Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

trui Nederlands Kampioen

• Egon van Kessel

Beste Hans,

Het Unie bureau neemt geen beleids beslissingen. Het Unie bureau is een uitvoerend orgaan. Wij voeren de beslissingen uit die door de commissie en het hoofdbestuur worden genomen en wij adviseren beiden.

Een bijeenkomst zoals door jou voorgesteld is ook naar mijn mening een goed idee en ik zal dat ook voorstellen aan de commissie.

• Egon van Kessel

TV kan de KNWU niet afdwingen. De redactie van een TV zender bepaalt wat zij uitzenden. Behalve het voetbal, schaatsen, tennis, formule 1 en het wegwielrennen, klagen alle sportbonden over “studio voetbal”. Dat is een feit waar weinig tegen is te doen. Vraag dit maar eens na bij de vollybal bond. Zij waren Olympisch kampioen en kregen daarna weinig zendtijd.

Dat sommige beslissingen niet goed over komen kan ik gedeeltelijk onderschrijven maar geloof mij, er is geen tak van het wielrennen waar dan ook zoveel regels zijn waarbij het mis kan gaan dan bij de Fietscross.

Een handicap is ook het feit dat in de Fietscross bijna iedereen die beslissingen moet/kan/mag nemen op een of andere manier belangen heeft in deze sport. In de andere takken van de wielersport komt dat nauwelijks of veel minder voor.

• polvo

Hans >>>> sorry voor de onduidelijkheid, maar Paul Sloesen is de naam en polvo is mijn bijnaam, die ik tevens op het internet gebruik.

Ik had niet verwacht dat mijn bericht zo'n “discussie” op gang zou brengen, maar ik vind het wel interessant. Ik ben in ieder geval te weten gekomen hoe het nou precies zit met het niet rijden in de kampioenstrui (bedankt daarvoor). Ik hoop wel dat daar misschien nog voor de rest van dit seizoen en in ieder geval voor volgend seizoen een goede oplossing voor wordt gevonden door alle betrokken partijen, dus KNWU, de rijder en de sponsor(s). Maar aangezien dit bij bijvoorbeeld het wielrennen goed verloopt (dus de wedstrijd na het NK in juni / juli rijden de kampioenen al in een met sponsoring bedrukt shirt), zie ik niet in waarom het bij de fietscross-sport niet zo zou kunnen verlopen. In ieder geval lijkt het mij voor de sponsor mooi om een van hun rijders in een rood-wit-blauw shirt te zien rijden met vrij duidelijk de naam van hun bedrijf erop. En als men het shirt niet mooi vindt, dan is dat pech want zo is nu eenmaal onze national vlag.

En over de 2e discussie die op gang is gekomen.

Ik ben zelf meer dan drie jaar rijdersvertegenwoordiger geweest en weet waarschijnlijk iets meer van het reilen en zeilen binnen de KNWU af dan de gemiddelde fietscrosser. En binnen de KNWU werkt het niet veel anders dan binnen een andere bond, vereniging of bedrijf. Als er beslissingen moeten worden genomen is het het beste (naar mijn mening) dat dat door een selecte groep gedaan wordt en dat die selecte groep van advies worden voorzien door een andere selecte groep die in contact staat met de rijders / leden / werknemers. Als er iemand van die laatste groep een idee heeft ter verbetering van iets of ter vernieuwing dan brengt hij dat eerst ter sprake bij de “adviesgroep”, in het geval van de fietscross dus bij de eigen vereniging, het afdelingsbestuur, de rijdersvertegenwoordiging (die helaas ter ziele lijkt) en evt. het NOT. Die groepen dragen het idee / het onderwerp dan voor aan in ons geval de Commissie Fietscross. Het zou wel fijn en handig zijn voor de “achterban” dat ze in directer contact zouden staan met de CF, maar dan zou het waarschijnlijk een stuk ongeordender verlopen.

Het idee om een keer met alle betrokken groepen rond de tafel te gaan zitten is een zeer goed idee. Eigenlijk gebeurt dit al tijdens een vergadering van het Landelijk Overleg Fietscross 2 maal per jaar, alleen zitten er dan geen verenigingen bij.

Bij deze mijn reactie op de deels door mij opgezette discussie.

