Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Teun's Stamtafel

  • Hans Zweverink

    In het discussie onderwerp over “starthek” van Rene van der Eijden ontstond er een nieuw onder werp over rijders vertegenwoordiger en hun stemrecht daarbij.

    Lees deze discussie eens door.

    Hier wordt een oproep gedaan door Teun Stam om op zaterdag avond voorafgaande eens met rijders te discusieeren over ideen over BMX en oa over de rijders vertegenwoordiger. Uiteraard zijn daar de bestaande rijdersvertegenwoordigers bij uitgenodigd, voor zover die er nog zijn .

    Geef je op en laat je stem horen en geef maar eens wat onderwerpen aan wat je dwars zit. We zullen dit samenvatten en hier wat mee gaan doen. Dus niet altijd lopen schreeuwen maar iets op papier zetten en je mening geven.

    Succes mannen en vrouwen van alle leeftijden.

  • Paul Sloesen

    Hallo Hans.

    Even voor de duidelijkheid: er zijn geen rijdersvertegenwoordigers meer. Vorig jaar zaten Elco Rikaart en ik nog in de rijdersvertegenwoordiging, maar we zijn allebei om diverse redenen eruit gestapt.

    En op welke zaterdagavond wil je bij elkaar komen??

    Paul Sloesen

  • Hans Zweverink

    Zoals Teun al in zijn stukje aangaf in het onderwerp “starthek” van Rene van de Eijden op zaterdag avond voor de NK clubs in Valkenswaard, mits er animo voor is en voldoende ideeen en discussie punten worden aangedragen om de rijders vertegenwoordigers weer terug te laten keren met stem recht uiteraard.

    Zoals Teun ook al aangaf wil hij dit wel coordineren.

    Maar tot nu blijft het rustig met ideeen, Dus rijder(ster)s kom op.

    Hans

  • Rianne

    Misschien wel een goed idee die rijdersvertegenwoordiging. Hopelijk krijgt deze poging meer succes.

    Ideeen staan er volgens mij ook al genoeg op deze pagina's, maar ik zal er een paar van mij hieronder noteren. Zou mooi zijn als het als discussiepunt meegenomen wordt in Valkenswaard (ben d'r zelf niet bij en stel me ook geen kandiaat).

    Seizoensindeling: -Graag meer wedstrijden in het voorseizoen op goede banen. Voor de eerste EK bedoel ik dan vooral, maar daarna ook nog wel. Hoeft geen competitie te zijn, losse wedstrijden zijn ook fun.

    Seizoen eerder laten stoppen. Eind oktober is laat. Niet vanwege het weer, kan dan ook nog mooi zijn. Kijk maar naar Valkenswaard vorig jaar. (Haaksbergen zal zoals altijd wel weer drekzooi worden, maakt niet uit wanneer zij het organiseren) Maar een keer is het mooi geweest met het seizoen.

    Starthek: whatever. (volgens mij valt die altijd te vroeg)

    Wedstrijden: Meer grote wedstrijden op dezelfde baan in een jaar. Als er ergens een EK of WK is, dan eerder in het seizoen ook een grote wedstrijd op die baan organiseren. Heeft voordelen voor de Nederlandse rijders.

    Allround BMX: Idee van Teun vond ik wel goed en leuk. Niet voor iedereen toegankelijk maken (vanaf bepaalde leeftijd) en geen gedoe met leeftijdscategorien. Een klasse voor de jongens en de meiden … en cruisers (tja, idee is van Teun he!)

    Misschien ook wat minder disciplines, moet nl. wel redelijk vlot af te werken zijn om het leuk te houden.

    Baankeuringen: Clubs die NK's aanvragen mogelijkheid geven de baan nog aan te passen. Zoals de regel nu is, moet Haaksbergen een jaar geen NK aanvragen om de baan aan te kunnen passen. Zou jammer zijn, Haaksbergen behoort toch tot het rijtje van de goede banen van Nederland. (Voor de duidelijkheid, heb het over goed! Niet over fijn, technisch, leuk, mooi; das voor iedereen verschillend)

    Dit zijn zomaar wat ideeen. Denk dat de onderwerpen wel discussiewaardig zijn.

    good luck

  • Paul Sloesen

    Oh, die zaterdagavond… Dan ben ik er wel. Maar ik wil geen rijdersvertegnwoordiger meer worden, was niet al te goed bevallen.

  • Hans Zweverink

    Nou pief paf paultje,

    Laat dan maar eens horen waarom het niet goed bevallen is. Dan pakken we misschien het probleem meteen bij de kop.

    Want jij bent wel zo'n man die weet wat er leeft en wat er fout zit. Maar als er niets mee wordt gedaan geef ook jij de moed op. Dus brand los!!!

  • Paul Sloesen

    Het had met diverse factoren te maken:

    * onze portefeuillehouder ( zo noemen zij het, maar verantwoordelijke is een beter woord) was Bianca Tenniglo en die nam niet de moeite om zich met ons te bemoeien (gewoon niet opkomen dagen op een gesprek maar wel straal langs je heen lopen, ons niet verdedigen / steunen tijdens discussies)

    * voor leugenaars uitgemaakt worden door enkele leden van de Commissie Fietscross –> in Doetinchem 2000 werden de Elite en Junior rijders bij elkaar geropen door de speaker en wij (2 van de 3 reden toen sportklasse) werden niet geinformeerd. Dennis Wissink “organiseerde” dit toen en hij gaf toe dat hij ons erin had moeten betrekken, maar toch dacht de CF hier anders over en werden wij gewoon voor leugenaar uitgemaakt. Dit is DE reden waarom Erwin Kerkhof er toen mee stopte.

