Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Opzet KNWU 2003

• K vd Ende, verontruste vader

Door het nog verder combineren van de leeftijdsklassen zal het voor veel meer kinderen niet meer mogelijk zijn zich te kwalificeren.

Hierdoor zal motivatie om mee te doen aan een AK of NK afnemen, met als gevolg dat ook het aantal deelnemers terug zal lopen.

De toekomst van het fietscrossen zal bestaan uit een kleine groep toppers en geen achterban waaruit zich nieuw talent kan ontwikkelen.

• Hans Zweverink

Je moet je dus vertegenwoordigen bij het afdelingsbestuur, en zorgen dat zij op afdelingsniveau daar niet gecombineerd gaan rijden, zodat deze jongens daar nog wel plezier hebben om te fietsen.

Nationaal is het al beslist, dus daar kan weinig aan veranderd worden, om dat deze klasse opzet Europees is. Dus in Frankrijk, Zwitserland etc is dit hetzelfde.

Dus meld je bij je voorzitter van de club, of vlieg de afdelingsvoorzitter om de nek. Beter is om in een bestuur plaats te nemen en je zorgen en ideeen kenbaar te maken,

groeten Hans Zweverink

• Teun Stam

Gaat goed zo jongens, blijven komen met die meningen, daar worden we wijzer van.

Wanneer gaan we nu eens evalueren welke rijders en hoeveel er na het samenvoegen zijn afgehaakt. Ik ben benieuwd, bij onze club heeft de meerderheid van de rijders aangegeven dat zij het samenvoegen leuker vonden, ondanks dat zij niet een finale halen.

Stel, categorie 13 en 14 jaar.

Een rijder is 13 jaar en is niet sterk genoeg om door zijn manche's heen te komen, dus 3 rondjes en weer naar huis.

Nu wordt er niet samengevoegd, dus zijn alle rijders volgend jaar 14, hij zal weer naar 3 rondjes huiswaarts keren.

Na samenvoeging zullen er rijders bijkomen van een jaar jonger, wellicht ook minder snelle rijders, waardoor de rijder ineens meer kans krijgt op een kwart finale, dus is de regeling ook juist voor de mindere rijders positief.

Hans praat over status bij rijders op een WK en EK. Het is juist een status om te presteren met een grote groep dan een kleine lijkt mij.We kunnen ook categorien maken van een 1/2 jaar, zodat iedereen dan een A-finale kan rijden, helemaal geen status lijkt mij.

Wellicht moeten we een categorie gaan maken met beginnelingen. Iemand die niet nationaal rijdt bijvoorbeeld een jaar jonger indelen.

Dat voorstel Hans, doorgesproken binnen jullie afdeling, laat dit ook eens horen in de andere afdelingen, wellicht kunnen de afdelingen dan gezamelijk met een voorstel naar het landelijk overleg gaan.

Ik heb ook een voorstel ingediend, om de afdelingswedstrijden voor toprijders aantrekkelijk te maken, juist deze rijders zijn niet meer gemotiveerd om in een afdeling een wedstrijd te gaan rijden. Volgens mij is dit voorstel al door de diverse voorzitters besproken, zodat er binnen de afdelingen een standpunt kan worden ingenomen.

Het aantal licentierijders is de laatste jaren enorm toegenomen, maar het aantal Elite rijders is juist gedaald. Uitgekeken, niet meer gemotiveerd, men luisterd toch niet naar ons zijn kreten die we vaak horen langs de baan.

We moeten naar een structuur toe dat we toppers, of rijders die daar heen willen, de mogelijkheid bieden om te blijven groeien en gemotiveerd te houden.

Daarnaast is het zeker belangrijk dat de sport ook voor beginnelingen en recreanten leuk en haalbaar zal zijn. Dit is juist de uitdaging waar we voor staan, dus kom op met die ideeen, dan kunnen we eens wat uit gaan werken.

Ben benieuwd of we ook eens een reactie krijgen van de Elite rijders, want ook hun verhaal hebben we nodig om iets op te bouwen.

Groeten

Teun

• Hans Zweverink

Dat is heel goed Teun.

Er werd op de avond gezegd dat door het samenvoegen van de leeftijden er beter gepresteerd was vele europesekampioenen dit en veel rijders in de finale. Het gevolg hiervan dus. Positief.

Maar op de vraag hoeveel(en dat zijn er toch nog weer aardig wat hoor, of anders terug gaan naar de NFF) er mee gesropt zijn en of hier naar gekeken wordt wat de reden hiervan is kon geen antwoordt worden gegeven.

Ik denk dat dat ook zeer belangrijk is om rijder(ster)s te vragen wat hun reden is/was om te stoppen.

Is er nog iemand die zich geroepen voelt om dit te inventariseren???

En wat betreft de elite rijders ben ik zeer zeker benieuwd wat hun reden is dat ze stoppen of over stappen?

(ik heb wel een vermoeden, maar laat ze dit zelf nu maar eens vertellen.

Is dit een nieuw discussie punt, ja hoor

• Hans van Wijk

Hans, je stelt dat er rijders stoppen of zich in ieder geval aan jouw zichtveld onttrekken en dat ze bij de NFF gaan rijden.

Ik denk dat dat zeker het geval niet is, ik denk dat er steeds meer rijders vanuit de NFF ook bij de KNWU gaan rijden!!!

De toestroom is dus de andere kant op!!

• Hans Zweverink

Deze conclussie kon ik trekken uit de opmerking van FCC Apeldoorn, waaruit bleek dat binnen deze vereniging weer rijders terug gingen naar de NFF.

Daarom ben ik dus benieuwd of de NFF dus 1 nationaal kampioenschap heeft en of iedereen daar aan mee kan doen, of dat je je hier eerst voor moet plaatsen via de provenciale kampioensschappen.