De groeten, Paul Sloesen

• Hans Zweverink

Dag Polvo, hier met Scramble.

bedankt voor je onthulling. Was dit de onthulling????

en stoppen met fietscross, dat kan dus ff niet he Er is altijd nog een cruisers klasse voor de ouwe lulle. Alhoewel de crui 30-39 nu ook al flitssend over de baan gaan.

Tuurlijk hoe jij het uitlegt over dat iedereen inbreng heeft over de volgorde CFX-afdeling-club-rijder en weer terug is natuurlijk prima.

Maar als het CFX beslist om over 2 weken te gaan vergaderen en de discussie punten naar de afdelingen stuurt die dan vervolgens met spoed een vergadering met de betreffende verenigingen moet beleggen. Dit dan nog net op tijd kan regelen en heel vaak ook te laat. Hoe moeten de betreffende verenigingen dit dan weer terug koppelen naar hun fietsende leden.

Dat er dan nog een rijders vertegenwoordiger is die dan rechtstreeks zijn zegje kan doen is dan ook nog oke, maar werden deze jongens/meisjes dan wel serieus genomen. En zo als nu blijkt hebben zij ook geen stemrecht meer dus zitten ze er helemaal voor spek en bonen bij.

Mijn idee om de verenigingen en de CFX en de KNWU bijeen te brengen berust ik op het volgende. Met de team vergadering werden er zeer veel goede en intressante discussies gevoerd en ook vele problemen op tafel gelegd, zo ook vorig jaar, echter zit er dan maar 1 iemand van de CFX die de @!#$ moet aanhoren en er wat mee moet doen. Vragen van vorig jaar blijven gewoon onbeantwoord om discussies te vermijden.

En toch zatten er veel mensen aan de tafel die d sport een warm hart toedragen. Vandaar mijn voorstel.

Misschien moeten we eens een discussie hier over opzetten. Leuk he.

groeten

• Remon Brink

Hallo,

Ik zie dat hier inmiddels druk gediscusieerd wordt over de manier van besturen binnen de KNWU. Ik weet zelf niet hoe de structuur binnen de KNWU precies in elkaar zit. Ik rijd slechts 1,5 wedstrijden mee met deze bond. Ik heb wel een aantal jaar in het hoofdbestuur van de NFF gezeten.

Als ik nu beide met elkaar vergelijk, krijg ik vaak het idee dat er in veel clubs het idee leeft dat de nieuwe regels ze van boven opgelegd worden. Ze kunnen als vereniging niet genoeg meedenken en zo de mening van hun achterban naar voren bregen. Nu heb ik begrepen dat er voor de clubs een mogelijkheid ligt om hun standpunten tijdens een afdelingsvergadering naar voren te brengen. Het afdelingsbestuur zal het gezamelijke standpunt dan naar voren brengen bij het bestuur.

Naar mijn idee zit hier een stap teveel tussen. De afdelingsbesturen zijn zeer belangrijk bij het organiseren van BMX-evenementen op regionaal niveau, maar naar mijn mening moeten deze mensen geen standpunten over gaan dragen aan het hoofdbestuur. Dit omdat deze mensen dan al te maken hebben met teveel meningen achter hun. Het gevaar is dan groot dat er toch weer een draai aan gegeven wordt zodar die de mensen in het regiobestuur (onbedoeld) toch teveel hun eigen mening uitdragen.

Wat ik om me heen gezien heb is het misschien beter om binnen de knwu een zelfde soort systeem als binnen de NFF gebruikt wordt. Hier worden de plannen in een regio (afdelings) vergadering besproken, maar 2 keer per jaar is er tijdens een bijeenkomst voor alle clubs (federatieraadvergadering) een stemming over de voorstellen. Hier worden de beslissingen genomen over het wel of niet doorgaan van een voorstel. Verder wordt bij het maken van plannen en regels de baankeuringscommissie, de rijdersraad, en het juryteam zodat uiteindelijk iedereen zijn stem gehad heeft in het voorstel.

Natuurlijk leidt ook dit systeem tot commentaar onder mensen die het niet eens zijn met de regels. Maar mijn ervaring is wel dat dit een stuk minder is end at het commentaar vaak gedetaileerder en beter geargumenteerd is. Volgens mij omdat iedereen het idee heeft dat het hun beslissing is en niet de beslissing van een klein hoofdbestuur.

Groeten Remon