Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

tandwielverhouding??

  • J.Buurmans

    trapt de verhouding 41T voor 17T achter net zo zwaar als 34T voor 14T achter??

    Volgens de tabellen leg je dan dezelfde afstand af.

    Wij komen er hier niet uit.

    de 1 zegt dat kleinere tandwielen lichter trappen en de ander zegt dat het niet uit mag maken omdat de verhouding hetzelfde blijft..

    er veranderd dus verder niets…crancks en zo blijft allemaal hetzelfde

    Ben benieuwd lui…. wel graag onderbouwen :)

  • Hans van Wijk

    Nou het verhaal is eigenlijk eenvoudig.

    Bedenk dat je een ijskast van 200kg moet oplichten.

    Iedereen snapt dan dat je met een hefboom moet gaan werken.

    Hoe groter de hefboomwerking des te makkelijker is de klus.

    Bij tandwielen is het eigelijk hetzelfde met dien verstande dat de lengte van de hefboom vaak constant is. Dat is namelijk de lengte van de crank.

    Stel dat je lengte van de crank 175mm is en je varieert het voorblad van 44T naar 39T en het achtertandwiel van 16T naar 14T dan blijft de totale overbrenging gelijk

    MAAR de spankracht in je ketting naar het achtertandwiel gaat met 20% omhoog.

    Dit verhaal gaat alleen maar op als alle onderdelen dit vermogen ook kunnen verwerken. Helaas is het zo dat het vermogen dat de elite jongens produceren door die kleine tandwielen vaak niet verwerkt kunnen worden.

    Bij de kleine rijders kun je dus best terug gaan naar bijv. 13T achter of nog kleiner!

    Met de bijbehorende overbrenging.

    Bijv. op mijn cruiser heb ik 34/14 terwijl veel mensen 39/16 rijden.

    De theorie is dat je meer trekkracht ontwikkelt bij kleine tandwielen.

    Probeer het zelf maar eens uit!!

    Hans van wijk

  • MaxDamage

    De hele discussie bij mij thuis was: trapt een 34/14 nu net zo zwaar/licht als een 39/16??(om jouw voorbeeld maar even aan te halen) Ik zeg dat het niets uitmaakt omdat de afgelegde weg per pedaalomwenteling hetzelfde blijft. Enige manier om lichter te trappen is:

    1 Langere cranks en het risico lopen dat je je knieen aan gort trapt.

    2 De agfelegde per pedaalomwenteling te verkleinen.

    Dat de krachten in de ketting veranderen is weer een ander verhaal. Maar dat heeft niets met het lichter/zwaarder trappen te maken.

  • Hans van Wijk

    Max

    Je hebt helemaal gelijk!! bij een gelijke verhouding maakt het in principe niets uit qua zwaarder of lichter trappen. Echter op het moment dat je moet VERSNELLEN

    dan merk je het verschil tussen grote en kleine tandwielen.

    De bekende fabrikant PROFILE doet nu in de USA een aantal test waarbij men zelfs een 9T achter gebruikt.

    Nogmaals, de overbrenging is slechts een statisch getal en als je op de weg rijd is dat heel eenvoudig. Echter bij BMX is het versnellen heel belangrijk en dan KAN een kleiner tandwiel net iets meer opbrengen

    TOCH????

  • Paul van der Wal

    Grotere tandwielen hebben als voordeel dat de ketting over een grotere lengte in kontakt is met de tandwielen.

    Doordat de kracht per tandje lager is heb je minder slijtage en bovendien is de wrijving in de ketting minder doordat de ketting minder strak de bocht om hoeft (de schakel beweegt over een kleinere hoek).

    Nadelen in het algemeen van grotere tandwielen zijn extra massatraagheid en grotere lagerkrachten door de hogere omtreksnelheid van de kettting. Voor fietsen is dit uiteraard niet van belang omdat de veschillen niet meetbaar zijn

    Voor je fiets (eigenlijk voor alles) geldt voor een gelijke overzetverhouding dus dat je het beste zo groot mogelijke tandwielen kunt kiezen. Voor de rest zit het tussen je oren (maar dat is minstens zo belangrijk)