Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Klikpedalen : verbieden of niet?

  • Bert van der Burg

    In een aantal landen in Europa is het gebruik van Klikpedalen onder een minimum leeftijd bij nationale wedstrijden niet meer toegestaan.

    Mogelijk volgt in de toekomst de UCI of KNWU die regels ook nationaal of internationaal.

    Ik ben van mening dat dat geen goed idee is.

    Mijn beide zonen crossen al sinds 1994 en zijn zonder kliks begonnen.

    De (wekelijkse) verwondingen die aan de onderbenen ontstaan door het van de pedalen af schieten zijn niet meer te tellen (ondanks goede scheenbeschermers).

    Sinds de jongste Kliks is gaan gebruiken heeft hij zelden meer verwondingen aan zijn onderbenen.

    Ik weet dat het gevaar van klikpedalen schuilt in het te strak afstellen van de pedalen waardoor gewrichtsblessures kunnen ontstaan.

    Dit is dom en overbodig.

    Kliks horen niet vaster afgesteld te worden dan nodig.

    Controle is zeer eenvoudig en b.v. door startofficials uit te voeren:

    De rijder moet in staat zijn met een licht draaiende beweging zonder hulp zijn voet uit de kliks te halen.

    Lukt dat niet dan mag de rijder vertrekken!

    Mijn zoon schiet zeer makkelijk uit zijn kliks maar nooit ongecontroleerd tijdens het rijden en heeft nog nooit enige blessure daardoor opgelopen.

    Bij een valpartij is de fiets al los voor hij de grond raakt!

    Een professionelere controle kan uitgevoerd worden door een klikplaatje op een staaf te monteren en met een trekkrachtmeter de kracht te bepalen waarmee het pedaal loslaat.

    Samenvattend:

    Verbieden geeft nieuwe (onderbeen)blessures.

    Controle op afstelling van kliks is mogelijk.

    Laat niet een paar niet nadenkende personen de (on)veiligheid van velen bepalen.

  • Remon Brink

    Ik zie inderdaad ook niets in het verbieden van kliks,

    Voor de jongste rijders kun je nog met het argument komen dat de techniek er door achteruit gaat en dat je het daarom tot een bepaalde leeftijd moet verbieden, maar bij ouderen gaat dat zeker niet op. Kijk maar naar de invoering van de klapschaats.

    Ook ernstige blessures loop je niet op door kliks. Ik heb het in de 5 jaar dat ik nu met kliks rijd nog maar 1 keer meegemaakt, dat iemand zijn been brak doordat hij niet uit de kliks kwam.

    Laten we daarom de sport zich laten ontwikkelen, en laten we de rijders vrij laten in de keuze van hun pedalen. Alleen voor de jongste rijders kunnen we misschien deze discussie gaan voeren.

  • femmie

    doe ff normaal je kan de klap schaatstoch niet met clicks vergelijken???

    dat moet jij toch weten remon

    laat die clicks maar weg!!!!!!!!!!!!!

    ik zal er allemaal maar aan wennen om zonder tegaan fietsen

    want volgens mij word het allemaal verboden

    als het nu al verboden is in het buitenland met grote wedstrijden dan komt dat hier ook wel in nederland!!!

    groeten femmie

  • Bert Volkers

    Beste Bert,

    De ervaring die ons gezin (3 rijders) met pedalen heeft, sluit helemaal aan bij wat jij schrijft. Ondanks scheenbeschermers regelmatig scheenblessures doordat je van de pedalen afschiet. Sinds de aanschaf van kliks geen last meer. Ook de ervaring met een val als je ingeklikt bent is hetzelfde. Je schiet op tijd los als je een keer valt.

    Groeten,

    Bert

  • Webmaster

    Hallo,

    Ik ben tegen de afschaffing van klikpedalen.

    Bij de jongere rijders kan ik me er iets bij voorstellen, maar bij alle leeftijden neit.

    Iedereen is er nu aan gewend, trouwens: en de mensen die vorig jaar net clicks en schoenen hebben gekocht? Die hebben er dan niets meer aan.

    Bovendien zijn het aantal blessures niet toegenomen volgens mij. Sterker nog, bij mij zelf is het zo dat ik minder blessures heb sinds het gebruik van kliks.

    TEGEN DUS!

    De Webmaster

  • ronald

    Waarom zouden we kliks bij fietscross niet meer gebruiken, dit is belachelijk hoor, er is niks gevaarlijks aan als je maar weet hoe je deze pedalen moet afstellen. Dus gewoon lekker door gaan met dit soort pedalen hoor.

    En anders ook het wielrenners weer met gewonen toeclips laten rijden, dan zal je zien dat de uci niet overstag gaat, want het wielrennen is heilig voor ze.

    En daar rijd de jeugd van 5 jaar en ouder ook gewoon met kliks en daar gebeurt toch ook niks.

  • jan schippers

    hierbij ook mijn reactie op het verbieden van de clickpedalen.

