Hallo Wim,
Waarom schaatsen op televisie is? Schaatsen is een oerdegelijke internationale topsport, alleen het mondiale ontbreekt in de meeste categorien, waardoor het meer een wedstrijd is voor vijf landen, als we dat al halen.
Daarnaast hebben we Nederlandse toppers, idolen zogenoemd, die respect afdwingen door tijden en prestaties. Hebben we die in de BMX dan niet zullen de meeste denken? Ik denk van wel, maar dan zullen de toppers zich als topper moeten gedragen, en het respect krijgen wat hun toekomt, dit is niet negatief bedoeld, echter zit hier een belangrijk knelpunt!
Daarnaast zijn de schaatskampioenschappen alleen voor de allersnelste, en zijn de overige categorieen niet op zo'n wedstrijd vertegenwoordigd, zij hebben zich moeten plaatsen. Binnen onze BMX is dat anders, wellicht noodzakelijk, organisatorisch alswel financieel.
We moeten proberen om als eerste de top naar buiten te brengen, daarna in de breedte denken, maar helaas, mijn mening is dat dit binnen de BMX andersom is.
Als volgt: de top krijgt aandacht en respect, moet deze natuurlijk wel afdwingen, daarna volgt een sponsoring, mits men komt met een doordacht professionele aanpak. Is dit bereikt, dan volgt de media, met weer het gevolg dat er meer geld bij de sponsoren kan worden afgedwongen.
Het is gewoon het gevolg van investeren, evalueren en lijnen uitzetten. Op deze wijze kan je iets afdwingen, want kado's weggeven, dat doet alleen sinterklaas, en zelfs dat geloof ik niet meer.
Laten we allemaal eens goed over deze dingen nadenken, en dan het bekrompen wereldtje loslaten. Het is een kwestie van nek uitsteken en overwogen risico nemen, dan moet het toch gaan lukken, met onze schitterende, spectaculaire, snelle sport!
ps, dat tijdrijden is een heel goed idee, alleen een investering van ca. 2500 euro per week-end. Dat is veel geld, maar wellicht de moeite van spectakel waard.
Teun