hij nog voor hij 11 is geworden (23 mei 2002) op NK's moet rijden tegen 12 jarigen. Ik kan het mis hebben maar ik durf nu al te voorspellen dat hij geen enkele keer door de manches zal komen. Op deze wijze kan ik hem niet motiveren om er vol voor te gaan. Maar ook ik kan het niet waarderen om een halve dag in een auto te gaan zitten en dan mijn zoon drie maal 1 minuut te zien fietsen.

    Geef mij nou eens een goede reden waarom er steeds meer leeftijden worden samengevoegd. Het kan niet liggen aan het aantal deelnemers.Het kan ook niet liggen aan de motivatie van de deelnemers. Hoe jonger de deelnemers hoe groter het relatieve verschil tussen twee geboortejaren en hoe groter het verschil binnen 1 geboortejaar. Als je 15 en 16 jarigen samenvoegd is het verschil (relatief gezien) veel kleiner dan wanneer je 9 en 10 jarigen samenvoegt.

    Maar waarom kiest de KNWU dan toch voor deze onbegrijpelijke actie.

    Ik ben van mening dat dit juist de motivatie van de rijders zal doen afnemen en in de breedte juist geen goed doet aan de ontwikkeling van de fietscross. Alle ouders van jongere rijders die ik de afgelopen maanden over het samenvoegen heb gesproken zijn het met mij eens. Het samenvoegen van leeftijden is een slechte zaak.

    En kom nou niet met een verhaal dat de UCI het verplicht stelt of dat de uitdaging van de rijders groter zal zijn. Of dat iemand steeds om het jaar in het voordeel is.

    Ik hoop dat ik met mijn berichtje duidelijk ben geweest. Mocht u nog vragen hebben dan hoor ik dat graag: 06-51143692.

    Kom met een goed antwoord en stel mij tevreden. DRAAI HET TERUG!!!!!!

    Hartelijke groeten Alfons Sprengers

  • Webmaster

    Hallo

    Ik ben het ook zeker eens met uw stelling, ik begrijp het ook niet waarom ze alles ineens gaan samenvoegen.

    Zelf ben ik net 16 geworden en moet tegen jongens van 17, 18 en bijna 19 rijden.

    Ben ik ook niet echt blij mee.

    Dus mensen……zijn jullie tegen, laat het horen!!!

    Groetjes

    De Webmaster

  • Bert Iepenga

    Alfons,

    Ik heb ooit jouw zoons fiets gekocht voor mijn zoon (dacht ik). Ik ziet nog niet lang in dit fietswereldje maar heb met verbazing aangehoord dat deze leeftijdscategorien bij elkaar gevoegd worden. Ook voor mijn zoon (gaat tweede jaar regio rijden en eerste keer afdeling) zal het een tobber worden als deze leeftijden bij elkaar gevoegd worden.

    Heb je inmiddels al een reactie van de KNWU ontvangen? Ben benieuwd!

    Groeten van Bert Iepenga

  • edward

    Samen voegen lijkt mij ook geen goed idee.

    Als vergelijking kijk ik naar mijn vorige school

    Daar hadden ze de eerste klas en de tweede klas op een lokatie.

    Gevolg: de jongere (1ste jaars) werden flink onder de duim gehouden door de tweede, die alles in handen hadden.

    Ik kijk als volgt hier tegen aan: de 11-jarige onder de duim gehouden en de 12-jarige domineren alles. Het vwerkt volgens mij zeer demotiverend, terwijl de jeugds toch al moeilijk aan sport te houden is volgens mij.

  • Bert van der Burg

    Ik heb als vertegenwoordiger van de Fietscross vereniging Zoetermeer in het laatste

    afdelingsoverleg op 24 november dit onderwerp ter discussie gesteld.

    Mijn mening is dat de samenvoeging (volgend jaar ook 9 en 10 jaar!) geen

    stimulans is om aan wedstrijden deel te nemen.

    Vanaf 15 jaar worden de krachtverschillen kleiner waardoor de combinatie

    minder invloed heeft op de prestaties.

    Er is in het afdelingsoverleg gestemd of de combinatie van 11 en 12 jarigen bij

    de afdelingswedstrijden doorgevoerd moet worden.

    De helft van de verenigingen was ervoor, de helft tegen waardoor de stemmen staakten en het voorstel tot niet combineren is afgewezen.

    Het komende jaar zal uitwijzen wie er gelijk heeft.

    Ik weet dat er een groot aantal middenmoters zullen afhaken waardoor er in de toekomst nog minder deelnemers naar de afdelingswedstrijden zullen gaan.

    Ik ben bang dat dit proces onomkeerbaar is.

  • Bert Iepenga

    Wat is ooit de reden geweest van de K.N.W.U. dat leeftijden bij elkaar gevoegd worden?

  • Teun Stam

    Hallo, Ik ben Teun Stam, vader van 2 crossende kinderen en zelf ook actief op het circuit.

    Ik vind het niet netjes van de KNWU dat er niet word gereageerd op jouw schrijven, echter zijn we wel gewend van de KNWU dat er laat of soms niet word gereageerd.