Ik denk dat jij me dat wel kunt vertellen Hans

En wat betreft die rijders die naar de KNWU komen is alleen maar okee,

alleen snap ik niet dat deze 2 bonden niet samen gaan werken, en dat de KNWU ook eens iets van hun arrogantie laat varen en wat water bij de wijn kan doen.

Want dhr Stammes kwam, met zijn berekeningen hoeveel mensen er in Nederland fietsen en hoeveel mensen er aangesloten waren bij de KNWU nog heel wat tekort,dus die zullen daar dan nog wel zitten.

gegroet

• Hans van Wijk

Je hebt een beetje gelijk, want ik heb geen rekening gehouden met mensen die bij clubs rijden die bij beide bonden zijn aangesloten zoals A'doorn, Assen Kampen etc.

Die mensen kom je eigenlijk bij allerlei wedstrijden tegen.

Het NFF nat kampioenschap is op een dag en je mag meedoen als je eerst enkele provinciale wedstrijden hebt gereden. Ik dacht minimaal drie?

Samenwerking lijkt me inderdaad wenselijk. Bijv bij een ordentelijke indoor wedstrijd zoals enkele jaren geleden in Zwolle.

In de regio zuid is sinds dit jaar een combi serie van vier wedstrijden.

Gemiddeld zo'n 170 deelnemers hoorde ik en een leuke sfeer.

grt

• Koos vd Ende

Teun,

Je moet begrijpen als je nieuw bent in de fietscross dat je dan niet veel weet van de besluiten die al genomen zijn.

Ik ben echter een echte wielerfanaat, ben zelf al 20 jaar actief wielrenner, en ik heb menig wedstrijd gereden in binnen en buitenland.

Toen mijn zoon bedacht om te gaan fietscrossen vond ik dat heel erg leuk ook al wist ik niks van deze sport af, ik zag het net als veel andere als een kindersport.

Nu ik echter een paar jaar meedraai in het NK circuit, kijk ik daar heel anders naar, en vind ik het een volwaardige sport, en promoot het waar ik kan.

Als je het als een volwaardige sport wil zien moet je hem ook zo behandelen, uit ervaring weet ik dat veel latere toppers uit de grijze middenmoot komen.

De drijfveer van deze mensen is plezier in hun sport, en bij plezier hoort ook af en toe een succesje.

Door het combineren op jonge leeftijd wordt dat kleine succesje ontnomen en verdwijnt het plezier, niet alleen bij de kinderen maar ook bij de ouders.

De ouders zijn voor jonge kinderen belangrijk om dat die het hele land door reizen en er veel vrijentijd in stoppen.

Natuurlijk ben ik het met je eens dat er uitdaging moet zijn en een goed wedstrijd element, dat geeft spektakel. Ook grotere groepen is niks op tegen, maar niet door te combineren maar de sport zo te promoten dat je in de groep van 10 jaar kwartfinales moet rijden. Er zijn rijders genoeg (kijk NK club’s) alleen de drempel om echt NK’s te gaan rijden wordt door combineren steeds hoger gelegd.Wat ik ook een groot nadeel vindt is dat je door combineren domweg twee finale’s wegneemt, dus in plaats van 37 nog maar 16 successen, en die successen dat is nauw net iets wat telt voor een kind van 9 t/m 12. Er wordt gezegd dat de EK regels worden gevolgd, maar waarom word de finale van het EK per leeftijd gereden en wordt dit bij NK’s niet gedaan?

Misschien is dat wel een idee om aan het eind van het jaar een wedstrijd per leeftijd te rijden zodat je per leeftijd een NK klassering krijgt. Ik begrijp echter dat alles al besloten is, maar er zijn ook wel eens instantie die op eerdere besluiten terug komen.

Dat ik dit alles via onze verenging moet doen heb ik wel begrepen, maar het is toch ook wel eens leuk om met elkaar van gedachten wisselen. Je moet niet alle kritiek als negatief beschouwen, het kan ook opbouwend zijn.

Met vriendelijke groeten

Koos van den Ende

• Henk

Het combineren van leeftijden is een goede zaak, alleen als het met beleid gebeurt. ???

Wat bedoel ik hiermee.

De oplossing van het probleem is heel simpel. Deel, bij dubbele leeftijden de rijders in op sterkte binnen de leeftijd. Je krijgt dan een A-groep van 16 rijders, een B groep van 16 een c groep van 16 enz. De rijders in de a -groep rijden hun manches, de B groep de C groep enz., allemaal 3 manches. Twee groepen van 8 levert dan een A en een B finale op in de A-groep. Zo ook in de B-groep en in de C-groep.

Promotie en degradatie uit de groepen is mogelijk., Bv de nrs 15 en 16 uit de A-groep doen de volgende keer mee in de B-groep, de nrs 1 en 2 rijden de volgende keer in de A-groep.

Voordeel: Rijders van ongeveer gelijke sterkte rijden tegen elkaar in de manches en in de finales. Leuker voor hun en de toeschouwers.

Motivatie : je kan promoveren en degraderen, spanning gedurende de hele wedstrijd, ook achterin bij de b-finales.

Dit hele voorstel heb ik ingedient bij de KNWU, echter nog geen reactie omdat het niet via de ‘normale’prodecedure is gebeurt. Ga ik alsnog doen, it's a promise.

Helder? Zo niet, leg ik het nog een keer uit.

succes!!!

• Miss BMX

Beste meneer van Kessel

U kunt nu hier U gelijk wel willen halen,maar het gevoel dat u het afgelopen jaar het doel van U funktie totaal voorbij geschoten bent is volgens mij over duidelijk.

Miss BMX

een dame die graag haar naam zou noemen maar weet dat er dan een ander de rekening van krijgt.