    * Bij het maken van de toewijzingsprocedure voor de NK's werd ons toegezegd door de CF dat wij mee mochten bepalen wat de procedure zou worden. Dit werd dus ZONDER ons gedaan en na commentaar van onze kant werd dit afgedaan met “ sorry, we zijn jullie vergetn, maar nu kunnen we het niet meer terug draaien” en ging onze stem verloren en mochten we alleen nog maar advies uitbrengen. En aangezien door eerdere ervaringen met de CF het vertrouwen in het oopvolgen van advies dusdanig was gedaald (zo ongeveer tot een nulpunt) en ze er niets meer aan wilden veranderen zag ik geen enkel nut meer in de functie en ben ik er maar uitgestapt.

    Dus daarom wil ik geen rv meer worden en wens ik iemand die het wel wil worden heel vel succes om iets te proberen tegen de ivoren toren van de CF.

    Zo duidelijk Hans???

  • Teun Stam

    Dat is juist het probleem is binnen de BMX. De rijders voelen zich niet serieus genomen door de bestuurders.

    Vele besluiten worden genomen zonder te luisteren naar de rijders. Indien er vragen of opmerkingen worden gemaakt, worden deze te makkelijk weggewimpeld, of komt er nooit of te laat een reactie. Om deze reden keren vele rijders zich tegen de huidige gang van zaken en is het vertrouwen in de leiding van de BMX ver te zoeken. We moeten zorgen dat rijders en bestuurders dichter bij elkaar komen te staan, geen ivoren toren gevoel dus.

    Dit vertrouwen kan worden hersteld, door middel van het opzetten van een rijders vertegenwoordiging, welke direct afspraken gaat maken op welke wijze hun mening zal worden gehoord. Een rijders vertegenwoordiging zal een stemrecht moeten krijgen, echter moet deze stem wel worden gedragen door de meerderheid van de rijders, dus niet alleen van de rijders vertegenwoordiging ( RV ) . Er zal in eerste instantie een overlegstructuur moeten worden vastgesteld op welke wijze de RV de meningen van de rijders hoord en vastlegd. Dit kan in sessies langs de baan, maar bij wijze van spreke ook in een landelijk rijdersoverleg, waarbij elke vereniging een rijder kan afvaardigen, om aan dit overleg deel te nemen. Dit betekend eigenlijk dat er per vereniging een rijder moet opstaan, die de mening binnen de eigen club gaan inventariseren.

    Vele besluiten worden genomen in afdelingsbesturen, echter heb ik mijn vraagtekens op de wijze waarop dit gebeurt. De mening van veel besturen staan contra de meningen die op en naast het circuit worden gehoord, er word gekozen voor eigen belang dus!

    Het zal natuurlijk niet eenvoudig zijn, want ieder heeft zijn/haar eigen belang. Voor de ene rijder is de crossen ontspanning, voor de ander sport, maar ook voor sommige topsport. Ook hier zal op moeten worden ingespeeld, want deze drie meningen zullen mijlen ver uit elkaar liggen, maar het zal in eerste instantie moeten gaan om de sport in het algemeen.

    Duidelijke afspraken maken op welke wijze de RV invloed zal hebben, duidelijk afspraken maken op welke wijze deze serieus worden genomen, duidelijk afspraken maken op welke wijze en binnen welke termijn hierop zal worden gereageerd door de bestuurders.

    Op deze wijze zal het duidelijk gaan zijn op welke wijze invloed kan worden uitgeoefend, hetgeen betekend dat deze mening in een democratisch besluit zal meewegen, dus niet doorslaggevend zal zijn.

    In Valkenswaard wil ik dit verhaal verder uitgaan werken, indien er voldoende belangstelling voor zal zijn. Het moet niet zo zijn dat er maar een klein aantal rijders aanwezig zijn. Laten we maar eens met ze'n allen een signaal gaan geven dat wij serieus genomen moeten worden, de bestuurders wakker schudden dus. Ik ben er van overtuigd dat deze bestuurders niet om ons heen zullen kunnen, indien wij met goede argumenten en voorstellen komen, gedragen door onze achterban, vele rijders dus.

    Ik vertrouw erop dat er meerdere rijders zullen opstaan, zodat we een georganiseerde RV kunnen gaan samenstellen, en we de toekomst van de BMX met vertrouwen tegemoet kunnen zien.

    Dus, vertel het voort en zie het nut van het overleg.

    Teun Stam

  • Marcello Costantin

    Zoals reeds aangegeven door Teun Stam is het inderdaad tijd dat er een signaal wordt afgegeven. Het moet de KNWU en haar verdere bureaucratische organisatie nu eens duidelijk worden gemaakt wat de belanghebbenden (de rijders) van haar beleid en handelswijze vinden!

    Op het moment is dat kort samen te vatten in de bekende kortere woorden van onze taal.

    Ik zal dus zeker bij de rijdersbijeenkomst in Valkenswaard aanwezig zijn. Daarbij hoop ik dat er voldoende bekendheid aan deze bijeenkomst wordt gegeven, opdat het een representatieve bijeenkomst mag worden: komt allen!!

    Marcello Costantin

  • Bert

    Het valt mij ook op dat er in dit discussieforum nooit een reaktie staat van of namens de KNWU.

    Als zij geinteresseerd zouden zijn in wat er binnen de fietscross leeft zouden zij hier best kunnen reageren

    Ik snap dat formele uitspraken hier moeilijk zijn maar laat in ieder geval weten of de hier aangesneden onderwerpen de aandacht hebben bij de KNWU.