    Het lijkt mij dan ook verstandiger dat je jouw mening afgeeft aan het clubbestuur, zodat deze dit kan meenemen in het afdelingsoverleg. Het bestuur zal dan wel de mening moeten geven van meerdere rijders, zodat de vereniging een standpunt in kan nemen, wat voor hun vereniging geldt.

    Wij hebben dit gedaan binnen onze vereniging door middel van een vragenlijst, waarop de rijders hun mening konden geven. De uitslag was:

    52% voor

    17% tegen

    31% geen mening

    Persoonlijk ben ik van mening dat samenvoeging positief zal werken binnen de sport. Iedere rijder zal een moeilijk jaar afgewisseld zien met een eenvoudiger jaar.

    Een rijder van 11 jaar, die achteraan rijd in zijn klasse 11 jaar, zal waarschijnlijk ook achteraan rijden bij samenvoeging 11 jaar. Een jaar later is de rijder 12 jaar, en komen ook de mindere rijders van een jaar jonger in zijn klasse uit, hetgeen inhoud dat de rijder, die bijna elke keer naar 3 manche's naar huis kon, ineens een ronde verder. Dit kan zeker een grote positieve bijdrage leveren.

    Indien de rijder dat jaar bij de klasse 12 jaar zou rijden, had hij dit dan ook gepresteerd? Waarschijnlijk niet.

    Je geeft zelf aan dat jouw zoon 10 jaar is en bij de 11/12 jaar wordt ingedeeld. Wat zal die rijder wel niet zeggen die op 30 december 11 wordt? Gelukkig, volgend jaar ben ik een keer niet de jongste, en andersom die rijder die op 2 januari 12 wordt? He jammer, volgend jaar ben ik niet de oudste.

    Natuurlijk heeft de samenvoeging ook negatieve kanten, maar dat blijft met elke vaststelling moeilijk.

    Ik vind het belangrijk dat zowel de ouder, als de club, de positieve zijde van de verandering moet benadrukken, dan is de “pijn” een stuk draaglijker.

    Ik hoop dat je wat aan mijn mening hebt, ondanks dat deze haaks staat op de jouwe.

    Evenzo, een gezond en sportief 2002 toegewenst, en wellicht tot om het circuit.

    Teun Stam.

  • Remon Brink

    Hallo,

    Het meest slechte idee dat de KNWU de afgelopen jaren heeft gehad is volgens mij het samenvoegen van de leeftijden. Ten eerste zeker op het punt dat Alfons terecht aangeven dat de motivatie bij de kinderen enorm afneemt, maar ten tweede omdat de KNWU met dit plan ook weer eens duidelijk maakt dat er niet geluisterd wordt naar haar achterban.

    Slechts een paar sport-bobo's maken de dienst uit. Het plan is perfect voor de top rijders in Nederland, waarvoor de competitie toe zal nemen. Deze rijders zullen dus ook beter worden, wat tot beter internationale rijders zal leiden. Het voorstel is mijn insziens echter puur goed voor de ontwikkeling van de topsport. De breedtesport wordt weer eens in het geheel vergeten.

    Remon Brink

  • yrneh

    Mijn reactie is dat er voor vele rijders gereden gaat worden in de div. finales zonder er maar een punt mee te winnen . Zeker voor de mindere goden onder ons. De toegevoegde waarde van meer fietsen zie ik niet daar eenieder in zijn/haar leeftijd ook 3 races en de div. finales rijdt . Bij de bond zijn ze blij met meer licenties maar ik zie een terugloop tegemoet. Ik vind dat de betere zelf kunnen kiezen voor een jaartje ouder zodat ze toch genoeg ervaring krijgen voor de grotere EK-WK ronden . Want niets is frusterender dan 5x fietsen voor een paar puntjes die je al had na 3 races.

  • Marsha

    Het enige waarom je leeftijden bijelkaar wilt voegen is omdat de klasses leeg lopen met rijders. Uit diversen berichten maak ik op, dat de vulling van deze leeftijden nog degelijk zijn en ik me dus afvraag waarom dit alles wordt gedaan? Als de leeftijdsklassen nog gewoon redelijk goed gevuld zijn waarom hou je dit niet gewoon zo? Het is inderdaad niet echt motiverend voor een rijder en zeker niet voor de enthousiaste ma en pa (die inderdaad een paar uur heen in de auto zitten en een paar uur terug) om zoon lief na drie rondjes weer teleurgesteld te zien afdruipen. Tuurlijk kan er maar 1 de winnaar zijn en zijn er altijd verliezers, maar ik denk dat je straks alleen maar meer verliezers gaat krijgen door de samenvoeging van leeftijden, waardoor de kinderen minder gemotiveerd worden om nog wedstrijden te (blijven) rijden. Zeker diegene die op de kant zitten van net de finale halen of niet. Als ze zo af en toe eens een keer in die finale belanden, proeven ze wat het is en hebben ze weer meer motivatie voor de volgende wedstrijd. Als je ziet dat je zoon door alle samenvoegingen verder van dit alles af is kan je hem niet blijven motiveren met het verhaal:“Het wordt volgend jaar beter knul!”. Daar hebben kinderen geen geduld voor. Ze willen plezier beleven in hun sport maar met die beleving om steeds naast de boot te vallen voor een seizoen lang, kan weinig motiverend werken!