Ja klopt. En laten we die helm ook maar afschaffen, dat ding is toch alleen maar lastig en duur.
Ik weet niet of er iemand al eens goed is gevallen met een joggingbroek, maar zo'n broek beschermt dus voor geen meter. Is goed om je been helemaal af te schaven. Nu beschermt een spijkerbroek nog wel best veel, althans niet veel minder dan een crossbroek, dus waarom dat niet mag, dat snap ik niet goed.
Naar ik weet is het op EK-rondes niet toegestaan om met zo'n kortere broek te rijden. Althans, het rulebook van de UCI verplicht het trainen in volledige wedstrijduitrusting en dus inclusief het dragen van een lange crossbroek (en nummerbord). De KNWU volgt deze regels, dus daarom zijn deze ook bij Nederlandse wedstrijden van kracht. Alleen wordt er in Nederland dus veel strenger op toegezien dan in het buitenland (best apart, aangezien normaal gesproken alles wordt gedoogd in ons land, maar de politiek heeft hier weinig mee te maken, dus..). Het is dus een zaak van de UCI, of eigenlijk de UEC, om ervoor te zorgen dat de regels in alle landen hetzelfde zijn en ook worden nageleefd.
Het interesseert mij helemaal niks of men nou in spijkerbroek of kortere crossbroek mag trainen. Ik zelf heb gekozen voor mijn oude crossbroek tijdens de trainingen en zal daar niet van afstappen. En wat de rest doet dat mogen ze zelf weten. En als men het niet eens is met de regels / voorschriften die door de KNWU / CFX worden opgesteld, moet men bij hun zijn om die te veranderen cq. aan te passen.
En over dat nummerbord: het is handig om te weten wie de rijder is die zich misdraagt op zaterdag. Kan die tenminste aangepakt worden. Het uiterlijk van een rijder of de kleding zeggen de officials niet veel, maar mbv hun nummer kunnen ze achterhalen wie diegene is!!