Hoi allemaal!
Ik wil eerst even zeggen dat uit dit forum wel weer de liefde en toewijding voor de bmx-sport blijft. Zelf fiets ik sinds 1982, ben inmiddels alweer 3x gestopt met fietsen, maar ook 4x begonnen! De reden dat ik steeds weer begonnen ben, was de allereerste keer vanwege de spanning, uitdaging, modder, ploeteren, competitie en de laatste drie keer vanwege dat ik die saamhorigheid langs de baan miste! Volgend jaar wil ik weer gaan fietsen, maar niet omdat het spannend, competitief of uitdagend is, maar vanwege de gezelligheid. Dit zou echter niet de enige reden moeten zijn.
Ik denk dat er meerdere dingen ten grondslag liggen aan de leegloop Elite Women:
- We missen inderdaad een stukje vernieuwing, uitdaging en competitie, zowel in het wedstrijdsysteem, de seizoenindeling, de banen als het deelnemersveld.
- De internationale wedstrijden zijn te duur, waardoor de competitie om de EK, world rankinglist etc afvalt. Dan resteert slechts nog de NK en dit is te weinig voor de dames om bij de fietscross-sport te blijven.
- De NK's kunnen niet meer als meetpunt voor de internationale wedstrijden gebruikt worden omdat het niveau te laag is.
- De gezelligheid op de NK's is op de één of andere wijze veel minder dan op een AK of regionale wedstrijden.
Zelf zou ik graag, mede omdat dit een klasse is geworden op de WK, in Nederland en op de EK's een cruiserklasse voor vrouwen zien. Een sportklasse zou mogelijk internationaal een oplossing zijn, maar niet nationaal en ik denk dat een cruiserklasse voor vrouwen bijvoorbeeld oud-fietscrosssters kan overhalen weer te gaan fietsen, een goedkoop alternatief kan zijn voor op EK's en WK's, op AK's en regionaal niveau te mixen is met de herencruiser 40+ bijvoorbeeld en gereden kan worden naast de eigen klasse, waardoor de wedstrijden gevulder zijn en niet slechts bestaan uit 3x of 5x competitieloos rondrijden?
Een tweede voorstel is om die punten waar de fietscross sterk in is.. namelijk de saamhorigheid en de toewijding meer uit te buiten.
- de uitreiking van de NK bijvoorbeeld leuker te maken (laat de rijders dit organiseren ipv de KNWU)
- meer aktiviteiten te organiseren naast de wedstrijden, ipv de gebruikelijke bingo op de avond voor de wedstrijd
- trainersmeetings, waarop men van elkaar kan leren en nieuwe ideeen op kan doen, wat de trainingen leuker en beter maakt, het niveau omhoog brengt etc.
Tot slot denk ik dat het geen goed idee is om meer NK's te houden, maar eerder verschillende competities (dit met het oog op de Elite Women dan), omdat met een klein veld rijdsters het nou eenmaal na een paar wedstrijden al beslist is, want je kunt nu eenmaal niet 40 ste worden door een valpartij ;-) Mogelijk zouden we naast NK's, een avondcompetitie kunnen houden of een competitie waarbij tijd een belangrijkere rol speelt of weet ik wat..?
Verder vind ik het nogmaals super dat mensen hier zo lekker over nadenken en discussieren en hoop ik dat de KNWU deze site ook wel eens bezoekt? ;-) Maar goed, ik begrijp dat dat allemaal via Teun ea. doorgecommuniceerd wordt?
groetjes,
Mascha.