Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Waarom zijn/komen er steeds minder Elite rijders?

• Hans Zweverink

je weet het Teun waar ik overal voor te porren ben, alleen nog ff( nou ja FF) die baan in Doetinchem afmaken.

maar ik zal je steunen.

Misschien loert er al wel een potentiele sponsor op deze pagina rond.

want loopt er niet heel veel jeugd rond op wedstrijden rond en zij zijn niet de toekomst.

maar met dat plan van aanpak over 5 jaar zie ik het wel zitten.

(trouwens de reactie van Piet gelezen)

groeten Hans

• Remon Brink

Hallo,

Denk dat het idd niet zo makkelijk is om te zeggen waarom ELite rijders niet meer komen of andere takken van sport gaan kiezen. dat heeft met een aantal dingen te maken denk ik. En dat is niet alleen geld. Natuurlijk speelt het ook een rol dat als je bij een EC 800 euro kunt verdienen en in keulen bij 4Xross 5000 euro zal dat niet in het voordeel van de bmx spreken. Veel elite doen dit er dan ook wel bij om wat extra te verdiene. tenminste dat proberen ze.

Verder denk ik dat joost wel gelijk heeft. Je steekt er erg veel energie in alleen al in het trainen, dan heb je weinig zin in om ook nog eens heel veel moeite te moeten doen voor wat aandacht buiten de bmx.

Verder vind ik de banen in Nederland best goed. In het buitenland zijn niet alle banen zoveel beter. Ik denk alleen dat we in Nederland na moeten denken over hoe we de fietscross nog extremer kunnen maken. Naar idee misschien van de Downhill bmx in USA. Dit kan in evenementen die los staan van de normale bmx wereld.

Tot slot blijf ik er vinen dat als we de bmx in Nederland echt omhoog willen krijgen we eerst eens de twee bonden op een lijn moeten proberen te krijgen. Dan wordt het draagvlak en de organisatie erachter groter en zal de uitstraling naar buiten toe ook toenemen.

Groeten Remon

• Jake

Inderdaad is het hoog nodig dat BMX een groter draagvlak krijgt, en dus moeten de KNWU en de NNF maar eens rond de tafel. Let wel, NFF is niet voor niets een afscheiding van de KNWU.

Wat je zegt over de banen in Nederland ben ik het gedeeltelijk wel eens. We hebben een aantal leuke banen die het op internationaal vlak goed zouden doen.

Het is alleen jammer dat er jaar in jaar uit op deze zelfde banen de NK's worden verreden. Er is dus weinig variatie voor degene die nationaal rijden. En als je zo'n baan grondig wilt aanpassen kost dat veel geld, veel tijd en zit je bovendien met bepaalde regelgevingen vanuit de KNWU. (herkeuring ruim voor een NK, maw zeker 1 jaar geen grote wedstrijd.)

BMX hoeft niet perse extremer te worden, maar moet wel spectaculair blijven. En dat betekend dus snelle uitdagende banen en volle starthekken.. (Het zijn overigens niet alleen de Elite rijders die een wedstrijd spannend maken.) Gezien er maar een select aantal clubs in Nederland zijn die het zich kunnen veroorloven om dit soort banen aan te leggen, ben ik van mening dat de KNWU een soort van subsidie/financiele injectie zou moeten verlenen bij potente clubs, waar de capaciteit ligt om binnen een jaar of 2 een grote wedstrijd te kunnen organiseren. Uiteraard begrijp ik ook dat dit zeer moeilijk te realiseren valt. Maar een bedrijf investeerd haar winsten in het eigen bedrijf om te groeien. Dit zou de sectie Fietscross dan toch ook moeten doen?!

Met Joost ben ik het niet eens. Als je van je sport houdt en er zoveel tijd in steekt om te presteren, ben je dan te goed om dit ook naar buiten te laten blijken?!?

Ik heb over de jaren heen veel vreemde reacties gehad, maar allemaal waren ze positief. Zelfs velen kwamen met het antwoord;“he, dat heb ik ook een aantal jaren gedaan.” Waardoor je alweer een zieltje gewonnen had. Ik heb me nog nooit geschaamd voor het feit dat ik op zo'n klein fietsje rij. Ik weet wat het allemaal inhoud en probeer dat ook duidelijk te maken aan een ander. Heel veel trainen, veel reizen, prijzen geld, grote samenhorigheid, ed. In principe dus een volwaardige (en voor sommigen een Prof) sport.

