Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Opzet KNWU 2003

  • Hans Zweverink

    Afgelopen maandag een uitleg gehad over de nieuwe licentie opzet van de KNWU, de intergale licentie.

    De licentie wordt goedkoper, alleen niet voor de Elite en junioren.

    Er komt een sportklasse voor de gilrs die geen elite rijden en eentje voor de boys en girls die geen junior willen rijden.

    Wel worden de de leeftijden 9 en 10 jaar en 11 en 12 jaar samen gevoegd op nationale wedstrijden.

    De keuringen zijn niet meer verplicht, alleen voor diegene die elk jaar 18 jaar wordt, en voor diegene die een ernstig ongeval heeft gehad tijdens de wedstrijden.

    Visie erachter is dat als men jonger dan 18 jaar is de ouder verantwoordelijk is dat de rijder gezond is en als men ouder is zelf de wijsheid moet hebben. wel moet er elk jaar een soort vragen formulier ingevuld worden of men nog ergens last van heeft. Is dit zo dan moet er alsnog een keuring plaats vinden.

    Verder kun je met de licentie aan alle takken meedoen van de KNWU, maar alleen in je eigen klasse.

    Zo zie je dat veel wensen ingewiligd zijn waar bezwaar op was.

    Verder lijkt het mij een goede zaak, alleen zal er op afdelingsniveau iets moeten vranderen om deze wedstrijden belangrijker en intressanter te maken, dit om de intresse te behouden van rijders in de klasse 9 t/m 15 jaar

    wat vinden jullie hiervan?

    groeten Hans Zweverink

  • A. Sprengers

    Hallo Hans,

    Goed om te horen dat de KNWU naar de rijders en begeleiders luistert.

    Wat ik alleen niet begrijp is dat er iets moet gebeuren om de klasses van 9 t/m 15 iets moet veranderen. Het samenvoegen van leeftijden was daar toch ook al voor bedoeld. In West heeft men het besluit van de KNWU overgenomen en zijn dit seizoen 11 en 12 samengevoegd en zullen volgend jaar 9 en 10 ook wel worden samengevoegd. Persoonlijk denk ik dat de fietscrosssport daarbij niet altijd voordeel zal hebben. Natuurlijk zullen de besten beter worden maar hoe staat het met de motivatie van de mindere goden op NK en AK. Hoe kleiner de rijders hoe groter het relatieve leeftijdsverschil. Maar goed daar moet ik niet meer over ….

    Hieronder enkele rare ideeen waar ik geen discussie op de site over hoef, reageer dus niet inhoudelijk. Maar laat een ieder zijn ideeen via deze site spuien en stem daarover in de afdelingsvergaderingen of beter nog de ledenjaarvergaderingen van de clubs in de verschillende afdelingen. Reacties zijn wel welkom op prive email adres, maar wel met de gedachte de die fietscross groter en beter moet.

    -Misschien is het een idee om ook in de kwartfinales punten te laten verdienen.

    -Of de beste van de rest ook in de kwartfinales mee te laten rijden. Want zeg nou eerlijk een kwartfinale met vijf of zes man is toch ook geen fraai gezicht.

    -Misschien moet je alle wedstrijden (max 6 stuks?) om het AK apart laten rijden en geen competitie meer. De beste 24 van elke klasse rijden aan het einde van alle AK wedstijden een grote afsluitende wedstijd en pas daar worden de “echte” kampioenen bekend.

    -Of stop de ene wedstrijd 9 en 10, 11 en 12, 13 en 14 enz bij elkaar en de wedstrijd daarop 8 en 9, 10 en 11, 12 en 13, 14 en 15 bij elkaar, laat de verdiende punten gewoon doorlopen. Zo combineer je de open en eigen klasse. Dit kan in combinatie met het vorige aandachtstreepje. Aan het eind van het jaar een afsluitende wedstrijd met de beste van alle afzonderlijke leeftijden tegen elkaar.

    Kom met ideeen.

    Laten wij deze site positief gebruiken!!

  • Arno

    Dat van die sportklasse voor girls…is dat nationaal of internationaal?? Als het nationaal is (en internationaal ook een beetje); is het wel zinvol om een sportklasse voor girls in het leven te roepen? zoveel girls zijn er nu ook weer niet…en het zou de competitie niet echt ten goede komen.

  • Henk

    In de zomervakantie heb ik een stuk geschreven aan de KNWU over dubbele leeftijden en wedstrijd (NK) indeling. Dit idee werd door een aantal mensen positief ontvangen en ondersteund. Alleen…… no reactie KNWU.

    Of het idee goed is of niet doet even niet terzake, maar als er nu over een nieuw seizoen wordt nagedacht lijkt het mij nu het moment om met ideeen uit de fiets X wereld iets te doen, desnoods afwijzen.

  • Teun Stam

    Henk,

    De voorstellen zal je moeten aangeven via het afdelingsbestuur, zodat het voorstel in eerste instantie inhoudelijk kan worden besproken in de afdelings vergadering. Indien iedereen zijn eigen ideen gaat verzenden aan de KNWU of CFX, zal het een warboel worden.

    Voorstellen behandelen binnen de afdeling, dan wordt het voorstel breder gedragen en zal men eerder het voorstel behandelen.

