Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

wat is de juiste krachttraining??

• dienblad

Aangezien krachttraining tegenwoordig een must is om nog voorin mmee te kunnen rijden, vraag ik me af wat nou de juiste training is?

Ik moet het zelf helaas zonder begeleiding doen. Dus ik hou me vooral bezig met de leg press en de bovenarm-, schoudergordel- en bovenrugspieren. En dan 4 series van 15 op ongeveer 80-90%. Squatten doe ik liever niet zonder begeleiding / er ooit instructies over te hebben gehad.

Dus wat voor een training is het beste –> welke apparaten, technieken. series, herhalingen ????

• bmx_grover

Ik heb wel een goede tip voor je! En kan je ook wel wat meer informatie geven, moet je me even mailen.

Voer de sets niet te langzaam uit.. Je moet zorgen dat je spieren niet traag worden. Dus snelle bewegingen zeg maar. Dus een leg press snel weg duwen….

Let er wel op dat je alle spieren traint, en niet alleen bepaalde groepen.

• femke

hallo paul,

Ik had een vraagje! Train je gewoon Thuis of ik een sportschool?

• femke

dat ik moet natuurlijk in zijn !!! :$

• Remon Brink

inderdaad michel probeer het niet te langzaam uit te voeten en probeer spieren niet teveel te isoleren. wat een mooie training is maar wat niret in alle fitness centra mogelijk is zijn combinatie trainingen. legg-press gevolgd door sprint op spinning fiets.

Heb deze dingen ook van horen zeggen en ook niet pure kennis hoor. maar afgelopen jaar had het wel succes

Remon

• dienblad

He Femke

Op het sportcentrum van de universiteit. Wel lekker goedkoop: onbeperkt fitnessen (en tennissen en zo) voor €60 per jaar. Maar helaas is daar maar op beperkte uren begeleiding, en dat laat dat normaal gesproken nou net die uren zijn dat ik niet kan (stage, trein, eten, enz). Dus vandaar deze vraag.

De groeten, Paul

• femke

Oke ik vond het al een rare vraag!!! hehe maar nu snap ik het!!!

• robert de wilde

krachttraining en training op zich zelf is verschillend voor elk persoon. Elk persoon reageert lichamelijk verschillend op de training die jij doet. Je moet jou trainingen niet te eentonig maken, dus je moet het elke keer afwissele, het is niet goed om 2 maanden hetzelfde te doen aan krachttraining en dat geld ook voor duur en sprinttraining.

Het is niet verstandig om nu al explosief te gaan trainen, dat komt later wel. Wees niet bang dat jij te langzaam word, als jij het goed afwisselt dan komt het wel goed. Je wilt pas meer specifiek gaan trainen als je dichter bij het seizoen komt.

Paul als jij 4 sets van 15 repetities kunt doen op 80-90% dan ben jij een bikkel of jij zit niet op 80-90% van jou max. Ik kan 80% ongeveer 8x doen. ik denk dat jij jou max eens moet aanpassen.

In het begin van het seizoen wil jij voor krachttraining zoveel verschillende oefeningen doen, zo'n 8-10 verschillende oefeningen per sessie. Zoek oefeningen uit die meer dan 2 spiergroepen trainen en dan bedoel ik geen bicep curls. Je kunt rond deze tijd ook meer aandacht besteden aan jou zwakkere punten, bij mij zijn mijn schouders iets aan de zwakkere kant. rond de tijd dat het seizoen begint dan begin je meer specifiek en explosief te trainen en dat bouw je dan op tot de wedstrijd waar jij wilt gaan pieken. maar hou 1 ding in je achter hoofd, doe de oefeningen niet te lang, doe ze paar weken en verander het dan weer. je kunt dit doen door het gewicht teveranderen of de oefening zelf.

er zijn ook andere manieren om krachttraining te doen. sprints bergop, zwaarder verzet, plyometrics.

dit is maar een klein gedeelte over hoe je moet trainen. er komen veel meer dingen bij kijken dan de meeste mensen denken.

ik hoop dat het een beetje duidelijker is. het is ook verstandig om eens wat boeken te gaan lezen over trianen.

robert de wilde

• femke

paul als je je echt in boeken wil verdiepen heb ik wel wat voor jou !!!

• Jake #23

Hoi Robert,

In jou stukje gebruik je de term PLYOMETRICS. Kun je me vertellen

wat dat inhoud?

Groeten,

Robert