Groet,

Jake

• Jake

Hoi Teun,

Gedeeltelijk ben ik het wel met je eens.

Je kunt niet voor een dubbeltje op de eerste rij zitten.

Maar in mijn stukje doelde ik niet alleen op de top rijders van de Elite, maar meer op de algemene rijders. Zij maken juist de wedstrijd. Deze middenmoters en verliezers komen graag naar een international, maar moeten wel even voor 3 maches 50 Euro ophoesten en dat voor 2 dagen.

Kijk bijvoorbeeld naar de Elite dames of de junior men. Zij moeten net zoveel inschrijf geld betalen als de Elite men, maar krijgen veel minder uitgekeert.

De reiskosten zijn een bijkomendheid die graag betaald worden. Deze jongens doen het voor het plezier en niet voor het grote geld, en dit geldt zeker voor de oudere dames, dus de prestaties liggen ook zo dat ze niet in de prijzen zullen rijden en dus weinig aanspraak zullen maken op sponsor gelden. Momenteel gaat het zowieso minder met de economie en daardoor liggen de sponsors niet voor het oprapen.

Tegenwoordig bestaat sponsoring voornamelijk uit het verstrekken van kleding, onderdelen en een fiets. Wellicht zelf voor enkelen, worden ook de licentie, inschrijfgelden en reizen gedekt, maar dat is maar voor een zeer beperkt gezelschap. Ik neem aan dat Schijf ook niet iedere rijder naar alle (internationale) wedstrijden laat gaan. Een wedstrijd wordt gemaakt door alle klasse en niet alleen door 5 starthekken Elite rijders. Vandaar waarschijnlijk ook de minimale opkomst

in Italie.

Ik ben het met je eens dat er een soort van plan opgesteld moet worden om het BMXen naar een hoger nivo te brengen. Uiteraard heb je hier mensen voo nodig die voorop durven te lopen, en dat blijft altijd moeilijk om die te vinden. Natuurlijk moet dit alles wel draagvlak hebben bij de KNWU/UCI, dus dit zal eerst onderzocht moeten worden. Als een dermate orgaan er komt, wil ik ten alle tijden adviseren, of ik daadwerkelijk erin plaats zal nemen is van andere faktoren afhankelijk. Alleen zat ik meer te denken aan een streefdatum rond de WK in Nederland, ipv een periode van 5 jaar.

groeten,

Jake

• Teun Stam

Jake,

jij ken mij, dus zal ik jouw ook wel kennen??? alleen Jake zegt me niks, en je fietst, dus ben je denk ik niet The FATMAN.

Sluit je aan bij de groep, dan gaan we eens een plan opstellen en lanceren. Krijgen we vanzelf commentaar en opmerkingen, die we wellicht weer kunnen gaan uitwerken in nog beter plan. Iedereen naar het zin maken zal nooit lukken, maar als we allemaal alleen maar zeggen hoe het niet moet, zal er nooit iets van de grond komen.

t.stam@12move.nl maak je eigen bekend zou ik zeggen, en snel, want de WK is over ongeveer 600 nachtjes slapen!!!!

• Hans Zweverink

Ha Teun,

nogmaals proficiat met je nationale titel.

Gisteren de voorzitter gesproken en hem een plan laten vallen over een opzet waarin de BMX aantrekkelijker en uitdagender moet worden en begrijpelijker voor de buitenwereld en plezieriger voor diegene die altijd achteraan fietsen en er lol in wil blijven houden.

Nu de NFF er nog in betrekken en we hebben een grandioze reeks van BMX wedstrijden waar de toppers en beginners op af moeten en willen komen.

Zijn er geintresseerde die willen dat ik hem als nieuw discussie punt open???? Laat het maar even weten.

Hij ligt nu ter tafel bij de CFX vergadering in Woerden, na mijn de voorzitter gisteren heeft gezegd. Mits ik hem op tijd klaar had.

Als een idiot naar huis gesjeesd en op papier gezet en al voor 20.00 uur op de mail naar Made.

We zullen horen.

• Teun Stam

Laten zien dat voorstel zweef, kan iedereen zijn mening erop los laten. Om een voorstel te lanceren bij de CFX, zal dit tenslotte toch moeten gebeuren via de afdeling. Als het voorstel vast openbaar wordt op deze site kunnen alle clubs zich hier intern op beraden, zodat het voorstel in de afdelings vergadering kan worden besproken.

