Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

kombochten en nk banen

  • Dennis Wissink

    Een goeie kombocht hoort de ruimte te hebben zodat er naast elkaar door heen gereden kan worden. Zonder iemand te ?T-bonen?. Ook een bocht waar je stilvalt help de sport niet.

    Ook zoals het afgelopen weekeind was de 1e bocht te smal zodat je na de bocht achter elkaar aan ging rijden. Als je toch wilt inhalen moest je veel risico?s nemen waardoor je gaat glijden of met andere rijders in contact komt en vaak ook onnodig met anderen ten val komt.

    Het is niet goed voor de sport dat de wedstrijd al voor meer dan 75% beslist is na de eerste bocht. De rest van de bochten nodigen uit om iemand bijna op ?t-bone? wijze te passeren.

    Verengingen en hun vrijwilligers steken veel tijd en moeite in het veranderen van de baan. Al dan niet goed of soms ook slecht. Naar mijn menig moet fietscross om snelheid, inhaalraces en spektakel gaan. Daar horen kombochten bij waar bij je niet steeds stil valt, waar je op hoge snelheid door kan en iemand ?fair? kan passeren.

    Zie mijn kritiek niet om af te kraken maar zie het aub opbouwend. Wij zien helaas te vaak dat bij sommige NK banen ieder jaar weer dat de ?mindere? punten van de baan niet de prioriteit hebben gekregen om verbeterd te worden. Geen aanpassingen is stilstand. En stilstand is weer achteruitgang. En achteruitgang heeft de fietscross al helemaal niet nodig?.

    Dennis Wissink

  • bami

    helemaal mee eens!!!!!

  • meta

    mooi gezegd Dennis! Met zulk commentaar kunnen we aan een betere bmx-toekomst werken!

    Tis inderdaad jammer dat bij veranderingen aan de baan bij de meeste banen alleen aan de bulten gedacht wordt. Heiloo is hier een voorbeeld van. Op deze baan leveren de bochten ieder jaar weer een probleem op, omdat ze te krap zijn en het beton in bocht 2 en 3 te glad. Misschien een tip aan Heiloo om dit als volgende project aan te passen? En natuurlijk een tip aan alle clubs om na het lezen van het commentaar van Dennis eens naar hun eigen bochten te kijken en daar een groep van hun snellere rijders tegelijkertijd doorheen te sturen.

    In Valkenswaard is dit in ieder geval een belangrijk punt geweest bij het verbeteren van de bochten. Het resultaat is natuurlijk pas het best zichtbaar in een wedstrijd, dus dat zullen we dan eind Mei zien.

    Groetjes, Meta

  • Bo Kleinhesselink

    klopt dennis.

    Ik vind een 90 graden bocht als eerste bocht een fout, want dan wordt alleen de binnenste lijn gereden en dan wordt de buitenkant nooit gebruikt en blijft die dus zacht ( als die van zand is ). Ik heb geen idee hoe je mensen dan de buitenste lijn kunt laten rijden.

    Elke baan heeft zijn + en - punten, je moet je daarom ook aanpassen aan de baan en je eigen snelle lijn zoeken.

    ik moet nog meer typen maar dat komt later moet nu weg……………..wordt vervolgt

  • Jake

    Ik ben het er mee eens dat vaak de bochten niet de aandacht krijgen die ze

    behoren te krijgen.

    In de bocht wordt veelal de wedstrijd beslist, of die nu krap is of ruim. Hierdoor wordt dan ook veel spectacel geleverd.

    Bij te krappe bochten krijg je geduw en getrek en valpartijen. In te ruime bochten kun je in tegenstelling tot wat jij schetst, nog steeds treintje rijden krijgen.

    De regelementen geven aan dat een baan op alle plaatsen (dus ook de bochten) 6 meter dient te zijn. Hierdoor kun je in bepaalde bochten, voornamelijk die van 90 graden, krijgen dat niemand de bedoelde lijnen in de bocht rijd, maar alleen onder door duikt en de bocht links laat liggen, waardoor iedereen achter elkaar aan rijd.

    Dit kun je voorkomen door het verplaatsen van het centrum van de bocht, maar met het risico dat de bocht dan niet overal 6 meter breed is en dus commentaar krijgt bij het keuren van de baan, hoewel het voor het werdstrijd verloop beter zou zijn. De regelementen zijn hier dus ook debet aan.

    Zand, gravel, beton asfalt. Of hier een standaard voor moet zijn?!? Ik denk het niet! Je kunt niet van iedere club verwachten dergelijke kosten te moeten maken. Op die manier blijf je steken bij de banen die op dit moment de NK's organiseren. Terwijl ik juist heel graag zou zien dat ook andere clubs zich zouden profileren en daarmee de kans te krijgen om te groeien.

