Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Splitsen i.p.v. combineren?

  • Bert

    Splitsen i.p.v. combineren?

    Na de discussie over de waarde van het combineren van leeftijden kwam ik op de website van de ABA tegen hoe daarNa de discussie over de waarde van het combineren van leeftijden kwam ik op de website van de ABA tegen hoe daar de klasseindelingen zijn.

    Er zijn op normale wedstrijden 3 klassen : Novice, Inter en Expert.

    Per klasse zijn alle leeftijden van 5- tot 28+ aanwezig waarbij alle

    leeftijden t/m 18 jaar apart rijden.

    Het gaat daar in totaal ook niet om grote groepen rijders:

    de meeste leeftijden in een klasse varieren van 5 tot 18 rijders.

    Er zit uiteraard wel een promotiesysteem aan vast maar dat gaat verplicht na een aantal overwinningen of vrijwillig.

    Naar mijn idee stimuleert een dergelijk systeem meer dan leeftijdcombinaties!

    Zie: www.ababmx.com onder ‘Inside ABA’ - ‘2002 rulebook’ - chapter VI en bekijk ook eens de ‘Races’ - ‘….results’

    Bert (fcvz'77)

  • Arriën Grevink

    Prima idee misschien ?

    Maar nu nog wat anders:

    Kan er niet eens iets verzonnen worden voor de “mindere” fietscrossgoden, die door wat voor oorzaak dan ook (nog) niet in de top mee kunnen draaien, toch aan bijv. een NK willen meedoen, maar na een aantal manches alweer naar huis kunnen omdat hun kwaliteiten, ervaring, etc. (nog) niet toereikend zijn ?

    En heb je de pech dat je in een klasse (bijv 13/14) de allerallerjongste schijnt te zijn, dan kun je het vaak het hele seizoen wel schudden en moet je maar afwachten of je motivatie wel blijft ?

    Waarom niet het Sportklasse/Elite-onderscheid ook in de rest van de leeftijden invoeren ? Misschien dat het aantal deelnemers dan ook gaat toenemen ? En dat er dan ook geen leeftijden meer samengevoegd hoeven te worden >

    Arriën (FCCDeKley-Drivers)

  • Arriën Grevink

    .. en dan de hele zaterdag en zondag daarvoor benutten ? Eerst op zaterdag de voorrondes of zoiets en zondags de finales ?

  • meta

    Arriën, bij de andere leeftijden heeft het helemaal geen zin. Zou jij kampioen willen worden van de 2e rang?! dan ben je dus nooit echt kampioen want die anderen komen altijd nog voor je, en zou je ook nooit internationaal mogen fietsen. (omdat je dan niet geklasseerd bent. Bij de elite/sportklasse is het puur een geld kwestie en een kwestie van erg veel deelnemers als je naar t buitenland kijkt. Maar alles in nederland opdelen en dan dus 20 extra klasses creëren die dan met 4 man elk rijden??? Denk niet dat dat de manier is om meer deelnemers te krijgen! Integendeel!

    En met zo'n heel weekend sluit je ook een heel stel trouwe oudere fietscrossers uit. Het kost nog altijd geld en er zijn dus zat mensen die op zaterdag werken en niet al op vrijdagavond/middag langs de baan kunnen staan om op zaterdag de wedstrijd te beginnen. Dat zou ik erg jammer vinden.

  • Bert

    De bedoeling van het Amerikaanse systeem is juist dat door de drie klassen per leeftijd iedereen op zijn eigen nivo kan rijden.

    Voor wat betreft het stimuleren van de ‘mindere rijders’ heb ik een maand geleden een verhaal gestuurd naar de KNWU (egon van Kessel) maar daar wordt zoals verwacht niet op gereageerd……….

    Er bestaat al enige jaren een regio training voor 13-16 jarigen.

    Dit zijn 4 intensieve trainingen op zaterdag van 1,5 uur door een toptrainer.

    Jelmer heeft afgelopen 2 jaar deze trainingen mogen meemaken bij Roy en Mark van Leur en heeft daar veel van geleerd.

    Als de KNWU echt de fietscross wil stimuleren dan moet dit soort trainingen uitgebreid worden.

    Hoe de selectie plaatsvindt is mij een raadsel maar wat mij betreft mogen er veel meer rijders geselekteerd worden omdat er altijd een aantal gevraagden niet meedoen.

  • Remon Brink

    Ik ben ook zeker niet voor het opdelen van de leeftijdsgroepen. de echte dolksteek voor je sport is denk ik dat je leeftijdsklassen teklein worden kwa aantal deelnemers geen enkele rijder vind dat leuk.

    Dat splitsen in niveau's is misschien wel een goed idee als je eerst wat leeftijden combineert om ze groepen van 80 rijders tegen te gaan

    Remon

  • Teun Stam

    Bert,

    Het mag nu toch wel duidelijk zijn dat jouw voorstel via jouw club, dan in de afdeling en daarna binnen de CFX behandeld zal worden. Het enige wat de KNWU jouw kan laten horen is: bedankt voor je voorstel, en ga het maar indienen binnen je afdeling.

    Omdat de KNWU word overspoeld met voorstellen, vragen en opmerkingen die daar dus niet thuis horen, proberen wij juist aan te geven op welke wijze voorztellen kunnen worden ingediend.

    Ik vind het dus heel logisch dat er geen reactie vanuit de KNWU naar jouw komt, al had men wel een ontvangst bevestiging aan jouw kunnen sturen.

