Dat is juist het probleem is binnen de BMX. De rijders voelen zich niet serieus genomen door de bestuurders.
Vele besluiten worden genomen zonder te luisteren naar de rijders. Indien er vragen of opmerkingen worden gemaakt, worden deze te makkelijk weggewimpeld, of komt er nooit of te laat een reactie. Om deze reden keren vele rijders zich tegen de huidige gang van zaken en is het vertrouwen in de leiding van de BMX ver te zoeken. We moeten zorgen dat rijders en bestuurders dichter bij elkaar komen te staan, geen ivoren toren gevoel dus.
Dit vertrouwen kan worden hersteld, door middel van het opzetten van een rijders vertegenwoordiging, welke direct afspraken gaat maken op welke wijze hun mening zal worden gehoord. Een rijders vertegenwoordiging zal een stemrecht moeten krijgen, echter moet deze stem wel worden gedragen door de meerderheid van de rijders, dus niet alleen van de rijders vertegenwoordiging ( RV ) . Er zal in eerste instantie een overlegstructuur moeten worden vastgesteld op welke wijze de RV de meningen van de rijders hoord en vastlegd. Dit kan in sessies langs de baan, maar bij wijze van spreke ook in een landelijk rijdersoverleg, waarbij elke vereniging een rijder kan afvaardigen, om aan dit overleg deel te nemen. Dit betekend eigenlijk dat er per vereniging een rijder moet opstaan, die de mening binnen de eigen club gaan inventariseren.
Vele besluiten worden genomen in afdelingsbesturen, echter heb ik mijn vraagtekens op de wijze waarop dit gebeurt. De mening van veel besturen staan contra de meningen die op en naast het circuit worden gehoord, er word gekozen voor eigen belang dus!
Het zal natuurlijk niet eenvoudig zijn, want ieder heeft zijn/haar eigen belang. Voor de ene rijder is de crossen ontspanning, voor de ander sport, maar ook voor sommige topsport. Ook hier zal op moeten worden ingespeeld, want deze drie meningen zullen mijlen ver uit elkaar liggen, maar het zal in eerste instantie moeten gaan om de sport in het algemeen.
Duidelijke afspraken maken op welke wijze de RV invloed zal hebben, duidelijk afspraken maken op welke wijze deze serieus worden genomen, duidelijk afspraken maken op welke wijze en binnen welke termijn hierop zal worden gereageerd door de bestuurders.
Op deze wijze zal het duidelijk gaan zijn op welke wijze invloed kan worden uitgeoefend, hetgeen betekend dat deze mening in een democratisch besluit zal meewegen, dus niet doorslaggevend zal zijn.
In Valkenswaard wil ik dit verhaal verder uitgaan werken, indien er voldoende belangstelling voor zal zijn. Het moet niet zo zijn dat er maar een klein aantal rijders aanwezig zijn. Laten we maar eens met ze'n allen een signaal gaan geven dat wij serieus genomen moeten worden, de bestuurders wakker schudden dus. Ik ben er van overtuigd dat deze bestuurders niet om ons heen zullen kunnen, indien wij met goede argumenten en voorstellen komen, gedragen door onze achterban, vele rijders dus.
Ik vertrouw erop dat er meerdere rijders zullen opstaan, zodat we een georganiseerde RV kunnen gaan samenstellen, en we de toekomst van de BMX met vertrouwen tegemoet kunnen zien.
Dus, vertel het voort en zie het nut van het overleg.
Teun Stam