Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

trui Nederlands Kampioen

• polvo

Vorig jaar kregen de 2 Elite-kampioenen voor het eerst sinds ik me kan herinneren na het behalen van hun titel in Valkenswaard een bijpassende trui in de kleuren van de Nederlands vlag. Net zoals bij het wielrennen en het mountain-biken dus. En natuurlijk was het de bedoeling dat deze 2 rijders die trui ( of beter: dat shirt) aan zouden trekken gedurende dit seizoen. En tevens mocht de trui bedrukt worden met hun eigen sponsors.

Maar wat schetste mijn verbazing in Oss: alleen de Elite Women kampioen had die trui aan en de Elite Men kampioen niet….. Ik had wel gehoord dat er onenigheid was geweest over de bedrukking van het shirt met sponsoring (het lijkt wel schaatsen), maar persoonlijk vind ik dit niet kunnen. Als je kampioen van Nederland bent, hoor je ook een kampioenstrui te dragen.

Wat is jullie meninig eigenlijk hierover??

De groeten, polvo

• Hans Zweverink

Tuurlijk is dit een goede zaak. Kampioenen horen in in een kampioenstrui te fietsen.

Maar stel er dan meer ter beschikking.

Maak in het begin van het seizoen bekend wat er aan het eind van het seizoen de bedoeling is.

Er moet dan niet op de huldiging een shirt uitgereikt worden en tussen neus en lippen door verteld worden dat je hem het volgend jaar aan moet hebben, terwijl zo,n trui in de fietscross wereld in Nederland helemaal nieuw is.

Vervolgens wordt er begin februari naar de betrefende persoon een brief gestuurd dat hij het shirt aan moet hebben.

Het team waarin hij rijdt had de sponsering voor het nieuwe seizoen al weer rond en hun kleding was al weer bedrukt.

Ik denk dat er door de KNWU wordt vergeten dat sponsering aan het eind van het seizoen begint voor het nieuwe seizoen, en niet 4 weken voor het nieuwe seizoen.

• Bobo

Jah, ik vind het eigenlijk de grootste onzin die je kan verzinnen.

De Nederlands kampioenen hebben gewoon een dikke vette nummer 1 op hun nummerbord en dat lijkt mij toch eigenlijk wel genoeg hoor.

Het is toch immer iemands eigen keuze of hij/zij in dat shirt wil rijden, want ik weet gewoon dat Willie het helemaal niet leuk vind om dat shirt aan te hebben hoor.

Het is opzicht wel een goed idee maar die dat dan bij wedstrijden in het buitenland, want in Nederland weten we echt wel wie er elite kampioen is hoor.

Verzin ff iets anders en origineel en niet zo'n lelijk shirt waar je in moet rijden!

ajo, bobo

• fast

je kunt het toch niet maken dat je voor de nationale selectie uitkomt en dan vervolgens weigerd om een shirt aan te trekken wie door “hun” is uitgereikt, logisch dus dat de Elite women het wel aan had en de EM niet, ik dacht dat je slimmer was.

• Michel

Ja, daar hed de KNWU wel wat beter over na kunnen denken. Bovendien past zo'n shirt vaak niet bij de rest van de team kleding. En ik vind het nogal wat om de kleding van het hele team aantepassen om het mooi te laten lijken bij het kampioenschap shirt.

• Dwissink

Toen ik hoorde dat ook de kampioenen bij fietscross in de nationale trui mochten uitkomen was mijn eerste reactie erg positief. De knwu ziet fietscross dus net als wielrennen. Waarin dit ook hoort en iedere renners erg trots zal zijn om deze nationale trui ook ooit eens mogen dragen. En dat doet mij goed dat fietscross door de KNWU ook als volwaardig topsport gezien word. En niet meer als een “KWEEKVIJVER” voor de wielrensport. Of toch…?

Echter, de manier waarop er mee omgegaan word door de bond is alles behalve dat. Een week nadat ik mijn eerste wedstrijd gereden heb kreeg ik pas een brief van de KNWU waarin stond dat ik verplicht ALLE wedstrijden voor het hele jaar de nationale trui moest dragen.

Ruim voor de laatste nk vorig jaar te Valkenswaard had ik mijn sponsoring alweer rond voor het komende seizoen.. Als je als rijder naar alle wedstrijden wilt heb je een budget nodig voor het seizoen. (licenties, inschrijfgelden, reiskosten, materiaal, voedingssupplementen, etc. Dit betekend dat je voor een seizoen een budget nodig hebt van enkele duizenden guldens. Zonder deze sponsors is het voor mij onmogelijk om aan alle wedstrijden deel te nemen. Voor mij zijn deze sponsors ERG van belang.

De KNWU vraagt dus aan mij om de afspraken die ik vorig jaar al heb gemaakt met mijn sponsors terug te draaien.

De oplossing hiervoor is simpel.

