Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

samenvoeging leefttijd

  • Teun Stam

    Er is de laatste tijd weer veel te doen over het wel en niet samenvoegen van leefttijden, omdat rijders hierdoor afhaken. Afgelopen zondag werd er een enquette gehouden, wellicht met het doel deze in de toekomst de samenvoeging weer te wijzigen.

    Ik hoop dat er eens geevalueerd word hoeveel rijders en in welke categorie er zijn afgevallen, zodat er een draagvlak ontstaat, in plaats van de uitkomst te laten afhangen van meningen.

    Ook kan er eens worden nagedacht over alternatieven, voorbeeld:

    1. de leefttijden blijven gecombineerd zoals nu het geval is

    2. per categorie mag 20% van de rijders, welke onderin het klassement zijn geeindigd kiezen om nog een jaar in dezelfde categorie uit te komen.

    Voorbeeld:

    leeftijd 15/16 jaar

    totaal 60 deelnemers in de volledige competitie

    20% van 60 is 12 rijders

    de onderste 12 rijders in deze categorie krijgen de kans om volgend jaar nog maals in deze categorie uit te komen

    Laat je mening horen ( zien dus )

  • henk de groot

    Teun,

    ik heb het eea op papier gezet en ga dit mailen naar John Cozijnse met het verzoek dit in te brengen in de afd. vergadering. De juiste weg toch,

    Hoor je vast een keer meer van.

    Gr. Henk de Groot

  • Remon Brink

    ALs ik de discussie zo volg dan vinden we de indeling naar leeftijden op geen enkele manier meer toepasbaar. In alle indelingen is wel iets wat ons niet tevreden stelt.

    Waarom schaffen we de leeftijdindeling dan niet af en gaan op sterkte fietsen in A B C catogorien enz enz enz. Een leeftijd kan dan alsnog als richtlijn dienen in welke groep iemand geplaatst moet worden

    Remon

  • meta

    Teun,

    Ik denk niet helemaal dat die stelling van de onderste 20% opgaat. Het probleem hierbij is dat vaak de rijders die wel hard kunnen fietsen, maar door teleurstellende resultaten opgeven, ook onderaan staan. Als je de uitslagen doorkijkt zie je best een mensen onderaan staan die veel beter kunnen. Hierbij ontneem je de rijders die het jaar daarop in die klasse uitgaan komen de kans hun titel te prolongeren of te behalen. Daarbij komt dat de meesten die nu achteraan meefietsen dit al jaren doen en echt fietscrossen voor hun plezier. Volgens mij hoeven die niet perse voorin mee te doen.

    Over die enquete wil ik nog even kwijt dat ik hem niet heb ingevuld, gewoon omdat er te weinig info op stond. Op dit moment fietsen wij bij de dames ook al een samengevoegde klasse. Ik vind het prima om bijvoorbeeld een competitie naast de NK's te starten waarin er meer klasses bij elkaar worden gevoegd, maar voor het nederlands kampioenschap vind ik dat het bij ons al genoeg is. Wordt er meer bij elkaar gegooid, dan ontneem je de jongere meiden weer die kans een titel te halen. Vanaf bijv. 14 jaar elite rijden mag volgens mij ook wettelijk niet, of hoe zit dat eigenlijk. Je kunt wel leeftijden samenvoegen waar er minder dan 8 zijn vind ik, zoals bij de allerkleinsten.

    Wat vond je trouwens van de ideen die Mascha heeft geuit over het onderwerp waarom er zo weinig elite rijders zijn?

    Groetjes, Meta

  • Henk

    je komt dichtbij mij idee Remon. Het idee van mij is om binnen een leeftijdscategorie te rijden in A en B enz. klassen, met promotie en degradatie gedurende het jaar. Voorstel reeds uitgewerkt en klaar op opgestuurd te worden naar de afdeling west, als voorstel om iets te doen.

  • Paul Sloesen

    Met de groepen per klasse (dus A, B tot en met Z, wie hier ook in mag rijden) ga je dus richting het Amerikaanse systeem. Daar rijden ze per leeftijdsklasse in novice, intermediate en expert. Bij goede resultaten (welke weet ik niet, maar ik neem aan een aantal zeges of zo) promoveer je dan naar de volgende groep met als eindstation dus expert. Maar in Amerika zijn veel meer deelnemers per klasse.

