Nou het verhaal is eigenlijk eenvoudig.
Bedenk dat je een ijskast van 200kg moet oplichten.
Iedereen snapt dan dat je met een hefboom moet gaan werken.
Hoe groter de hefboomwerking des te makkelijker is de klus.
Bij tandwielen is het eigelijk hetzelfde met dien verstande dat de lengte van de hefboom vaak constant is. Dat is namelijk de lengte van de crank.
Stel dat je lengte van de crank 175mm is en je varieert het voorblad van 44T naar 39T en het achtertandwiel van 16T naar 14T dan blijft de totale overbrenging gelijk
MAAR de spankracht in je ketting naar het achtertandwiel gaat met 20% omhoog.
Dit verhaal gaat alleen maar op als alle onderdelen dit vermogen ook kunnen verwerken. Helaas is het zo dat het vermogen dat de elite jongens produceren door die kleine tandwielen vaak niet verwerkt kunnen worden.
Bij de kleine rijders kun je dus best terug gaan naar bijv. 13T achter of nog kleiner!
Met de bijbehorende overbrenging.
Bijv. op mijn cruiser heb ik 34/14 terwijl veel mensen 39/16 rijden.
De theorie is dat je meer trekkracht ontwikkelt bij kleine tandwielen.
Probeer het zelf maar eens uit!!
Hans van wijk