- Verander het nationale team in een Nationale selectie. Zodat iedere rijder in Nederland een kans heeft om voor zijn land uit te mogen komen. Nu word er louter en alleen in de zelfde rijders geïnvesteerd door de KNWU.

- Pas een selectie methode toe tijdens nationale wedstrijden, voor het EK en WK, voor de junior en elite klassen. Zodat er weer ergens voor te strijden is op een NK. En iedereen een kans krijgt om voor zijn land uit te mogen komen op het EK en WK

-Benoem een “gerespecteerde coach” met toegang tot alle bijbehorende faciliteiten die voor alle rijders toegankelijk is. En niet alleen voor de rijders in het nationale team.

Als het op een andere manier was gegaan dan zou ik het beslist een eer hebben gevonden om een nationale trui te mogen dragen.

Met vriendelijke groet,

Dennis Wissink

dwissinkbmx@hotmail.com

• Dennis Wissink

Toen ik hoorde dat ook de kampioenen bij fietscross in de nationale trui mochten uitkomen was mijn eerste reactie erg positief. De knwu ziet fietscross dus net als wielrennen. Waarin dit ook hoort en iedere renners erg trots zal zijn om deze nationale trui ook ooit eens mogen dragen. En dat doet mij goed dat fietscross door de KNWU ook als volwaardig topsport gezien word. En niet meer als een “KWEEKVIJVER” voor de wielrensport. Of toch…?

Echter, de manier waarop er mee omgegaan word door de bond is alles behalve dat. Een week nadat ik mijn eerste wedstrijd gereden heb kreeg ik pas een brief van de KNWU waarin stond dat ik verplicht ALLE wedstrijden voor het hele jaar de nationale trui moest dragen.

Ruim voor de laatste nk vorig jaar te Valkenswaard had ik mijn sponsoring alweer rond voor het komende seizoen.. Als je als rijder naar alle wedstrijden wilt heb je een budget nodig voor het seizoen. (licenties, inschrijfgelden, reiskosten, materiaal, voedingssupplementen, etc. Dit betekend dat je voor een seizoen een budget nodig hebt van enkele duizenden guldens. Zonder deze sponsors is het voor mij onmogelijk om aan alle wedstrijden deel te nemen. Voor mij zijn deze sponsors ERG van belang.

De KNWU vraagt dus aan mij om de afspraken die ik vorig jaar al heb gemaakt met mijn sponsors terug te draaien.

De oplossing hiervoor is simpel.

- Verander het nationale team in een Nationale selectie. Zodat iedere rijder in Nederland een kans heeft om voor zijn land uit te mogen komen. Nu word er louter en alleen in de zelfde rijders geïnvesteerd door de KNWU.

- Pas een selectie methode toe tijdens nationale wedstrijden, voor het EK en WK, voor de junior en elite klassen. Zodat er weer ergens voor te strijden is op een NK. En iedereen een kans krijgt om voor zijn land uit te mogen komen op het EK en WK

-Benoem een “gerespecteerde coach” met toegang tot alle bijbehorende faciliteiten die voor alle rijders toegankelijk is. En niet alleen voor de rijders in het nationale team.

Als het op een andere manier was gegaan dan zou ik het beslist een eer hebben gevonden om een nationale trui te mogen dragen.

Met vriendelijke groet,

Dennis Wissink

dwissinkbmx@hotmail.com

• E. van Kessel

Beste Dennis,

Over de Rood-Wit-Blauwe trui, wil ik hetvolgende zeggen; In alle takken van de wielersport is het door de UCI verplicht om in de Nationale kampioens trui uit te komen.

In het verleden had dit al lang geregeld moeten zijn maar dat is niet gebeurd. U heeft gelijk als u steld dat de brief te laat kwam maar dat had te maken met het feit dat wij (KNWU bureau) er van uitgingen dat het dragen van deze truien vanzelfsprekend zou zijn.

Na navraag bij de UCI is mij gebleken dat in tegenstelling tot de andere takken van het wielrennen het dragen van de nationale kampioenstrui (nog) niet verplicht is.

De commissie Fietscross zal dan ook in de komende vergadering besluiten hoe wij hier verder mee omgaan.

Persoonlijk vind ik dat het dragen van een kampioenstrui een eer is en ook voor de sponsor. In het wegwielrennen betaald RABO jaarlijks 9 miljoen Euro voor een ploeg en zij zijn heel blij als er een van hun renners kampioen wordt.

De sponsor uitingen kunnen op de trui dus dat hoeft geen probleem te zijn.

Wat is de praktijk? De kampioen krijgt een trui van de KNWU (voor in te lijsten of op te hangen) en de sponsor besteld zelf een x-aantal truien bij met zijn reclame erop.

