Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Voorste opzet BMX

• Hans Zweverink

Hier dan de opzet zoals ik gedacht had.

In aug sept en okt 2003, 3 wedstrijden op afdelings nivo in de afdeling. Iedereen rijdt dan gewoon op leeftijd. Dus 9 jarigen appart 10 jarigen apart enz. Je kunt dan nog discussiëren of je dat ook bij de oudere leeftijden moet doen.

In maart, april en mei 2004 rijdt je er weer 3. Zo krijg je dan 6 AK wedstrijden.

Je laat de beste 5 tellen en je moet er aan 4 hebben meegedaan.

Vervolgens houd je begin juni(eind mei) 1 eindronde voor de beste 8 rijders in elke categorie in elke afdeling.

Tijden de NK voeg je de leeftijden wel samen, omdat dit nu eenmaal landelijk en internationaal bij tweewieler evenement zo is. Dus je laat 9 en 10 jaar samen fietsen. Willen ze dat niet, doen ze niet mee. Je krijgt dus 8 man 9jaar en 8 man 10jaar en dat van 3 afdelingen is 48 man. Vervolgens voeg je hier nog eens 16 man aan toe, gedeeld door 2 leeftijden is 8 man per leeftijd. Dit moet je percentage gewijs verdelen over de afdeling. Want in de ene afdeling rijden er meer dan in een andere afdeling. Of door toppers die door een blessure uitgeschakeld zijn, maar in het verleden wel hebben laten zien dat ze er bij horen.

De Elite en junioren laat je in elke afdeling 2 keer meedoen, dit dan op een betere baan in die afdeling.

De eind ronde telt voor hun dan dubbel.

Nu heeft men een NK voor de EK en WK dus de buitenwereld snapt er ook iets meer van en je kunt er de Pers en TV opzetten en ook sponsoren lopen er dan warm voor.

Verder moet je er naat een landelijke competitie opzetten, een soort Grand National, waar alle rijders uit heel Nederland aan mee kunnen doen om de competitie bij de toppers er in te houden.

Dus beslissingswedstrijden terug naar de afdeling, hierdoor weer grotere rijders terug in de afdeling. Jeugd heeft weer een idool om naar te kijken. Mijn kan strijden op eigen leeftijd. (Wel moet er een soort regio klasse bijkomen voor de allernieuwste om de opstap te vergemakkelijken. In deze klasse kun je niet aan een NK deelnemen.)

NK voor EK EN WK waarvoor men zich dan kan plaatsen.

Laat jullie opmerking horen en geef maar aanvulling of vermindering.

Groeten Hans Zweverink

(ruim 22 jaar BMX)

• Teun Stam

Schitterende voorstelling, als je voldoende rijders zou hebben! Wellicht zijn er veel rijders die totaal geen interesse hebben in AK's, omdat men vind dat dat nivo te laag ligt. Zij zien deze wedstrijden als training, dus niet als uitdaging. Men zal wel deel gaan nemen aan de Grand Nationals, omdat daar meer strijd zal zijn.

We kunnen juist beter de afdelingen open gooien voor toprijders, mijn voorstel:

- per afdeling worden er 2 ak's aangegeven welke een superclass mogen organiseren

- dit zijn vooraf vastgestelde data, op een vooraf vastgesteld circuit

- rijders vanaf bijvoorbeeld 13 jaar, kunnen hier aan meedoen in 1 klasse, dus boys, girls, elite, jr, sportklasse en cruiser komen uit in 1 openklasse

- wedstrijd opzet idem competities

- dagwedstrijd met prijzengeld, dus geen competitie verband, al zou dit ook te overwegen zijn

Op deze wijze zullen alle categorieen veel strijd hebben, veel uitdaging, dus motivatie om te rijden, en in elke afdeling kan men de toprijders aan het werk zien.

Volgens mij worden wij het wel een keer eens samen Zweef, of niet soms.

Teun

( veel minder ervaring)

• Hans Zweverink

Dag Teun, ben je weer de enigste vanavond die op het internet zit.

Allereerst ALS je voldoende rijders hebt.

Dat is voor mij de insteek om meer mensen aan het BMXen te krijgen. Dat creeer je op afdelings niveau. Daar ligt de basis.

Dat toppers geen intresse hebben is dat er geen competitie meer inzit. Als de ene niet komt blijft de andere de volgende keer weer weg dus zal er nooit strijd zijn.

Is dit niet ook de houding van een Elite rijder!!!!!!!!!!!

Ook op afdelings niveau heb ik dit jaar leuke wedstrijden gezien( was dan wel bij de 13-14 jarigen en 15+)

De Grand Nationals moeten de tegen pool geven en doe daar maar dan dat voorstel van jou in waar je op de zaterdag avond een vette Big Money race houd of een ander rand gebeuren.

Want als je binnen 1 afdeling zo iets doet komen ze niet. Of ze hebben een internationale wedstrijd of geen Zin Destijds is er ook prijzen geld ingevoerd. Helaas pindakaas er kwam er geen een meer van de elite rijders. Wel van de 15+.