    Dus, geef deze ideen mee naar een afdelingsvergadering, waarna deze het kunnen inbrengen in het landelijk overleg, eventueel in samenspraak met de overige afdelingen.

    Stel dat de KNWU, of CFX jouw voorstel positief zal beantwoorden, zonder dit binnen de huidige structuur te bespreken, hetgeen betekend dat ze op dat moment alle overige meningen van de afdelingbesturen niet afwacht, dus eigenlijk deze meningen buitenspel zet, zou niet echt netjes zijn vind ik.

    Wel is het een kwalijke zaak, heb ik ook opgemerkt aan de Stamtafel, dat brieven niet beantwoord worden. Dus KNWU, geef een ontvangstbevestiging, wel zo prettig voor degene die een voorstel instuurd, zodat men weet dat er iets mee gedaan zal gaan worden.

  • Een toeschouwer

    hopen dat dit allemaal positief word opgepakt door de jongere rijders, en dat er niet te veel zullen mee stoppen.

    Want het word er niet echt makkelijker door, om een wedstrijd te winnen als je bij rijders moet rijden die soms bijna anderhalf jaar ouder dan je zelf zijn.

  • henk

    klopt teun, maarik heb wel informeel gesproken met van Beelen, jou wel bekent. Had alleen de indruk dat het niet helemal begrepen werd,maar inderdaad, via de normale lijn is beter.'k zal het stuk opzoeken in aan John Cozijnse meegeven voor een afdelings vergadering.

    gr. Henk

  • Teun Stam

    Die jonge rijders worden over het algemeen negatief voorgelicht. Als we deze regels positief benaderen, zullen de rijders hier ook positief mee omgaan.

    Juist is het voor die jonge rijder interessant om met 2 leeftijden te rijden, als volgt:

    een rijder bij onze club is jarig begin januari, dus altijd de oudste, indien er niet wordt samengevoegd.

    het vriendje van hem, is jarig eind december, dus een jaar verschil. Indien er geen samenvoegingen zijn, zal de jongste altijd de jongste zijn, en de oudste de oudste, maar bij samenvoeging is hij om de twee jaar niet de jongste, met andere woorden, de samenvoeging is juist beter voor de jongere of iets mindere rijder. De toppers hebben tenslotte al een mogelijkheid om een leefttijd hoger te gaan rijden.

    Met alle regels zijn positieve en negatieve benaderingen mogelijk, maar bekijk het is in het algemeen, en niet alleen vanuit de hoek van hoe het jouw het beste uit zal komen!

  • Egon van Kessel

    Er zijn enkele mails waaronder de mail genoemd in Valkenswaard, helaas niet op tijd of geheel niet beantwoord.

    Deze mail genoemd in Valkenswaard was verstuurd in april aan een collega. Dat deze niet is beantwoord is een kwalijke zaak maar dat neemt niet weg dat wanneer men na een maand nog niets heeft gehoord, men dan opnieuw contact kan opnemen met het bureau. Er komen wekelijks ongeveer 35 mails binnen die te maken hebben met Fietscross. Ondanks dat hierbij mails zijn die eigenlijk op afdelings niveau beantwoord moeten worden, wordt bijna alles door het bureau behandeld.

    Kotom, wij hebben dit jaar tot nu toe ongeveer 1400 mails gehad dit jaar en er hooguit 5 a 10 niet beantwoord zijn. Niet zo slecht dacht ik.

  • Hans Zweverink

    Kijk jongens we hebben weer discussie.

    Goeie zaak, want zo kunnen we dingen de revue laten passeren om dit mee te nemen naar je club of afdeling.

    Allereerst dhr Sprengers. Goede ideeen, en ik zie wel wat in dat derde punt.I vind ook dat er 1 finale wedstrijd moet komen voor de leeftijden tot ca 15 16 jaar.

    (Dit idee heb ik ook voorgesteld op de afdelings vergadering Teun)

    Op afdelings niveau moeten we het leuker en aantrekkelijker maken, want nu blijft bijna iedereen weg.

    Dus op afdelingsniveau geen leeftijden samen voegen, maar fietsen zoals altijd en een openklasse met samengevoegde leeftijden.

    Een competitie opzetten over ca 6 AK's (Superbowl, Grandnatiole) als het beestje maar een naam heeft.

    De beste 12 rijders van elke leeftijd mogen naar de grote finale de NK en daar rijden ze wel samen gevoegd 9-10 11-12 etc.

    De junioren en elite kunnen hun NK kampioenschap wel over 6 wedstrijden rijden en verschijnen elke keer op een van te voren vastgelegde datum van een afdelingskampioenschapwedstrijd en op de eindronde.

    Je bent dan meteen af van welke baan er nu NK waardig is of niet

    Want wees nu rieel, en jonge/meisje die een beetje talent heeft, fietst het eerste jaar alle NK's, en gaat naar een EK toe en als er veel geld is ook nog eens naar een WK, Wat hebben deze wedstrijden dan nog voor een status??

    Betreft de sportklasse voor Dames is dit op een NK, want iemand die voor zijn plezier fietst, kun je niet verplichten om een licentie van 330-400 gulden te laten betalen en vervolgens achteraan te fietsen. Ook hier moet een keuze voor zijn. Dat er helaas zo weinig vrouwen overblijven is jammer, maar dat kan daar wel eens mee te maken hebben.

    Blijf discusieeren.

    groeten Hans Zweverink