M.b.t. jouw andere suggesties; wij gaan hierover nadenken en wat jij schrijft komt grotendeels overeen met de andere takken van de wielersport. Voor de KNWU is het fietscross een volwaardige tak van de wielersport en wij zullen het fietscrossen dan ook zoveel mogelijk moeten gelijk schakelen. Er bestaan selecties in de andere takken die het gehele jaar een programma rijden. Maar het EK/WK is altijd open voor renners/sters van buiten deze selecties. De kosten van deze evenementen worden dan ook altijd gedragen door de KNWU, ook voor de niet selectieleden.

De KNWU staat open voor alle suggesties en wij gaan er ook wat mee doen.

Ik vind wel dat er bij sommigen in Fietscross wereld een onterechte ongefundeerde anti KNWU houding bestaat. Laten wij niet vergeten dat wij allen tesamen de KNWU zijn en als we iets willen veranderen er diverse mogelijkheden zijn om dat te doen. De KNWU is een democratische vereniging en via de afdelingen, commissie, bureau kunt u die mening laten horen of via stemming laten blijken.

Jaarlijks stopt de KNWU een bedrag in het Fietscrossen dat vele malen hoger is dan wat de Fietscross voor de KNWU opbrengt. Dit betekent dan ook dat de KNWU het Fietscrossen als een volwaardige sport beschouwt (anders zou dat niet gebeuren) maar misschien moeten de financiele inspanningen anders of beter besteed worden in de Fietscross sport? Ik ben benieuwd.

• Teun Stam

Beste allemaal,

Via deze weg wil ik toch even reageren.

Het gaat helemaal niet om het wel of niet aan willen trekken van een shirt, echter wel op de wijze waarop beslissingen worden genomen. Indien er veranderingen moeten worden doorgevoerd, of regels worden uitgevoerd, die al langer bestaan, lijkt het mij logisch de betreffende personen en/of partijen vooraf te informeren welke veranderingen er gaan plaats vinden, dus niet achteraf aangeven dat er veranderingen zijn doorgevoerd.

Zoals bekend bestaat de regel van dat shirt al meerdere jaren, echter is dit nooit aan de rijders kenbaar gemaakt. Deze hadden natuurlijk deze regel moeten kennen, maar waarom is de kampioen in het verleden hier nooit mee geconfronteerd?

Ook betalen de sponsoren van Dennis geen negen miljoen Euro, maar zijn zij ook blij als een rijder kampioen wordt. Zelfs bij mindere prestaties blijven deze sponsoren blij, al is het alleen maar om hun rijders te zien strijden in deze spectaculaire sport.

Indien de KNWU bij de NOS meer zendtijd zou af te dwingen, wordt het voor onze topsporters binnen de BMX wellicht een stuk eenvoudiger om sponsoren te vinden. Zolang de TV ontbreekt zal, zal het budget in de sport ver achterblijven bij wielren of andere sporten, welke wel met regelmaat op TV verschijnen.

De KNWU is een democratisch geheel, echter lijkt het mij wel gepast om besluiten vooraf duidelijk aan te geven, want op deze wijze veranderingen doorvoeren of besluiten vanuit het verleden gaan toepassen heeft voor niemand een toegevoegde waarde.

Indien de rijder vooraf wordt geinformeerd, zal de rijder dit in zijn contract kunnen laten opnemen, net zoals de besluiten van het nationale shirt bij de EK, WK en het clubshirt bij de NK-club.

Indien besluiten, vragen en wijzigingen duidelijk en op tijd kenbaar worden gemaakt zal het respect naar de KNWU wellicht gaan toenemen, want respect krijg je niet, maar dat verdien je.

• Hans Zweverink

Aller eerst klasse Egon dat je via deze site reageert.

Hieruit blijkt dat je al bezig bent om je te verdiepen in de BMX.

Uiteraard zijn we natuurlijk ook nog in stille afwachting van POLVO, wie dat dan ook mag zijn, om een reactie van alle antwoorden die er gegeven zijn en hoe er hij er nu over denkt na de teksten en uitleg van de betreffende personen waar het om gaat.

Ook het feit dat we een democratiesche club zijn, en dat er vele ontevreden geluiden zijn uit afdelingen en verenigingen, schets mij een beetje een verbazing over de beslissingen die er her en der genomen worden.

Komen deze geluiden dan niet te laat aan bij het hoofd bestuur, of zijn we te democratisch, waardoor het allemaal te lang duurt voor dat er een voorstel terug gekoppeld wordt, en de beslissing al gevallen is.

Tuurlijk iedereen denkt dat de beslissingen op het unie bureau gemaakt worden, maar uit Egon zijn verhaal blijkt dat die beslissingen ook veelal bij de CFX(commissie Fietscross) gemaakt worden, en de critiek op het unie bureau terecht komt.

Ik denk dat er eens een bijeenkomst gehouden moet worden met 2 bestuursleden van alle geintreseerde verenigingen, CFX, en het Unie bureau, en dat er eens uit de doeken moet worden gedaan wat de onvrede is bij iedereen en wie nu wat doet of moet doen.

Samen denken en samen werken, en zorgen dat we er weer lol in krijgen.

Hans Zweverink