Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Opzet NK 200????????

  • Teun Stam

    Hallo crossers en begeleiders,

    Zoals iedereen kunt zien zijn er veel opmerkingen in de opzet van de categorie indelingen.

    Iedereen wil meer dan 3 rondjes fietsen, op welke wijze kan dat worden gerealiseerd?

    Nu de samenvoeging wellicht weer zal worden teruggedraaid, zal dit mijns inziens zeker niet ten goede komen van de kwaliteit. Op deze wijze krijg je nog meer titels te verdelen, hetgeen nu al niet is uit te leggen naar de buiten wereld, en hoef je je eigen niet te kwalificeren.

    Je kan de sport indelen in 3 categorie rijders:

    1. topsport

    2. sport

    3. recreatief

    Ik ben van mening dat duidelijk naar voren mag komen in een uitslag van een kampioenschap ( zeker een NK) in welke categorie men kan worden geplaatst.

    Nu vinden een hoop rijders (ouders) dat de recreatieve en/of sport rijder ook een finale moet halen, zodat men niet voor 3 rondjes het land door moet rijden.

    Wellicht een voorstel voor het Nederlands Kampioenschap:

    1. maak een 1e en 2e divisie

    2. combineer in de 1e divisie de leeftijden, dus 11/12, 13/14, 15/16

    3. laat de 2e divisie rijden in hun leeftijd, dus niet combineren

    4. rijders kunnen voor aanvang van het seizoen aangeven in welke categorie

    uitkomen, maar laat de top 3 van de 2e divisie altijd promoveren naar een 1e

    divisie

    Op deze wijze kan iedere rijder zowel sport, als topsport bedrijven en heeft een titel wellicht de uitstraling van titel.

    Divisie 1 rijdt voor de titel, divisie 2 voor de challenge.

    Geef jullie mening.

    Misschien kunnen we dit uitwerken, uitgeven binnen de gewesten en laten beoordelen door rijders en clubs of hier draagvlak voor is.

    Teun Stam

  • Remon Brink

    Laten we gewoon NK's houden in gecombineerde leeftijden en laten we de mensen die recreatief willen rijden nu eindelijk gewoon eens NFF gaan rijden. Dat is nu het hele verschil tussen de bonden. Waarom ingewikkelde wedstrijd systemen bedenken die voor de buitenwereld helemaal niet meer te snappen zijn als de oplossing al zo'n 12 jaar voorhanden is.

    Mocht dit dan toch onhaalbaar wezen, wat de laatste jaren gebleken is, laten we dan helemaal afstappen van het leeftijdssysteem want daar schijnt niemand het mee eens te zijn.

    Groeten Remon

  • H. v. Pijkeren

    Teun dit lijkt heel veel op het systeem wat we vroeger ook hadden toen noemde men de tweede divisie nog junioren en de eerste divisie experts, zoals diegene die ook iets langer meelopen in de fietscrosswereld wel zullen weten was er toen nog zelfs een promotie degradatie regeling, maar door het teruglopende aantal deelnemers zijn we hier noodgedwongen van afgestapt, aangezien we met moeite een respectabel aantal deelnemers aan de start krijgen bij een NK is een splitsing zoals jij voorsteld nog helaas niet realistisch, daarom zullen we met ons allen eerst op afdelingsniveau de basis moeten proberen te leggen, om in de nabije toekomst op deze manier een NK te verrijden, misschien is de opzet van de afdeling noord/oost waar de ledenkaarthouders en AK licentie houders in een aparte klasse rijden voor dagprijzen en voor de trouwe rijders van deze wedstrijden aan het eind een herrinnering, iets om ook in andere afdelingen te proberen om zodoende meer mensen besmet te laten raken met het fietscrossvirus.

    Want dit is beslist nodig om een redelijke bezetting te krijgen per klasse op de manier zoals jij dit voorsteld.

  • Remon Brink

    Speelt juist het probleem van zo weinig rijders niet tijdens een AK?

    Ik heb dit jaar geen AK's gereden maar ik ben wel wezen kijken tijdens de AK in ommen. Ik moet zeggen dat het zelf voor mij moeilijk te volgen was wat nu reed. wat is nu een regioklasse en wat is nu de groep die de normale AK rijd?? 'k weet niet of het daar nu duidelijk van wordt.

