Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Klikpedalen : verbieden of niet?

• Peter

Ik ben zwaar tegen het afschaffen van de klikpedalen bij de 12 jaar en ouderen, want

> het is bij de 12 jarigen en ouder niet bewezen dat er meer botbreuken zijn

> het voorkomt in iedergeval veel scheenbeenwonden e.d.

> de techniek is al aanwezig bij deze rijders, beginners moeten sowieso niet met klikpedalen beginnen, maar dat is hun eigen keus

> waarom willen ze nu ineens klikpedalen gaan verbieden terwijl bijna iedereen op de N.K.'s er mee rijd. Dat slaat gewoon nergens op.

> je kunt er beter mee starten

• Teun Stam

Wel of niet verbieden, maakt mij niet uit maar:

- als men kan aantonen dat het schadelijk is voor de gewrichten bij kinderen in

de groei, direct afschaffen, dan maar een schaafplek op het kuitbeen

- had onze grote vriend en elite rijder Harm van Brussel dezelfde breuken gehad

zonder vast te zitten op zijn pedalen? Ik betwijfel dat

- zonder kliks trainen en rijden zal de techniek ten goede komen, doordat de

fiets beter beheerst zal gaan worden, vooral bij de jeugd. De fiets moet

\“meegenomen\” worden bij het springen in plaats dat deze aan de benen blijft

hangen

- indien de kliks tot aan een vastgestelde leeftijd zal worden verboden, maar deze

leefttijd dan wel wereldwijd, zal niemand daar voor of nadeel aan beleven

- dit jaar de kliks, maar let op, 2003 word het jaar van de fietsgordel.

• Bert

Ik mis nog steeds een aannemelijke verklaring waarom Kliks verboden moeten worden en een te zwaar verzet ongestraft blijft.

Dat levert aantoonbaar gewrichtsschade op!

• bmxer

ik vindt niet dat ze klikpedalen moeten verbieden want als ik zonder moet springen ga ik op mijn bek.

en ik heb ook nog nooit iets gehad vanwege kliks

• 2Be-Xtreme

Moet je is leren fietsen…zelfs ik kan zonder kliks springen!!! Sorry hoor maar alles valt te leren

===========================

EDIT DOOR WEBMASTER

Dit hoort niet in de post

svp in een andere doen

• bmxer

ik kan heus wel zonder kliks sprengen hoor

aleen met vindt ik een stuk lekkerder gaan

• Ride*BMX

Tijdens de NBL-Grands dit jaar in de VS was de NBL zo bang voor de vele valpartijen en verwondingen die door clips veroorzaakt worden, dat ze de baan heel erg gemakkelijk gemaakt hebben. DIT IS TOCH HET LAATSTE WAT WE WILLEN.

• Marsha

Ik word niet goed van die ouders die zeggen dat ze er kliks op hebben gezet bij hun zoon/dochter omdat ze dan beter kunnen presteren!!! Daar ga ik dus gewoon van uit mijn bol man! Doen we het niet allemaal meer voor het plezier ofzo? Moet er altijd gewonnen worden en ten kosten van alles maar dan ook alles?

Recent ben ik naar de US verhuisd en ook hier gaan stemmen op om de kliks te gaan verbieden omdat het in Europa ook al is gebeurd in de hoofdlanden van het feitscrossen. Sinds dat ik hier ben heb ik ook diversen wedstrijden bezocht en ik kan jullie zeggen dat bij elke wedstrijd er iemand met botbreuken van de baan was gehaald! Zelfs bij de ‘gewone’ lokale wedstrijden gebeurd dit en misschien wel juist daarom (minder ervaren rijders). Ik ben ervan overtuigd dat hier de kliks een hele grote rol spelen.

De rijders zijn gewoon te onervaren om met die dingen te rijden en als je ziet hoe strak ze bij sommigen staan! Een meisje stond met haar handen (!) haar enkel te draaien om maar uit die kliks te komen!

Ouders denk alsjeblieft eerst na of je zoon/dochter wel toe is aan die kliks en als het zover is…. stel ze dan gewoon zo af dat die dunne zwakke enkeltjes ze ook werkelijk eruit kunnen halen.

Maar ik denk dat we allemaal het uit het oog zijn verloren….

HEB PLEZIER IN HET FIETSCROSSEN DAT IS EN BLIJFT BIJ MIJ DE NUMMER 1

• Bert

Ik blijf erbij dat het jammer is dat de goeden weer onder de kwaden moeten lijden.

De controle en verantwoordelijkheid van de afstelling ligt primair bij de rijders zelf (of ouders bij jonge rijders).

Maar ik denk dat ook trainers en verenigingen hierin een rol kunnen en moeten spelen door de ouders en rijders te wijzen op de onzin van het strak afstellen van de pedalen.

Wanneer trainers rijders tijdens de training wegsturen om de afstelling van de kliks lichter te maken i.v.m. veigen veiligheid denk ik dat het probleem snel opgelost kan zijn.

Controle op de afstelling: haal je voet zonder hulp uit de klik en klik hem er weer in binnen x seconden.

Lukt dat niet dan staat hij te zwaar.

Mijn zoon rijdt sinds 3 jaar met kliks zonder problemen.

Ze staan zo licht dat hij tijdens het rijden regelmatig in bochten een voet aan de grond zet en weer instapt zonder het zelf te merken!

Voor beginnende rijders ben ik het er wel mee eens dat ze eerst zonder kliks minimaal een goede 2 pedaalstart moeten kunnen maken.

(to be continued…)

• Jake

Het kliksysteem berust op een onnatuurlijke beweging om erin en eruit te komen, dus is het per definitie niet bevordelijk voor je enkels en knieen. (kijk ook naar de ski en snowboard bindingen)

Zelf ben ik van mening dat kliks geen verschil maken in de topsnelheid die je

kunt halen. Alleen het acceleratie vermogen is hoger, maar dit geldt alleen als je

ook de trekkracht benut. Dit is dus eigenlijk alleen weggelegt voor de grote rijders.

Teams en Elite rijders worden altijd gezien als grote voorbeelden voor andere rijders en hun ouders, en zo wordt dan ook alles “gekopieerd” zonder erbij na te denken of het voor jou persoon ook daadwerkelijk zijn voordeel heeft. We hebben het allemaal al gehad; heuptasjes, hoog zadel, zaldel op lwo-rider stand, micro-smal stuur, mega breed stuur, schijf remmen en nu kliks. WAT ZAL HET VOLGEND JAAR ZIJN? Spoilers op de helm en shirts net als bij de TT-Assen, of toch maar het nieuwe Nike Skinsuit?

Je stuurt je 8 jarige ook niet de gym in met een broodtrommeltje preparaten, mag ik hopen?!?

Blijf gewoon jezelf en heb plezier in wat je doet. Alleen je psyche en training maken je sneller, sterker en beter.

Als kliks echt sneller zijn, hoe kan het dan dat er zoveel achter mij over de streep komen. hahaha.

Still having fun after 20 years.

C ya L8r,

Jake