    In Nederland heb je dan 20 rijders per groep, en dat lijkt me wat aan de lage kant.

    En hoe zou dan bepaald moeten worden welke rijders in welke groep moeten rijden, en vooral: WIE moet dat bepalen?? Zoals Meta al meldde is de laatste ranglijst hier geen hulpmiddel bij, omdat er snelle rijders enkele wedstrijden hebben gemist (blessures e.d.) of door valpartijen slechte resultaten hebben behaald. Is dit dan een taak voor de CFX (die hebben waarschijnlijk onvoldoende hoogte van de prestaties van de rijders), het NOT (die houden zich bezig met het uitvoeren van de technische kant van de fietscross), de rijders (dan wordt er waarschijnlijk oneerlijk ingedeeld, omdat de ene rijder zich overschat en de andere in een lagere klasse wil winnen), of door andere rijders, zoals ondergetekende??

    Het is wel duidelijk dat ik voor het samenvoegen van leeftijden ben. De klassen zijn gewoon mooi om naar te kijken, vaak al vanaf de manches en de diverse finaleritten al helemaal. Verder is Nederland internationaal gezien samen met Letland toonaangevend geworden bij deze leeftijden (kijk maar naar o.a. de Europese titels van Scherpen en vd. Putten).

    De argumenten van tegenstanders van de samenvoeging zijn goed te begrijpen. Veel rijders moeten al na de manches of de kwart finale afhaken en het is niet motiverend om bijv. van Haaksbergen naar Heiloo te rijden op een zondag voor 3 races. Maar zijn deze rijders ook vaak niet in een vroeg stadium uitgeschakeld in hun eigen leeftijdsklasse (dus bijv. alleen 13 jaar)?? Dus dan verschuif je dat “probleem” gewoon naar een andere klasse.

    Het valt me wel op dat tot nu toe alleen de oudere rijders of ouders zich in de ze discussie melden. De rijders waar het om gaat laten niks van zich horen. En juist om die personen gaat het. Dus rijders in de samengevoegde klassen: laat eens van je horen en geef jullie meningen!!

    De groeten, Paul Sloesen

  • Remon Brink

    Denk niet dat je 1 leeftijd op moet gaan splitsen want dan worden de groepen wel weer klein. Voeg gewoon 4 leeftijden samen dan en maak daar A B C en D groepen van. Kan iedereen op zijn eigen niveau fietsen

  • Teun Stam

    Dat gaat goed allemaal, veel ideeen, het word straks nog hardstikke moeilijk om er een verhaal van te maken, maar eindelijk komen er voorstellen op papier.

    En je ziet het, op elk voorstel komen meteen reacties, positief en negatief, zodat we deze ook kunnen verwerken.

    Wellicht een idee, 3 NK rondes op leeftijd, wel of niet gecombineerd, en 3 rondes op sterkte.

    Oftewel, uit gaan splitsen in een top en recreatieve klasse. Een challenge en een Kampioenschap.

    Kom maar op met die reacties.

  • Arnold van den Berg

    Waarom allerlei formules toepassen.

    90% is voor afschaffing heb ik van Gerard van Benthem vernomen.

    Een duidelijk signaal.

    10% is dus voor en laat die rijders dan een klasse hoger gaan rijden.

    Dan is het ook voor de minder goede rijders leuk om aan een NK deel tenemen.

    En komen ze niet alleen voor 3 manches maar hebben dan ook kans om een kwart finale tehalen.

  • maurice rennenberg

    denk ook eens aan de kleine bijv de 11jarige ik zie ze volgend jaar niet echt wijd komen in die groep gewoon iedereen apart en niet aleen denken aan de internationale wedstryden het is tog nationaal en niet iedereen die fietst ryd internationaal dus die hoeven er ook niet voor te trainen en je moet tog van je eigen leeftyd kunnen winnenen niet van anderen de groeten maurice