Dus: Afdeling de basis

Nationaal een krachts meeting

Nederlandskampioenschap een eer

• maarten bongers

halloooooooooooooo

• lars

hey

• Arjan Grooters

Zo´n superclass race lijkt me een gaaf idee. Wij hebben vorig jaar bij de laatste race om het interclub kampioenschap een afval race gehouden waar alle rijders in een klasse uitkwamen. Hetzelfde idee dus als de masters race in Doetinchem enige jaren terug. Was een groot succes. In ieder geval de leukste race die ik bij de ic´s heb gereden!

Arjan Grooters

Nog niet zoveel bmx-ervaring (maar heb er wel veel over gelezen)

• Rianne

Hey Hans & Teun,

Goeie ideeen hebben jullie, alleen jammer dat er zo weinig op gereageerd wordt. Dan maar even een reactie van mij, ondanks dat ik geen wedstrijden meer fiets… krijg er wel haast weer zin in!

Meer publiciteit door maar 1 NK te fietsen? Dan zul je toch echt wat aan het aantal leeftijdsklassen moeten doen, want daardoor is het voor een buitenstaander gewoon niet te begrijpen. Of maak er anders een challenge en een kampioenschap van. En dan ook apart afwerken, net als met de wk. Een echt spektakel maken van het kampioenschap, dat dan ook in een paar uurtjes afgewerkt kan worden. Wordt trouwens wel moeilijk met de slecht bezette klasse van de elite women. Over de hele linie zijn de meidenklassen trouwens slecht bezet.. daar moet op de een of andere manier aandacht aan besteed worden. Anders duurt het niet lang meer of d'r crossen geen meiden meer… en dat kan natuurlijk niet.

Rianne (18 jaar ervaring)

• Hans Zweverink

Hoi Rianne.

Door het samenvoegen van de leeftijden met de finale race de NK dus krijg je al minder klassen. Je kunt het dan ook nog over 2 dagen verspreiden en je hebt een korte spectaculaire dag.

Misschien krijgen we je wel weer zo gek dat je gaat bmx, en wordt je wel Hermientje Davids!!!!!!!!

groeten Hans

• remon brink

Hallo,

Denk dat het meetellen van de AK's in de afdeling waar ik in rijd helemaal niet nodig is. Ik kom uit in de Afdeling Noord-Oost. Hier is volgens mij een heel ander probleem aan de hand.

De AK's hebben de bedoeling om de startende fietscrosser wedstrijden te bieden. Wat nu blijkt bij ons is dat deze startende fietscrosser niet naar de AK's van de KNWU gaat fietsen, maar veel liever wedstijden van de NFF rijd. Deze zijn groter dichter in de buurt en vaak nog goedkoper ook.

Ik zal niets zeggen over andere afdelingen, maar de afdeling Noord-Oost had hun AK's al lang samen moeten voegen met de regio's van de NFF

Remon Brink (Sinds 1984)

• Paul Sloesen

De Afdelingswedstrijden in afdeling Zuid zijn wel redelijk druk bezocht. Maar of dit er iets mee te maken heeft dat er weinig NFF-banen zijn in Zuid? Ik denk het wel. Nu hebben we in Zuid wel 3 competities: de AK's , de combi's met de NFF-regio zuid (daar kan Noord-Oost dus nog iets van leren, ook al is een CFX-lid na het bezoeken van een wedstrijd niet positief denkend over dit soort wedstrijden) en de combi's met België.

Wel laten de Elite rijders het gigantisch afweten. Als ik het goed heb zijn er in Zuid 9 Eliterijders. De AK's worden over het algemeen alleen gereden door Jarno vd Elzen en Gerwin Peters en de beide combi-competities door ondergetekende. Er is dus maar 1/3 van de Elite rijders die ook afdelingswedstrijden rijden. Natuurlijk zijn hier uitzonderingen op, zoals bij wedstriijden op eigen baan en als op een baan kort daarna een NK wordt gehouden. Nu vallen een aantal van die wedstrijden in de afdeling samen met EK-rondes en Europa Cups waar een aantal van die Elite-rijders wel naar toe gaan. Maar het is voor beginnende rijders (en ook voor de al wat meer ervaren rijders natuurlijk) veel mooier om op een AK of combi nog een finale te kunnen zien met, bijvoorbeeld in Zuid, Harm van Brussel, Jurg Meijer en Rob van de Wildenberg aan het hek.

In ieder geval hoeft het van mij niet zo nodig van die kwalificatie wedstrijden in de afdeling of 1 NK. Ik ben met het huidige systeem wel tevreden. Om over het wel of niet samenvoegen van de klassen maar niet te spreken. Toen ik zo oud was MOCHTEN wij niet samen rijden en MOCHTEN wij geen leeftijd ouder. Moet dan per se iedereen winnen?? Moet dan perse iedereen in de finale komen?? Helaas lijkt wel of het antwoord daarop ja is. Zoals Bo al aangaf (in een ander onderwerp): hij is om erbij te komen harder gaan trainen en is daardoor beter gaan fietsen. Of neem Roy van de Berg: in 2001 ik dacht 1 finale, en dit jaar zo veel sneller geworden dat hij tot de snelste van Europa bij de 14 jaar behoort. Neem daar eens een voorbeeld aan, rijders, in plaats van het gezeur van: ik lig er al in de manches of kwart uit en het komt allemaal door de samenvoeging van de leeftijden en niet doordat ik niet genoeg train.

Paul Sloesen, bmx-er sinds 1983 en sterk voorstander van de samenvoeging van de klassen