Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Klikpedalen : verbieden of niet?

  • Bert van der Burg

    In een aantal landen in Europa is het gebruik van Klikpedalen onder een minimum leeftijd bij nationale wedstrijden niet meer toegestaan.

    Mogelijk volgt in de toekomst de UCI of KNWU die regels ook nationaal of internationaal.

    Ik ben van mening dat dat geen goed idee is.

    Mijn beide zonen crossen al sinds 1994 en zijn zonder kliks begonnen.

    De (wekelijkse) verwondingen die aan de onderbenen ontstaan door het van de pedalen af schieten zijn niet meer te tellen (ondanks goede scheenbeschermers).

    Sinds de jongste Kliks is gaan gebruiken heeft hij zelden meer verwondingen aan zijn onderbenen.

    Ik weet dat het gevaar van klikpedalen schuilt in het te strak afstellen van de pedalen waardoor gewrichtsblessures kunnen ontstaan.

    Dit is dom en overbodig.

    Kliks horen niet vaster afgesteld te worden dan nodig.

    Controle is zeer eenvoudig en b.v. door startofficials uit te voeren:

    De rijder moet in staat zijn met een licht draaiende beweging zonder hulp zijn voet uit de kliks te halen.

    Lukt dat niet dan mag de rijder vertrekken!

    Mijn zoon schiet zeer makkelijk uit zijn kliks maar nooit ongecontroleerd tijdens het rijden en heeft nog nooit enige blessure daardoor opgelopen.

    Bij een valpartij is de fiets al los voor hij de grond raakt!

    Een professionelere controle kan uitgevoerd worden door een klikplaatje op een staaf te monteren en met een trekkrachtmeter de kracht te bepalen waarmee het pedaal loslaat.

    Samenvattend:

    Verbieden geeft nieuwe (onderbeen)blessures.

    Controle op afstelling van kliks is mogelijk.

    Laat niet een paar niet nadenkende personen de (on)veiligheid van velen bepalen.

  • Patrick v. Pijkeren

    Clicks

    Zouden we binnenkort ook niet meer met een frame van alluminium mogen fietsen omdat er vast ook wel eens zo"n fiets kapot is gegaan, waarom moeten we de technische vooruitgang in de fietscross tegenhouden?.

    Als vooral de ouders en natuurlijk ook de rijders zich eens zouden verdiepen over hoe zo'n pedaal nou precies werkt komt je gauw tot de conclusie dat je alleen uit het pedaal kunt schieten met een zijdelingse beweging hoe slok hij ook staat, dus je moet leren om met clicks te fietsen, strak afstellen is onnodig en kan gevaarlijk zijn hier moet op gecontroleerd worden, maar het belangrijker en dat je de bescherming om de neck van het balhoofd aanwezig is, want dat is het enige waar op gecontroleerd wordt.

    Kortom het moet alleen verboden worden om met te strak afgestelde pedalen van start te gaan.

    groeten

    Patrick v. Pijkeren

  • elco

    ik vindt het verbieden van clicks belachelijk.

    Als je kijk naar amerika daar staan meisjes van 6 met zijn achten tegen het het en allen hebben ze clicks geen problemen daar.

    Als je kijkt hoe ik mijn knie aan goort heb geholpen en dat zonder clicks dan zou ik ze graag op dat val moment op mijn fiets hebben gehad en zou het allemaal wat minder zijn geweest.

    elco