    Maar ik ben maar bij 1 AK geweest en misschien zijn de ervaringen opgedaan tijdens de AK's heel anders. Ik ben wel benieuwd hoe dat ervaren is, dus mensen die daar wat weten ik hoor het graag

    Groeten Remon

  • Hans Zweverink

    Kijk Teun we zijn er.

    er is nl al een 1ste en 2de divisie.

    2de is de afdeling, of zoals Remon zegt NFF, maar die 2 bonden moeten gewoon samenwerken.

    lekker op leeftijd fietsen.Zuidelijke kampioenschap, oostelijk kam. enz

    1ste divisie is de NK . Beste rijders doen mee uit alle afdelingen.

    zie mijn eerder voorstel.

    Eerste 3 rijders moeten het volgende jaar dan bv ook 2de divisie wedstrijden een leeftijd ouder rijden.

    Je krijgt dan ook meer rijders op een een NK, want het is een eer om te rijden en niet zo als nu, geen zin of te ver weg of het weer is te slecht.

    Nee je houdt de datum vrij van die wedstrijd, en als je je niet plaatst baal je, maar je gaat toch kijken omdat daar de top rijdt uit iedere leeftijds klasse.

    Hans

  • Dennis Wissink

    In de bmx kun je een drietal niveaus onderscheiden: nl.

    - afdelings niveau

    - nationaal niveau

    - international niveau

    de ideale situatie voor de fietscross sport zou zijn dat er instroom zou zijn van (jonge/nieuwe)bmx-ers bij de verenigingen. En dat daar voor zover deze nog gehouden worden clubwedstrijden geboden word voor deze (jonge)renners.

    Wanneer een renner (en de ouders!!!!!) eenmaal de bmx sport is “binnengestapt” moet deze de mogelijkheid hebben om door te kunnen stromen naar afdelings niveau. Waar deze uit kunnen komen tegen rijders van eigen leeftijden. Voor rijders en de ouders die niet stad en land afwillen reizen voor drie manches (zoals ik gelezen heb in eerdere reacties). Zou er een competitie in de afdeling op dit niveau aangeboden horen te worden.

    Wanneer een rijder zich dermate ontwikkelt dat duidelijk is dat deze renner zich op nationaal niveau hoort te meten, dan zou deze in een klasse uit horen te komen met een brede top zoals bijv. de 13/14 15/16).

    Rijders die momenteel in deze klasse zitten zijn de toppers in de Elite over een paar jaar. Het is van groots belang voor de toekomst dat deze rijders zich gaan ontwikkelen in een klasse met een brede top.

  • Arjan Grooters

    Als je twee divisies krijgt met het aantal mensen wat nu NK fietst, zal het er dan niet op uit draaien dat zometeen iedere deelnemer aan een NK een finale fietst? Dus in elke leeftijd 2 a en 2 b finales plus dat er ook al twee keer zoveel manches zijn, aangezien elke leeftijd verdeeld zal worden in twee divisies… Ik denk dat we op deze manier wel mogen gaan denken over NK weekenden, anders komen we in tijdnood. We zijn nu met de helft van het aantal races namelijk toch meestal ook wel al een dagje zoet. Op zich best een leuk plan die weekenden. Dan kunnen we de oudere rijders op zaterdag laten rijden dan kunnen ze s´avonds feesten en zondags gewoon uitslapen. Dan hebben we bij elk NK een feest en is ook het probleem van het Elite gala opgelost.

  • Een toeschouwer

    Waarom word eigenlijk het NK Fietscross niet over een wedstrijd verredden in plaats van 6 wedstrijden?

    Het is toch mogelijk dat je in de AK en de Regio wedstrijden de rijders die bij de eerste tien of eerste vijf staan in het klassement deel te laat nemen aan het NK?

    Zo weet je zeker dat er in de AK en Regio'e ook harder gereden gaat worden, en dat je dan ook zeker de beste rijders uit elke klasse op het NK krijgt.

