Met de groepen per klasse (dus A, B tot en met Z, wie hier ook in mag rijden) ga je dus richting het Amerikaanse systeem. Daar rijden ze per leeftijdsklasse in novice, intermediate en expert. Bij goede resultaten (welke weet ik niet, maar ik neem aan een aantal zeges of zo) promoveer je dan naar de volgende groep met als eindstation dus expert. Maar in Amerika zijn veel meer deelnemers per klasse.
In Nederland heb je dan 20 rijders per groep, en dat lijkt me wat aan de lage kant.
En hoe zou dan bepaald moeten worden welke rijders in welke groep moeten rijden, en vooral: WIE moet dat bepalen?? Zoals Meta al meldde is de laatste ranglijst hier geen hulpmiddel bij, omdat er snelle rijders enkele wedstrijden hebben gemist (blessures e.d.) of door valpartijen slechte resultaten hebben behaald. Is dit dan een taak voor de CFX (die hebben waarschijnlijk onvoldoende hoogte van de prestaties van de rijders), het NOT (die houden zich bezig met het uitvoeren van de technische kant van de fietscross), de rijders (dan wordt er waarschijnlijk oneerlijk ingedeeld, omdat de ene rijder zich overschat en de andere in een lagere klasse wil winnen), of door andere rijders, zoals ondergetekende??
Het is wel duidelijk dat ik voor het samenvoegen van leeftijden ben. De klassen zijn gewoon mooi om naar te kijken, vaak al vanaf de manches en de diverse finaleritten al helemaal. Verder is Nederland internationaal gezien samen met Letland toonaangevend geworden bij deze leeftijden (kijk maar naar o.a. de Europese titels van Scherpen en vd. Putten).
De argumenten van tegenstanders van de samenvoeging zijn goed te begrijpen. Veel rijders moeten al na de manches of de kwart finale afhaken en het is niet motiverend om bijv. van Haaksbergen naar Heiloo te rijden op een zondag voor 3 races. Maar zijn deze rijders ook vaak niet in een vroeg stadium uitgeschakeld in hun eigen leeftijdsklasse (dus bijv. alleen 13 jaar)?? Dus dan verschuif je dat “probleem” gewoon naar een andere klasse.
Het valt me wel op dat tot nu toe alleen de oudere rijders of ouders zich in de ze discussie melden. De rijders waar het om gaat laten niks van zich horen. En juist om die personen gaat het. Dus rijders in de samengevoegde klassen: laat eens van je horen en geef jullie meningen!!
De groeten, Paul Sloesen