Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Waarom zijn/komen er steeds minder Elite rijders?

• bmxer

Moet je naar de lichtwedstrijd in winschoten komen kun je meedoen aan de big jump wedstrijd

• Wim Dijk

Hans,

Ik vindt het onbelangrijk bij welke bond je het fietscrossen spectaculairder wilt maken, het gaat er om, te voorkomen dat (top)rijders de fietscross verlaten omdat ze geen uitdaging meer vinden in de sport. Of dat nu bij de NFF of bij de KNWU gebeurt ,maakt niet uit.

Als je veranderingen doorvoert die aanslaan(bij welke bond dan ook), worden deze ideen toch overgenomen door de concurrerende bond.

Met mijn vorige bericht heb ik gewoon willen aangeven dat de sfeer en uitdaging positief wordt vergroot door eens een keer iets anders te doen, dan alleen racen.

Wat mij betreft organiseren we volgend jaar zelf op een mooie zomerdag een evenement met aparte takken van de fietscross sport. kuj lach'n joh!

wie doet mee?

• bmxer

Denk zelf dat er in andere taken van sport toch meer voor deze rijders te verdienen valt.

• Annelies

Ik ben vorig jaar gestopt omdat ik het al een paar jaar niet genoeg tijd kon vrij maken om te trainen. Daardoor werden de prestaties beduidend minder en dat werkte niet echt motiverend.

Ook is de sfeer onder sommige dames niet echt sportief te noemen. Ik heb me er altijd weinig van aangetrokken, maar er zijn ook dames die zich hier behoorlijk aan ergeren.

Ondertussen heb ik nu een jaar niet meer op de fiets gezeten. Ik kon er gewoon niet meer tegen, daarom ben ik nu weer gaan trainen. Ik weet niet of ik nog aan wedstrijden mee ga doen, maar dat merken jullie snel genoeg als dat wel zo is.

• Teun Stam

Zelfs zonder fiets ken je niet van me winnen Zweef, alleen aan de bar, als ik eerder wordt weggeroepen door me'n meissie!!!!!

• Jake

Waar zijn de “grote” gebleven, waar ik als BMXertje tegen op keek, mijn idolaten, de veelvoudig kampioenen.

Nederland mist inderdaad, zowel nationaal als internationaal, de grote namen in de Elite klasse, die het fietscrossen een spectakel maken.

Waar kan dat aan liggen. Wel, ik ben van mening dat dit door uiteenlopende dingen kan komen.

De volgende schieten mij zo 1 2 3 te binnen.

Komst van nieuwe fietstakken, waar goed geld verdient kan worden als zijnde oud fietscrosser. Hierbij moet je denken aan donwhill, 4cross, ed.

Fietscrossers willen een uitdaging en niet elk jaar weer op die zelfde banen rijden als de jaren ervoor. In de States hebben ze bijvoorbeels de X-games en de ESPN Hell Track.

Nederland mist spectaculaire en technisch hoogwaardige banen waar deze jongens een uitdaging aan hebben.

Ook de nationale fietskalender is een van de redenen waarom je steeds meer rijders ziet afhaken. We fietsen 4 NK’s en enkele EK ronden voorafgaand aan de EK en WK, daarna is er 2 maanden niets te beleven. Je bent volledig uit je wedstrijd ritme en kan van vooraf aan beginnen met trainen, om vervolgens nog 2 NKtjes te fietsen. Persoonlijk ben ik voor minder AK’s en meer NK’s, zo kan men eens wat breken zonder Uit de tussenstand gedegradeerd te worden.

Daarna is het winterstop, omdat er dan 3 meter sneeuw over de banen ligt en beginnen we met onze eerste NK wanneer andere landen er al 3 verreden hebben. Jammer dat indoors ook helemaal passe zijn. Ik verlang weer terug naar de Ohio Christmas Classics en Tours.

Het licentie en inschrijf geld ligt (vooral bij de Elite women) hoog, gezien wat men ervoor terug kan winnen. Al helemaal op internationaal niveau. Het gros van de rijders moet nog altijd zelf de reis bekostigen en twee dagen inschrijfgeld a € 50,=. per ronde. Dit moet dus bekostigt worden. Hiervoor moet je werken, want met BMX verdien je nog steeds je boterham niet. Dus komt het ook minder van trainen, waardoor de prestaties dus dalen en ook de motivatie.