    Ons gezin heeft ook drie rijders (5-6-8 jaar )waarvan alleen de jongste niet met

    speciale pedalen rond rijd. Toen de oudtse 2 jaar geleden begon met fietsen op gewone pedalen viel hij nagenoeg iedere wedstrijd omdat hij van zijn pedalen afschoot, eind seizoen 2000 schafte ik voor hem click pedalen aan waarna hij

    bijna nooit meer gevallen is en ook geen blessures meer opgelopen heeft.

    Voor de tweede zoon die vorig jaar begonnen is geldt hetzelfde verhaal, ook hij schoot bij nagenoeg iedere wedstrijd van zijn pedalen af en had regelmatig zijn onderbenen kapot, na aanschaf van de pedalen is hij in het hele seizoen nog maar 2 keer gevallen.

    Conclusie: laat ook de jongere rijders voor hun veiligheid met deze pedalen rijden

    Ik wordt er langzaam doodziek van om naar de zogenaamde deskundigen te luisteren en ons plezier in deze sport te verzieken.

    groeten jan en kids

  • Koos van Galen

    ik ben tegen het afschaffen van de clickpedalen ,en steun het betoog van Bert van der Burg ,

    wat de echte reden tegen de clickpedalen is is me nog niet duidelijk ,ik hoor dat het over grotere blessure kans gaat ,het lijkt mij overdreven ,mijn zoons trainen nu sinds 4 weken weer zonder clicks (na 4 jaar)i.v.m. met een wedstrijd in Tours waar het reeds verboden is en inderdaad beide jongens hebben al weer behoorlijke schrammen en blauwe plekken op hun benen,bovendien werkt het niet motiverend want het blijkt dat met clicks de overige rijders sneller starten en makkelijker springen,ik vindt het afschaffen van clicks berusten op de mening van enkele conservativelingen binnen de sport in de andere fietssporttakken is deze discussie toch ook niet aan de orde ,wel is het zo dat beginnende onervaren kinderen vaak te vast in de clicks zitten en niet de kracht hebben om snel hun voet uit het pedaal te draaien maar zoals Bert al schrijft dit zou toch technisch op te lossen moeten zijn ,

    Typisch is de 2 strijdigheid binnen de europese landen nu is in frankrijk en duitsland de click-pedaal al verboden onder de 16 en 14 jaar,hoe gaat dit bij een E.K ?

    ondanks mijn persoonlijke voorkeur om de clicks te handhaven lijkt het me zeer belangrijk en in ieders veiligheid om uniform te beslissen voor de hele bmx-sport.

  • IK

    Nou, ik ben het toch met Femke eens hoor.

    Het argument; iedereen is er nu aan gewend.. vind ik onzin!! Hoe denk je dat ze eerder altijd reden?? Toch ook zonder klikpedalen of niet. En als je Anita vd Mortel zonder ziet rijden en Willy Kanis eerder ook altijd, dan weet ik zeker dat het niet aan de kliks ligt dat iemand beter gaat fietsen. Ok, de start gaat wat beter omdat je dan je trapper omhoog kunt trekken, maar als iedereen zonder rijdt maakt het toch ook geen verschil.

    En aan kliks moet je toch ook wennen…het gaat heus niet meteen goed als je met iets nieuws begint. Zo zal dat ook zijn als je in een keer zonder gaat rijden…dan ga je toch gewoon vast oefenen en trainen en zekerste weten dat je er snel weer aan gewend raakt!!!

    Ik ben ook al zonder aan het trainen en het gaat steeds beter.

    En ach, we zien wel wat het wordt…verbieden of niet…mij maakt het niet uit.

    Ik blijf zowiezo zonder trainen. Vind het veel fijner zo en wil leren op de juiste manier te springen nu > niet aan mijn pedalen trekken.

    Groetjes IK

  • Ride*BMX

    Ik vind dat iedereen zelf moet weten of ie met of zonder clips gaat rijden. zelf train ik altijd zonder clips…vorig seizoen heb ik een aantal maanden de wedstrijden met clips gefietst. Ik denk dat het grootste verschil niet in de pedalen, maar tussen de oren zit. Neem Neal Wood…hij fietst in de VS zonder clips en haalt net zovaak de AA finale dan zijn concurrenten. Met het starten zal het voordeel opleveren, daar ben ik het mee eens…zelf heb ik dit ook ervaren. Maar op de rest van de baan denk ik dat je met gewone pedalen beter kunt fietsen. Ik heb veel meer controle over mijn fiets en als je een keer een foutje maakt, bijvoorbeeld in een bocht of op een bult, kun je dit zonder clips veel makkelijker corrigeren. Ik heb nog geen idee of ik volgend jaar met of zonder clips de wedstrijden gaan fietsen…het trainen doe ik in ieder geval zonder clips, ik vind het gewoon veel fijner. En dat de bmx-ers van tegenwoordig niet meer kunnen wennen aan normale trappers en er telkens van af glijden is natuurlijk onzin…ik fiets nu al 13 jaar zonder clips en ik heb er nooit veel last van gehad…en als je bang bent voor een schrammetje op je been kun je scheenbeschermers kopen…of beter nog stoppen met fietscrossen, het is nou eenmaal geen sport voor watjes…denk ik.