    En Arrien,

    Juist door het weer splitsen van de leeftijden is er weer gekozen om de jongste de jongste en de oudste de oudste te laten, tot aan een leeftijd dat men wel word samengevoegd! Bij samenvoeging verschild dit om het jaar.

    De samenvoeging is op alle nivo's beter, omdat op alle lagen kleinere onderlinge verschillen zullen zijn.

    Ik ben van mening dat wij als clubs en afdelingen de sport in de breedte moeten laten groeien, maar dat er nationaal meer moet worden gekeken naar nivo. Het is een Nationaal Kampioenschap, waarvan de snelste rijder aan het eind van het jaar zich kampioen snelste van Nederland mag noemen!!!!

    Het is natuurlijk leuk om veel deelnemers op grote wedstrijden te hebben, of te wel voor iedereen toegankelijk, maar je mag nooit het nivo gaan verlagen om mindere rijders een kans te geven om te scoren, dat is zeker voor de buitenwereld, maar ook voor personen die van sport (wedstrijd)houden niet te verkopen. Daar is tenslotte al een club-, regio- en afdelings competitie voor.

    Teun

  • Koos vd Ende

    Teun,

    Je hebt pracht verhaal van de oudste en de jongste, maar besef wel dat het verschil in leeftijd op kan lopen tot 2 jaar, december 11jaar het hele jaar 10, januari 12 het hele jaar 12, het jaar erna kan er dus nog steeds een jaar verschil zijn

    Het fysieke verschil is in deze twee jaren is enorm, maar ach daar worden ze sterk van denk jij dan. Het tegendeel is echter waar gewoon stoppen en wat anders gaan doen, of zeker geen NK’s meer gaan rijden, waar blijven onze elite toch?

    Ik denk dat je met kinderen veel geduld moet hebben, je moet ze plezier laten beleven in hun sport en dan komen de toppers vanzelf.

    Als ik naar het Amerikaanse systeem kijk dan is plezier ieder geval gewaarborgd ook voor een beginnende rijder, maar ja wij willen alleen maar toppers de rest kan beter thuis blijven, of ergens op een knollenveld proberen te groeien in de breedte.

    Koos.

  • Teun Stam

    Vraag het eens aan de Elite, dan kan het antwoord wel eens verrassend zijn!

    Dat plezier het eerste komt, en daarna de prestatie, ik ben de eerste die dat zal onderschrijven, en voor de rijders die geen “topper”kunnen zijn op nationaal gebied, kunnen toch uitkomen in kleinere competitie's, of niet soms. En ga jij er nu van uit dat alleen winnaars plezier hebben in hun sport? Iedere sport ken verliezers, zelfs de 2e plaats is de beste verliezers plaats, maar laten we het wel eens zijn, zonder verliezers heb je ook geen winnaars!

    Iedere sporter moet leren verliezen, anders krijg je onsportief gedrag en daar is niemand mee gebaat.

    En dat verhaal van dat stoppen, dat word geroepen, geef eens namen en aantallen, en dan vergelijken met het verleden! Dan krijg je een conclusie die je kan onderbouwen.

    Het is ook vaak niet de rijder die wil stoppen, maar de ouders die geen zin hebben om voor 3 rondjes vroeg uit de veren te gaan. Daarom hoor je ook met een veel te grote regelmaat: gelukkig, hij is niet door dus kunnen we gauw naar huis.

    En jouw laatste stelling, dat wij alleen maar toppers willen en de rest beter kan thuis blijven, dat is een stelling die geroepen word, maar wat bedoel je daar nu precies mee? En leg nu eens uit op welke wijze het systeem in Amerika is? Kunnen we wellicht wel wat mee doen, maar ik heb geen idee op welke wijze daar de opbouw is.

    We horen het wel.

    Teun

  • Koos vd Ende

    Teun,

    Dat je moet kunnen verliezen is natuurlijk waar, maar het gevoel van erbij horen dat is belangrijk, en dan speelt het fysieke een belangrijke rol.

    Ik heb twee exelsheets met deelname van 1999 en 2002 naast elkaar gelegd en kwam tot de volgende conclusie.

    Als je uit de lijst van 1999 steeds 2 leeftijden samenvoegt die in 2002

    gecombineerd zijn, ziet het verloop van de eerste naar de laatste wedstrijd er als volgt uit:

    In 1999:

    boys 9/10 NK1: 32 rijders, NK6 31 rijders. Verloop -1

    boys 11/12 NK1: 48 rijders, NK6 41 rijders. Verloop -7

    boys 13/14 NK1: 48 rijders, NK6 44 rijders. Verloop -4

    boys 15/16 NK1: 29 rijders, NK6 26 rijders. Verloop -3

    Totaal verloop 15 op 157 rijders = 9,5%

    In 2002:

    boys 9/10 NK1: 46 rijders, NK6: 40 rijders. Verloop -6

    boys 11/12 NK1: 53 rijders, NK6: 46 rijders. Verloop -7

    boys 13/14 NK1: 50 rijders, NK6: 37 rijders. Verloop -13

    boys 15/16 NK1: 55 rijders, NK6: 40 rijders. Verloop -15

    Totaal verloop 41 op 204 rijders = 20%

    Deze 8 leeftijden bevatten de grootste groep deelnemers in de fietscross.

    De cijfers spreken voor zich: leeftijdcombinaties werken averechts op de

    breedte van de sport.

    Als je wil weten hoe het in Amerika gaat moet je even naar de website gaan die Bert in het begin van deze topic aangeeft.

    grt Koos.