Een sportclasse voor de dames is een goede eerste stap, maar nationaal bereik je hier niet alles mee. Ze zouden dit internationaal door moeten trekken.

De KNWU doet er weinig aan om BMX te promoten, danwel financieel te ondersteunen, of haar rijders te ondersteunen. Ze vangen allerhande gelden (licenties, wedstrijdgages, opleidingen voor jury/baancomm.) maar waar wordt dat aan besteed. Het wielrennen misschien???

Ja, we hebben een goed gesponsord nationaal team, maar zeg nou zelf. Hoeveel titels halen zij binnen?

Zelf ben ik geen Elite (meer), maar fiets al wel ruim 20 jaar voor mijn plezier en heb dus ook andere tijden gekent.

Tot volgend jaar.

Jake

• Hans Zweverink

Fiets net zo lang, en kan me helemaal vinden in je mening.

Afgelopen weekend is er een eurocup in Italie geweest. Wat had jij gedacht dat het zou zij.

Italie? een eind weg? Enkele rijders? banen zijn er nauwlijks te vinden?

Ik hoor graag van Teun Stam wat zijn bevindingen waren of een andere BMXer die er geweest is.

Ik denk dat iedereen staat te klapperen, ik wel tenminste.

gegroet

• meta

De kosten zijn inderdaad een probleem, bij mij athans.. Nationaal is dat nog geen probleem, maar daar zijn helaas maar 6 wedstrijden in een jaar waar je je kunt bewijzen. Internationaal is het inschrijfgeld veel te hoog en worden de dames gedemotiveerd om nog te komen. In het verleden heb ik met heel veel plezier europa door gereden om overal de wedstrijden te bezoeken, maar als je nu naar een wedstrijd wilt gaan moet je eerst 51 euro (per dag!!) neerleggen om uberhaupt 3 keer te mogen starten. Hierbij komen dan nog de vaak hoge kampeerkosten en reiskosten waardoor het niet meer ‘leuk’ is om die wedstrijden te fietsen. Erg jammer! Een sportklasse internationaal zou helemaal de oplossing zijn denk ik. Niet alleen de nederlandse dames maar ook dames van andere nationaliteiten willen erg graag meer internationaal fietsen, gewoon; omdat het zo gezellig is! Vaak wordt er vertelt dat er alleen een elite klasse is omdat er zo weinig dames zijn, maar ik ben van mening dat er meer vrouwen komen fietsen als de kosten lager zouden zijn!

• meta

waar precies en wanneer gaat dit dan plaatsvinden? Er zijn altijd wel een heel stel bmx-ers te porren voor zo'n jump wedstrijd na afloop van het seizoen.. en toeschouwers ook trouwens!! Dus vertel maar….

• Teun Stam

Italie,

daar ben ik inderdaad geweest, een van de best georganiseerde wedstrijd van dit seizoen. Alles rondom de wedstrijd goed geregeld, alleen helaas weinig deelnemers.

Natuurlijk kost het geld om aan deze evenementen deel te nemen, alleen ben ik er van overtuigd dat men met een goed verhaal deze kosten grotendeels gedekt kan krijgen door sponsoring. Ook een kwestie van investeren, want bij sponsoren zal je je eigen eerst moeten bewijzen, zodat je daarna een goed verhaal kan verkopen.

Maar wat willen we nu met ze'n allen? Voor weinig geld deelnemen, en daarna met een hoop prijzengeld terug komen? Zover is de sport nog absoluut niet. Wel moeten we eens gaan nadenken om juist voor de top klasses ( Elite, Jr ) een beter prijzen schema te krijgen, zodat de toppers altijd genegen zijn aan de wedstrijd deel te nemen.Dit kan natuurlijk niet alleen worden ingebracht door de deelnemers ( het verhogen van het inschrijfgeld), maar ook door sponsoren, echter zullen zij ook in dit geval eerst willen weten wat wij te bieden hebben.Daarna zal het publiek ook geld over moeten hebben om spektakel te zien, alleen is ook dit afhankelijk van het aantal deelnemers, hoe hoger het nivo, hoe groter het spektakel, hoe meer publiek.

Je ziet, als is van elkaar afhankelijk, dus moeten we eens een plan opstellen waar we binnen een tijdsbestek van bijvoorbeeld 5 jaar naar toe gaan werken. Dat is alleen mogelijk als daar eens een aantal mensen de nek voor uit durven te gaan steken.

Wie durft?????????

Ik steek als eerste me'n hand op, wie volgt?

Teun