Kom op dus met je verhaal, hebben we wat te discuseren.

• Jake

Hoi,

Ik hoor dat er al een voorstel is aangedragen. Wat was dat voorstel. Het wordt nu openlijk aangegeven, dus lijkt het me ook verstandig dat je het volledige voorstel

bekend maakt, zodat anderen hier misschien een reactie op kunnen geven.

Mzzl.

Jake

• Mascha

Hoi allemaal!

Ik wil eerst even zeggen dat uit dit forum wel weer de liefde en toewijding voor de bmx-sport blijft. Zelf fiets ik sinds 1982, ben inmiddels alweer 3x gestopt met fietsen, maar ook 4x begonnen! De reden dat ik steeds weer begonnen ben, was de allereerste keer vanwege de spanning, uitdaging, modder, ploeteren, competitie en de laatste drie keer vanwege dat ik die saamhorigheid langs de baan miste! Volgend jaar wil ik weer gaan fietsen, maar niet omdat het spannend, competitief of uitdagend is, maar vanwege de gezelligheid. Dit zou echter niet de enige reden moeten zijn.

Ik denk dat er meerdere dingen ten grondslag liggen aan de leegloop Elite Women:

- We missen inderdaad een stukje vernieuwing, uitdaging en competitie, zowel in het wedstrijdsysteem, de seizoenindeling, de banen als het deelnemersveld.

- De internationale wedstrijden zijn te duur, waardoor de competitie om de EK, world rankinglist etc afvalt. Dan resteert slechts nog de NK en dit is te weinig voor de dames om bij de fietscross-sport te blijven.

- De NK's kunnen niet meer als meetpunt voor de internationale wedstrijden gebruikt worden omdat het niveau te laag is.

- De gezelligheid op de NK's is op de één of andere wijze veel minder dan op een AK of regionale wedstrijden.

Zelf zou ik graag, mede omdat dit een klasse is geworden op de WK, in Nederland en op de EK's een cruiserklasse voor vrouwen zien. Een sportklasse zou mogelijk internationaal een oplossing zijn, maar niet nationaal en ik denk dat een cruiserklasse voor vrouwen bijvoorbeeld oud-fietscrosssters kan overhalen weer te gaan fietsen, een goedkoop alternatief kan zijn voor op EK's en WK's, op AK's en regionaal niveau te mixen is met de herencruiser 40+ bijvoorbeeld en gereden kan worden naast de eigen klasse, waardoor de wedstrijden gevulder zijn en niet slechts bestaan uit 3x of 5x competitieloos rondrijden?

Een tweede voorstel is om die punten waar de fietscross sterk in is.. namelijk de saamhorigheid en de toewijding meer uit te buiten.

- de uitreiking van de NK bijvoorbeeld leuker te maken (laat de rijders dit organiseren ipv de KNWU)

- meer aktiviteiten te organiseren naast de wedstrijden, ipv de gebruikelijke bingo op de avond voor de wedstrijd

- trainersmeetings, waarop men van elkaar kan leren en nieuwe ideeen op kan doen, wat de trainingen leuker en beter maakt, het niveau omhoog brengt etc.

Tot slot denk ik dat het geen goed idee is om meer NK's te houden, maar eerder verschillende competities (dit met het oog op de Elite Women dan), omdat met een klein veld rijdsters het nou eenmaal na een paar wedstrijden al beslist is, want je kunt nu eenmaal niet 40 ste worden door een valpartij ;-) Mogelijk zouden we naast NK's, een avondcompetitie kunnen houden of een competitie waarbij tijd een belangrijkere rol speelt of weet ik wat..?

Verder vind ik het nogmaals super dat mensen hier zo lekker over nadenken en discussieren en hoop ik dat de KNWU deze site ook wel eens bezoekt? ;-) Maar goed, ik begrijp dat dat allemaal via Teun ea. doorgecommuniceerd wordt?

groetjes,

Mascha.

• Teun Stam

He Mascha, vind je dat nou echt een goed idee, een stelletje van die snelle meiden voorop, en al die ouwe lullen er achteraan? Hebben ze weer de wildste verhalen langs de kant, en misschien fietsen we dan wel in een lange jas of zo!!!

Grapje, best een idee om wat mee te doen. Ga eens polsen onder de oud rijsters of dat er echt interesse is, kunnen wellicht een idee uitwerken.

We horen het wel.

Teun