Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Clicks verbodenin Frankrijk, wat te doen in Nederland?

• Paul Sloesen

Vanaf de eerstvolgende wedstrijd zijn in Frankrijk bij alle leeftijden clicks verboden. Zal dit in Nederland ook gaan gebeuren? En hoe zit het internationaal met de grote Franse invloeden bij het UEC?

Mijn mening is dat het verbieden van clicks in alle klassen een stap te ver is. Ik ben wel voorstander van het verbieden van clicks bij de 12-. En waarom? Omdat fietscross zo veel te makkelijk wordt gemaakt voor de kleintjes. Ze leren niet geod techniek en springen. En vaak zijn hun clicks zodanig strak afgesteld dat ze bij een valpartij niet op tijd kunnen uitclicken.

Ik snap ook niet dat Frankrijk de clicks verbiedt voor alle leeftijden. En dit om een aantal redenen:

- Er is niet aangetoond dat het rijden met clicks zorgt voor meer blessures dan bij niet-clicks rijders.

- Het aantal valpartijen neemt niet toe door clicks.

- Ondanks de clicks zie je genoeg mooie inhaalmanoeuvres in de bochten.

- De meest simpele reden: wij zijn oud en wijs genoeg om met clicks te rijden.

- Ook al komt het weleens voor dat iemand onderuit gaat door z'n clicks, het komt ook wel eens voor dat iemand valt doordat hij met z'n voet van z'n pedaal afschiet.

Ik ben benieuwd naar jullie mening hierover, ook al is dit onderwerp al vaker aangekaart. En wat zou jij doen als clicks in Nederland verboden worden?

De groeten, Paul Sloesen

• bmx_grover

Wat te doen? Er af halen en weer met gewone trappers trainen denk ik. En ook even een briefje naar de KNWU. Ik denk dat als de rijders in Frankrijk er achter gaan staan de franse bond daar toch niet om heen kan.

Ben het wel eens met een leeftijds grens. Leer eerst maar eens met normale pedalen fietsen en dan kan je clicks gebruiken.

• Remon Brink

Gaat het bmx in de jongere categorien er in Nederland op achteruit vergeleken met paar jaar geleden??? Dit is wat het gevolg moet zijn van jou gedachte paul. is dit wel zo??? Volgens mij gaan ze harder dan ooit met meer techniek en springen dan ooit

Remon

• bmx_grover

Leeftijds grens vind ik toch wel belangrijk. Maar of die dan bij 12 moet liggen ja daar kun je over discuseren.

• ronald k

Waarom mogen ze wel bij de wielren wel met cliks rijden, en waarom zouden ze dat niet mogen met de bmx?

Het is net wat paul zegt stel ze goed af dan is er geen enkel probleem hoor.

Ik den kdat de kleinere gewoon eerst met gewone pedalen moeten leren en dan rustig aan met de trainingen over moeten stappen op cliks, zodat ze kunnen wennen wat het eigenlijk is, wat het lijkt soms makkelijk maar dat is het zeker niet altijd om er in te spannen.

Ronald

• elco

Ik vind dat er ook wel een beetje naar de ouders gewezen moet gaan worden omtrent de kleinere rijders.

De ouders stellen de clicks zo vast en niet de kinderen dus zouden die moeten worden aangesproken.

Maar hier zal niemand zich iets van aantrekken dus lijkt mij die leeftijd grens van 12 jaar wel een redelijke.

En wat zou ik doen als ze in nederland de clicks gaan verbieden voor alle leeftijden ik denk dat ik dan ga stoppen want dan heeft het niet echt veel zin meer voor mij om te gaan fietsen.

• Dennis Wissink

Dat de kids meer springen dan ooit, komt o.a. omdat het niveau vd veel banen niet zo hoog is. (ook een aardig punt van discussie)

Bij de kids moet het in de eerste plaats nog niet om de snelheid gaan. Maar meer een leerfase. Kinderen leggen hun basis in de eerste jaren die ze crossen. Ga eens na van alle kinderen bij je club die gewoon nog een goeie manual, wheely of bunny hop uit-geclickt kan uitvoeren. Je zal verstelt staan hoe jonge kinderen vast gegroeid zijn aan de click pedalen…..

DW.

• Bert

Wanneer wordt deze discussie eens gevoerd over zaken waar het over hoort te gaan:

Veiligheid.

Waarom is er in alle andere takken van fietssport geen discussie over klikpedalen?

Omdat ze (mits goed afgesteld) veiliger zijn.

Waar niemand het over heeft is het gevaar van een te zwaar verzet.

Bij fietscross mag alles wat dat betreft terwijl dat bij andere wielersporten wel geregelementeerd is.

Als de onveiligheid van klikpedalen zit in de te zware afstelling moeten misschien de afstelbare pedalen verboden worden en vervangen door de in de MTB wereld gangbare Time pedalen die niet afgesteld kunnen worden en een veel grotere zijwaartse vrije slag hebben.

Het instellen van een minimumleeftijd is misschien wel goed maar welke leeftijd?

Het ligt meer aan het ervaringsnivo van de rijders.

Je zou het gebruik b.v. kunnen toestaan vanaf afdelingswedstrijden en daaronder verbieden.

Het rijden met platform pedalen geeft ook veel blessures door het van de pedalen afschieten (mogelijk meer dan met kliks, maar dat is nooit onderzocht).

• Remon Brink

Denk dat dit alles moeilijk te vangen is in regels. Het is hoofdzakelijk de verantwoording van ouders en ook trainers om te kijken naar de afstelling en het tijdstip waarneer overgestapt wordt naar clicks. Een oproep aan ouders en een controle door trainers zou genoeg moeten zijn.

Helaas wijst de praktijk uit dat dit niet zo is. dusis er te discusieren over een leeftijdgrens.

En zoals bert al aan geeft er blijven altijd items over die niet in regels vast et leggen zijn zo ook het verzet

• Remon Brink

Hoe is het met Dennis trouwens?? hoorde wat wisselende berichten

Remon