Een NK-baan te maken volgens de regels lijkt mij erg moeilijk. Om een goeie NK-baan te maken is niet moeilijk.
Als een baan niet perfect is dan moet je er met de schep in. Daar word een baan beter van.
Perfecte banen bestaat niet. Goeie banen wel…
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Naar overzicht van alle forumsDe perfecte baan bestaat inderdaad niet.
Er zijn een hoop criteria opgesteld door de Commissie Fietscross om een baan NK-waardig te laten zijn. Deze criteria zijn bij de clubs bekend en dus weten die clubs of hun baan in aanmerking komt om een NK op te houden. Natuurlijk krijg je dan de situatie dat de ene baan net aan de regels voldoet, zoals bijvoorbeeld Heiloo, en de andere baan juist veel beter is, zoals Valkenswaard.
Dat een baan als Heiloo, maar ook Haaksbergen bijvoorbeeld, ongeveer ieder jaar een NK heeft, heeft 2 oorzaken.
Ten eerste stellen te weinig clubs zich kandidaat om een NK te organiseren. Voor 2002 waren er dat, als ik het goed heb, maar 8. Dat was voor 6 NK's en een NKC. En als Doetinchem dan noodgedwongen afvalt, dan blijft er niks meer over. En als dezelfde clubs zich elk jaar kandidaat stellen, dan krijgen deze clubs dus vaak een NK. Dus om hier een oplossing voor te bieden, moeten gewoon meer clubs zich kandidaat stellen.
Ten tweede komt dat door het “aanwijsbeleid” van de KNWU / Commissie Fietscross voor de NK's. De situatie is nu namelijk zo dat elke afdeling 1 NK krijgt en dat de resterende 3 NK's worden gekozen op kwaliteit (niet alleen de baan, maar ook de organisatie, de rest van de accommodatie, enz.). Dus als afdeling West op het moment maar 2 NK waardige banen heeft (het schijnt dat Zoetermeer hun nieuwe baan ook NK-waardig gaat worden, dus dan worden het er gelukkig al 3), nl. Baarn en Heiloo, komen die banen vaak aan de beurt. En al helemaal als Baarn een van de mooiere banen in Nederland is, dan maakt die baan een goede kans om op kwaliteit gekozen te worden. Dus wat doet afdeling West dan: dan schuiven ze Heiloo als eerste keus naar voren om zodoende 2 NK's in hun afdeling te hebben, wat hun goed recht is.
Daarom ben ik van mening dat deze “selectieprocedure” veranderd moet worden. De nieuwe procedure moet zo zijn dat alle 6 de NK's gekozen moeten worden op kwaliteit. Natuurlijk zijn hier regels aan verbonden: een club die een EK-ronde organiseert, krijgt geen NK. Daarom wil ik graag jullie mening hierover weten. Als er meerdere rijders hier hetzelfde over denken, kan dit misschien veranderd worden (in ieder geval aangekaart worden bij de Com FX). En ik denk dat zo ook het probleem van het geklaag over de banen, terecht of onterecht, opgelost kan worden.
De groeten, Paul Sloesen
“sjonge sjonge” wat een hoop gelul over goede en slechte banen zeg!!!!!!!
Vroeger hadden wij dit niet, iedereen was dan blij om een wedstrijd te fietsen en een beker mee naar huis te nemen.
Vandaag aan de dag hebben we alleen maar met regels te maken ( en maar goed ook want zonder regels kom je er niet ). er bestaat geen ander land waar de regels zo naukeurig gehanteerd worden als bij ons, kijk eens meer door de vingers.
Wat NK's betreft: waarom denken wij dat er zo weinig verenigingen zich inschrijven voor een NK??????.
GELD;INSCHRIJFGELD;DURE BOBO's alles moet geld kosten.
Laten we met z'n allen het beste er van maken en misschien wordt het nog wat.
Misschien moeten we meer Nationals organiseren want dan springen de verenigingen er ook een s goed uit i.p.v. AK's.
Wij gaan steeds meer op BELGIE lijken.
Blijf vooral positief bmxers.
Vrij Radicale tekst Paul maar wel een kern van waarheid. Moet nu elke baan het beste van het beste zijn voor een NK?? Tuurlijk is dat internationaal wel het geval en moeten onze rijders daar aan wennen, maar de spoeling van clubs die een NK kunnen en willen organiseren wordt wel heel dun vinden we niet.
Wat is slechter voor BMX in Nederland. Een NK op een minder goede baan, of elk jaar NK's op dezelfde 6 banen?
Groeten Remon
Ik weet het, het Thialf in Leeuwwarden, breed genoeg, lang genoeg, vlak genoeg en overdekt, hebben we ook geen last meer van die kokend hete zon tijdens al die zomers georganiseerde kampioenschappen. Direct gekoelde banden, en voor al die heethoofden op en om het circuit, steek je kop niet in het zand, maar in het ijs, weer eens wat anders.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?