    In heel veel takken van sport gebeurt dit, en net zo als hier ook al zo vaak is gezegt, zo stelt het NK ook niks voor zo als het nu is.

  • Jake

    Dennis,

    Ik ben het helemaal met je eens.

    In de basis draait het allemaal om nieuwe aanwas. Dit zijn meestal de jeugdige rijders die alleen een beetje trainen of een clubwedstrijdje fietsen. Verder komen ze vaak niet. Naar mijn idee zijn er heel veel van deze rijdertjes bij heel veel clubs.

    Zij zouden inderdaad naar de AK's moeten gaan, en als ze dan van de echte wedstrijden hebben geproeft, zal de doorstroom naar de NK's vanzelf volgen.

    Alleen waardoor wordt de drempel gecreeerd dat ze niet naar de AK's komen???

    Wellicht omdat voor de kleine mannen de kosten te hoog zijn voor de ouders.

    Fiets, pak, clubgeld, reizen en dan nog de licenties. (veelal zijn het broertjes en zusjes die rijden)

    Ik weet het niet precies, maar bij hen ligt wel het belang van het voortbestaan van de BMX.

    Zelf moet ik constateren dat de meeste “lokale” rijders stoppen met een leeftijd van 14 - 17. Als ze die leeftijd gepasseerd zijn en Nationaal fietsen blijven ze meestel wel hangen, omdat zij in de BMX de meeste vrienden zullen hebben en de gezelligheid van de wedstrijden kennen(hoewel die over de afgelopen jaren wel wat minder is geworden.) Het is dus belangrijk om net die andere groep vast te houden en te motiveren om naar wedstrijden te komen. Ik denk dus dat zo'n competitie in de afdeling welkom is.

    groeten,

    Jake

  • H. v. Pijkeren

    Remon ik wil het jouw wel uitleggen wat de opzet van de AK,s N/O is, om te voorkomen dat een rijder die zijn eerste wedstrijd rijdt ingedeeld wordt bij b.v. een Wereld, Europees of Nederlands kampioen, is er een aparte klasse in het leven geroepen voor beginnende en rijders die veel plezier in het fietscrossen hebben maar niet het talent hebben om hoog te eindigen, een klasse lager indelen is gebleken dat dit ook niet de oplossing was, deze rijdt voor dagprijzen zodat iemand die halverwege het seizoen instapt ook kans heeft op om een beker te winnen, doordat er zo weinig aandacht de laatste jaren aan deze groep rijders is besteed zijn we veel rijders aan de NFF kwijt geraakt, en ook zijn veel rijders afgehaakt omdat ze eerder wel bij de nationale klasse ingedeeld werden.

    Hoewel de bezetting van deze klasse nog beter moet werpt het toch wel vruchten af.

    Wat heeft dit met de opzet van de NK 200???? te maken, er komen de laatste jaren veel geluiden dat er een splitsing moet komen tussen rijders die voor plezier rijden en rijders die voor prestatie rijden, ik denk dat je hiermee in de afdelingen moet beginnen en dan pas op nationaal niveau, als jij zegt deze groep rijders past uitstekend bij de NFF dan ben ik dat met jou eens, maar er lopen aan beide zijden nog te veel mensen met vooroordelen en deze mensen hebben niet in de gaten dat ze de fietscross in het algemeen daardoor alleen maar schade toebrengen, want fietscross is eigenlijk een te kleine sport voor twee bonden.

    Remon Brink schreef:

    >

    > Speelt juist het probleem van zo weinig rijders niet tijdens

    > een AK?

    >

    > Ik heb dit jaar geen AK's gereden maar ik ben wel wezen

    > kijken tijdens de AK in ommen. Ik moet zeggen dat het zelf

    > voor mij moeilijk te volgen was wat nu reed. wat is nu een

    > regioklasse en wat is nu de groep die de normale AK rijd?? 'k

    > weet niet of het daar nu duidelijk van wordt.

    >

    > Maar ik ben maar bij 1 AK geweest en misschien zijn de

    > ervaringen opgedaan tijdens de AK's heel anders. Ik ben wel

    > benieuwd hoe dat ervaren is, dus mensen die daar wat weten ik

    > hoor het graag

    >

    > Groeten Remon