Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Kennis van training.

• Remon Brink

Hallo,

De kennis van training en van trainingstechnieken is denk ik in de fietscross sport heel erg laag, en ik spreek zeker namens mezelf.

Zou de KNWU ook niet de taak hebben om deze kennis te vergroten. Dit kunnen ze bijvoorbeeld al doen door rijders gratis mee te laten doen aan de trainingscursus met misschien een vrijstelling voor cursus 1 of iets dergelijks.

Is dit een taak van de KNWU? en hoe kunnen zei helpen die kennis te vergroten?

Groeten Remon

• elco

Remon ook bij cursus 1 wordt er al het een en ander over didactiek en dergelijke verteld met het hoe, wat en waarom.

Dus als je er als zeg maar leek instapt zou je juist ook die eerste cursus moeten volgen.

Er zijn zeker wel genoeg mensen met de goede kennis denk ik hoor maar het overbrengen aan de rijders is ook een vak appart zeker als de trainer zelf niet op de crossfiets zit of heeft gezeten.

• Remon Brink

Het gaat er ook niet om om de rijders een goede trainer te maken het gaat erom om rijders het een en ander of training en hun lichaam en dergelijk bij te brengen. is dan cursus 1 ook wel zo nodig??

Remon

• elco

Ik denk dat dat wel nodig is ja.

Hier krijg je ook info over het hoe de verzuuring uit te stellen wat te doen om hem sneller te laten herstellen en meer van dit soort dingen.

Dus dit lijkt mij precies wat een bmx'er zou willen/moeten weten als hij echt goed wil trainen en ook progressie wil boeken.

• Robert de WIlde

he Remon, je moet bij het begin beginnen. miscchien weet je het meeste al, maar er zijn nog genoeg dingen die je kunt leren, als je de cursus niet wilt volgen, dan kan je ook naar een boekenwinkel fietsen en opzoek gaan naar boeken over trainings technieken en als je te lui bent om maar een boekenwinkel te fietsen kun je ook genoeg op het internet vinden.

ik heb 2 jaar geleden een persoon gevraagt of hij mij wilde trainen. hij heeft mij 1 1/2 jaar geholpen en die tijd heb ik heel veel geleerd. Ik heb niet domweg zijn schema's gevolgd. Ik ben toen ook begonnen met het lezen van boeken en tijdschrijften, het heeft me veel geholpen. Ik heb mijn oren ook een beetje open gehouden, iedereen traint anders, maar het is nooit weg om er even over te denken of het ook iets is voor jezelf.

De KNWU heeft al eens iets geprobeert om mensen informatie te geven over trainingsleer, 2 jaar geleden heeft de KNWU Marco van Bon gevraagt om een avondje vrij te maken voor de BMX'ers. er kwamen om precies te zijn 6 man opdagen. Marco is dus mijn trainer geweest voor 1 1/2 jaar en hij heeft mij veel geleerd, soms zijn er dus kansen om iets te leren, maar dan moet je er wel gebruik van maken. ik denk dat er veel mensen in nederland zijn die naar de bekende weg vragen. Marco heeft ook een boek geschreven over trainingsleer.

het boek heet: wielrentraining.

het gaat over alles wat je moet weten. voor duur en sprint.

ISBN: 90-6076-454-4

misschien een boek om mee te beginnen, hier heb je nog wat goeie categorieen waar je veel aan hebt.

krachttraining,

sprinttraining,

plyometrics,

duur training,

periodizereing

hier heb je wat categorieen waar je naar opzoek kan gaan in de boekenwinkel. BMX blijft toch over het algemeen een individuele sport. Je hoeft niet te wachten op de KNWU, want dan ben je 80 jaar voordat je iets wijzer bent, neem het initiatief. Ga opzoek naar vanalles wat je kan verder helpen.

groeten robert.

• Remon Brink

Ben het zeker met je eens dat het te makkelijk is om alles van de KNWU af te laten hangen. Ik heb ook wel wat boeken gezocht en gelezen over trainingen en hoe en wat je kunt doen. daar heb ik zeker wat van geleerd, maar veelal waren dit toch algemene dingen.

Toch denk ik dat het ondanks dat goed is dat de knwu een soort stimuleringsbeleid zou maken, zodat ook meer rijders geintresseert raken in het hoe en wat van de training. Vaak als je eenmaal iets weet maakt je dat nieuwsgierig naar meer kennis. Het zou de kwaliteit van de sport in Nederland verhogen.

Ik heb ook begrepen dat er eens zo;n avond geweest is in apeldoorn voor de bmx-ers. dat was in mijn eerste jaar dat ik KNWU rijd en helaas hoorde ik pas achteraf dat deze dag gehouden werd, anders was ik zeker gekomen. maar om een of andere reden had ik daar nooit bericht van gehad, hoe dat komt is minder intressant.

Bedankt voor de tip van het boek ik zal hem zeker eens gaan zoeken in de winkel.

Groeten Remon

• Hans Zweverink

Je idee is goed Remon. Dus ik denk dat je met je intiatief meer moet doen.

Ga eens inventariseren of er meer mensen met dit probleem zitten.

Ik weet ook zeker dat er bij de KNWU mensen zitten die je daar info over kunnen geven en misschien kun je een avond in het clubhuis van Hardenberg beleggen.(kunnen ze meteen de baan bekijken)

Nodig zo'n man eens uit, verder meer geinterseerden, eventueel DJ de Wilde als hij weer eens in Holland is.Basje de Bever, als nieuwe trainer BMX

Ook weet ik dat die man die de trainers curssusen geeft hier ook heel veel over kan vertellen en uitleggen

Als je wat wilt bereiken moet je je plannen uitwerken en kenbaar maken. Doorspelen aan je voorzitter of afdelings bestuur en geintresserden mobiliseren.

Dus doe je best

groeten hAns Z

• Remon Brink

Ik wil er mijn best wel voor doen maar dan moeten er natuurlijk ook mensen zijn die komen.

Dus bij deze mijn vraag. Wie wil er een keer een avond met informatie over hoe je goed kunt trainen zomer en winter??

Wil jij die zo jah in welke regio zou die gehouden moetne worden en wat verwacht je dat op die avond verteld zal worden

Groeten Remon

• Wim Dijk

ja ik wil wel komen, als het kan in de regio oost,maar ergens anders ook geen probleem.

ik verwacht bijv. uitleg hoe je het beste een training kan opbouwen, bijv. 2 maand voor het seizoen(nu dus) tot vlak voor de eerste race.En hoe daarna verder, welke dag van de week kracht , welke dag spinning, welke dag baantraining en welke dagen rust?

zomaar een paar voorbeelden, er is vast nog veel meer te bedenken

groeten

Wim

• Nico v.Dartel

Ik heb een tijdje terug enkele dingen over training op de site van Gerrit Does gezet (www.univofbmx). Hij heeft wel wat ervaring op dat gebied.

In de sectie University of BMX Consulting vind je wat meer uitleg of trainen en voorbereiden voor het nieuwe seizoen (zie , E.8 Updates: PLANNING of TRAINING for a new season ).

Misschien kan dit wat helpen?