Een goeie kombocht hoort de ruimte te hebben zodat er naast elkaar door heen gereden kan worden. Zonder iemand te ?T-bonen?. Ook een bocht waar je stilvalt help de sport niet.
Ook zoals het afgelopen weekeind was de 1e bocht te smal zodat je na de bocht achter elkaar aan ging rijden. Als je toch wilt inhalen moest je veel risico?s nemen waardoor je gaat glijden of met andere rijders in contact komt en vaak ook onnodig met anderen ten val komt.
Het is niet goed voor de sport dat de wedstrijd al voor meer dan 75% beslist is na de eerste bocht. De rest van de bochten nodigen uit om iemand bijna op ?t-bone? wijze te passeren.
Verengingen en hun vrijwilligers steken veel tijd en moeite in het veranderen van de baan. Al dan niet goed of soms ook slecht. Naar mijn menig moet fietscross om snelheid, inhaalraces en spektakel gaan. Daar horen kombochten bij waar bij je niet steeds stil valt, waar je op hoge snelheid door kan en iemand ?fair? kan passeren.
Zie mijn kritiek niet om af te kraken maar zie het aub opbouwend. Wij zien helaas te vaak dat bij sommige NK banen ieder jaar weer dat de ?mindere? punten van de baan niet de prioriteit hebben gekregen om verbeterd te worden. Geen aanpassingen is stilstand. En stilstand is weer achteruitgang. En achteruitgang heeft de fietscross al helemaal niet nodig?.
Dennis Wissink