    Wel is het heel belangrijk om naar zulke dingen critisch te kijken. Een race moet wel blijven lopen. Zowel voor de Elite als voor de dames als voor de kleintjes.

    Kijk naar andere banen en probeer daar leering uit te trekken. Let wel, geen enkele baan wordt in een keer perfect neergelegt. Ook een baan moet evolueren, door veel rijden bijschaven, aanpassen, rijden en races. Hierbij zijn geld, kennis en voornamelijk veel vrijwillegers onmisbare faktoren.

    mzzl

    Jake

  • Bert

    Het lijkt mij handig als de hier aangegeven bevindingen in ieder geval doorgegeven worden aan de organiserende vereniging en aan de keuringscommissie.

    Door dergelijke opbouwende kritiek zouden de organiserende verenigingen geprikkeld moeten worden om de noodzakelijke verbeteringen aan hun banen aan te brengen waar mogelijk.

  • Dennis Wissink

    Beste Bert, ik denk net als jou dat het goed zou zijn om dit aan te geven bij de vereniging. De vraag is hoe kun je dat het beste gaan doen. Ik bedoel, de vereniging met hun vrijwilligers zitten niet direct te wachten op een lijst met mindere punten aan hun baan die veranderd horen te worden. Aan de andere kant vind ik wel dat de vereniging open moet staan voor verbeteringen aan de baan. Misschien is dit een taak voor de nieuwe rijders vertegenwoordiging.

  • Paul Sloesen

    Dit is zeker een taak voor de rijdersvertegenwoordiging lijkt mij.

    Het zou goed zijn als de rijders bij de rijdersvertegenwoordigers van hun afdeling aan kaarten wat aangepast of veranderd zou kunnen worden aan een baan. Deze kunnen dat dan, als er meer zijn die dezelfde mening hebben over iets (bijvoorbeeld, de 2e bocht van de baan in X moet langer hoog doorlopen, omdat de ideale lijn nu niet goed ligt, ik noem maar wat), dit doorsluizen naar afdelingsbestuur en club. Dit is dan opbouwende kritiek, die als advies geldt en dus niet opgevolgd dient te worden, maar uit het oogpunt van de rijders dan wel het beste is.

    Dus heren rijdersvertegenwoordiging: zit hier iets in wat jullie mee kunnen nemen??

  • Jake

    Dennis,

    Ik denk zeker dat, wanneer dit soort punten op een normale manier worden aangekaart bij een vereniging dat ze dit zeker aan willen horen. Ook een club heeft

    het beste voor met hun rijders en de BMX in zijn algemeen.

    Of dit door de rijders vertegenwoordiging aangekaart moet worden. Wellicht wel. De rijders vertegenwoordiging keurt de banen op afdelings niveau. Of misschien zou de rijdersvertegenwoordiging op Nationaal niveau dit moeten doen. (denkend aan de structuur zoals die door Teun's Stamtafel is geoppert.)

    Wel moet er rekening mee gehouden worden, dat als er punten van verbetering aangeleverd worden bij een vereniging, of zij die ook in kunnen willigen.

    In veel gevallen zullen ze graag gehoor aan je willen geven, maar is de uitvoering het probleem. Wie komen die wijzigingen doorvoeren, wie helpt er mee?

    De vrijwilligers liggen niet altijd en bij elke club voor het oprapen. (helaas)

    Maar ik denk dat dit zeker een staartje zou moeten krijgen. Voorstel om bij de

    volgende NK ff aan Teun's Stamtafel te bomen.

    later,

    Jake

  • bmx-er

    Heel belangrijk zijn de bochten, het lijkt er op dat je alleen als rijder een baan aan kan leggen. Wij als bestuur hebben de baan in Schijndel aangelegd, met bochten van beton. Ik wil dus aan geven dat dus ook niet rijders een baan aan kunnen leggen, die minimaal N.K. waardig is. Kom allemaal maar eens trainen in Schijndel onder goede begeleiding van trainers.Dennis Wissink schreef:

    >

    > Beste Bert, ik denk net als jou dat het goed zou zijn om dit

    > aan te geven bij de vereniging. De vraag is hoe kun je dat

    > het beste gaan doen. Ik bedoel, de vereniging met hun

    > vrijwilligers zitten niet direct te wachten op een lijst met

    > mindere punten aan hun baan die veranderd horen te worden.

    > Aan de andere kant vind ik wel dat de vereniging open moet

    > staan voor verbeteringen aan de baan. Misschien is dit een

    > taak voor de nieuwe rijders vertegenwoordiging.