Beste mensen,
Ik zit nu zo'n 4 jaar in het BMX-wereldje, oorspronkelijk omdat sinds diezelfde periode dit de sport is van mijn zoon Dirk Horsman, maar inmiddels ook behorende tot mijn favorieten.
Ik heb een 1/4 eeuw in de voetballerij rondgezworven (voetballer/bestuurslid/scheidsrechter) en ben trainer/bestuurslid etc. geworden toen er bij FCCDe Kley-Drivers in Langedijk nog 8 leden waren…, zo langzamerhand komt het BMX-verhaal hier weer lekker van de grond (nu zo'n 60 leden en een tendens van jaarlijks zo'n 5 eraf en 10 erbij).
Onze kantine was vorig jaar in de brand gestoken en er staat nu een gezellig honk voor onze leden. De baan is omheind geworden en sinds kort is er nu goede mastverlichting (voor training en avondwedstrijden).
De AK en NH (regio) bij ons verliepen qua organisatie en gezelligheid gewoon lekker zoals het hoort: zonder gezeur, prima omzet, leuke verloting (ieder lot was prijs), de baan omgeven met sponsorvlaggen, etc. etc.
Wat een verhaal zul nu misschien denken ?
Om meteen maar met de hamvraag te komen: bij de KNWU etc. leeft BMX blijkbaar niet, getuige de vaak lauwe reakties op serieus gestelde en bedoelde vragen (leeftijdsindelingen, dure licenties in de toekomst ?) ? Vergaderingen duren vaak tot na middernacht en wat voor en wat er dan besproken is ? Het toewijzen van datums voor thuiswedstrijden kan zo geregeld zijn, al die bestuurlijke problemen is toch eigenlijk een giller ? (ik praat dan over Afd. West trouwens en vergeef me het gezegd te hebben) Een BMX-info, gevuld met wat ? En dan is er ook nog zoiets als een afgescheiden groep, de NFF, is die ook onder de noemer “log apparaat” te scharen of loopt het daar soepel ?
Als BMX-verenigingen moeten we nagenoeg alles zelf doen, zo is mij in de loop van de tijd opgevallen. In ons kleine Langedijk hebben wij sponsors nodig, aktievoeringen, verlotingen, etc. om rond te kunnen komen. En organiseren wij eens een wedstrijd, dan worden wij ook nog geacht een gedeelte van de opbrengst aan de KNWU af te dragen ? Waarvoor eigenlijk ?
Ok, weer terug naar de hamvraag, die zou komen:
Is het mogelijk om eens een MEGA-festijn op BMX-crossgebied te gaan organiseren ? En hoe zouden we dat kunnen gaan regelen/financiëren/etc.?
Hou me ten goede: ik heb zoiets hier in dit kikkerlandje nog niet eerder meegemaakt in dit wereldje en heb ook geen idee of dat ooit georganiseerd is ? Als ik over het web surf, dan heb ik de indruk, dat de beide Amerika's (en Australië?) dat soort dingen wel kunnen regelen ?
Zodat we de BMX-sport kunnen promten, daardoor meer leden zouden kunnen krijgen en van dit soort vraagstukken als die leeftijd bij die enz. niet eens hoeven te bepraten ?
Zodat ook meer oud-leden trainer zouden kunnen worden om het niveau hoog te houden en hoger te krijgen ?
Dit wilde ik graag even kwijt…….
Arriën Grevink, secretaris/trainer/webmaster etc. FCC De Kley-Drivers
www.bmxholland.nl