Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Medische Keuring

• Jake #23

Hallo allemaal,

Naar ik heb vernomen van een aantal rijders (oudere) moeten we nu verplicht

een “speciale” medische keuring ondergaan, bij een door de bond aangewezen

instantie.

Ik zelf weet op dit moment nog niet of ik wel of geen keuring moet. Ik ben namelijk

nog niet persoonlijk benaderd door de KNWU. Het ligt namelijk wel in mijn verwachting

dat ze dit persoonlijk doen, omdat je ook zelf je licentie aanvraag hebt moeten

doen de KNWU nu met alle veranderingen en zeker met het internet gebeuren,

alles aan het personaliseren is. De vereniging staat dus buiten kijf.

In mijn beleving is bij de licentie aanvraag, hier niet over gerept. En zou dit wel

het geval zijn, zal het een verplicht veld zijn geweest zodat je niet verder kunt

met de aanvraag.

Bij mijn eerste licentie aanvraag in 198.. heb ik al een keuring overlegt, is die dan voldoende?

Zelf ben ik van mening dat een dergelijke keuring voor bepaalde rijders/klasse een

vereiste moet zijn. Echter de wijze waarop wordt gecommuniceerd en wie een

keuring moeten overleggen is discutabel.

Graag wil ik eens de meningen peilen over deze, nu ineens verplichte keuring….

Neem dan even de volgende punten in ogenschouw:

* Waarom en wanneer een medische keuring?

- Professionals die hun sport als inkomsten bron hebben. (voornamelijk

wielrenners dus)

- Na een ernstig ongeval/ziekte

- Vanaf een risico vollere leeftijd grens (voorbeeld + 50 jaar)

- Vereist onze sport een dermate keuring? (sporten zoals duiken wel, maar is niet

wettelijk verplicht.)

- Wordt het vereist door je verzekering?

* Kosten van een dergelijke keuring?

- Gezien het een speciale keuring is, zullen de kosten er ook naar zijn.

- We dienen te worden ingelicht of deze op je ziekte kosten verzekering zijn te

verhalen, en zoniet neemt dan de bond dit voor haar rekening? (in de licentie

zit toch ook een verzekering?)

* 80 procent van de rijders, beoefenen de sport nog steeds voor de lol. Gaat er met

al dit soort dingen de lol er niet snel vanaf, en wordt de drempel niet verhoogt

voor aspirant BMXers om een licentie aan te vragen?

* Ongeacht wat we bij de licentie aanvraag hebben moeten aanvinken inzake

medische

keuring….. Als je de site verder goed na leest vind je het volgende;

"Keuringen.

Licentiehouders die voor de eerste keer een A- of B-licentie aanvragen of

licentiehouders die de leeftijd van 17 jaar bereiken, moeten naast het aangeven

van hun licentiekeuze via internet een bewijs van een medisch onderzoek

(minimaal basiskeuring) naar het Uniebureau sturen. Alle overige licentiehouders

zijn niet verplicht een bewijs van een medisch onderzoek in te leveren. Het bewijs

van medische keuring mag op de datum van ontvangst op het Uniebureau

niet ouder zijn dan 3 maanden. De keuring moet uitgevoerd worden door een

gelicentieerde keuringsarts."

- Aangezien velen van de keuring plichtigen al meerdere jaren een A- of B-licentie

hebben (iig in 2003 en wellicht ook al voor de gelijk trekking van licenties) en de

leeftijd van 17 al hebben bereikt, is de keuring dan ook niet meer nodig. En met

die wetenschap

heb je dus je licentie aanvraag kunnen doen.

* De wijze waarop? (vul maar in)

groeten,

• Bert

Het gaat om minimaal een basiskeuring bij een door de KNWU aangewezen keuringsinstantie.

De lijst is te vinden onder downloads op de KNWU site.

Een medische keuring is bij nagenoeg alle sporten verplicht.

En ook al doe je hoofdzakelijk voor je plezier mee (wat erg belangrijk is) blijft het op nationaal en internationaal nivo wel topsport.

Dit jaar moeten ALLE rijders die een A of B licentie aanvragen en dit jaar 17 of ouder worden een keuringsbewijs inleveren.

Bij het opgeven van je licentie op de KNWU site krijg je vanzelf de mededeling dat dit bewijs nodig is.

De keuring zelf stelt niet veel voor.

Hij kost ongeveer € 69 en wordt 1 maal per jaar door de meeste ziektekosten verzekeringen vergoed.

• Remon Brink

shit dus ik moet ook weer voor de keuring week nog niets van. en zelf mijn licentie aanvragen?? ik weet niet beter of mijn clubje regelt dat nog

• Hans van Wijk

Dit is niet helemaal correct Bert.

Zowel bij de verlenging van mijn licentie als van twee andere rijders die ik via de internetsite van de KNWU gedaan heb, is er een bevestigings email gestuurd.

In deze emails staat duidelijk ; Keuring

Goedgekeurd.

Nu heb ik toch via mijn vereniging gehoord dat ik alsnog gekeurd moet worden.

Moet zo'n keuring via zo'n speciaal keurings buro of mag dat ook via een keurings arts bij mij in de buurt?

• Suzanne Jacobs

Een basiskeuring kan je uitvoeren bij een S.M.A. (Sport Medisch Adviesbureau). Elke regio heeft geloof ik wel een dergelijk adviescentrum.

• Barry

Geld alleen voor nieuwe licenties van 18 jaar of ouder, en als je een licentie hebt en in het jaar dat je 18 wordt en je hoeft maar 1keer gekeurd te worden.

• Rob W

> Remon Brink schreef:

> en zelf mijn licentie aanvragen?? ik weet niet beter of mijn

> clubje regelt dat nog

van de KNWU-site:

Licentiekeuze 2004

Licentiehouders die zich niet voor 1 november van het kalenderjaar hebben afgemeld zijn, als gevolg van de invoering van de doorlopende licentie, verplicht het volgende jaar een licentie te nemen.

Renners/rensters hebben in de meeste gevallen de keuze uit meerdere licenties. Zij dienen daarom ieder jaar opnieuw aan te geven welke licentie zij willen. Vanaf nu wordt de licentiekeuze via internet direct doorgegeven aan het Uniebureau, dus niet via de vereniging!

De renner/ster kan op de site aangeven welke licentie hij/zij het volgende jaar wil.

• arno

De nieuwe licentie is lang niet de eerste licentie die ik aanvraag, toch moet ik gekeurd worden. Een andere rijder van de club vraagt precies dezelfde licentie aan (na een pauze van enkele jaren) en hoeft niet gekeurd te worden. Zou er een grote grabbelton op het bondsbureau staan? De namen van de bevoegde keuringsinstanties staan onder “downloads” op de knwu site. Gr.

• Bo Kleinhesselink, bobo

69 euro? lekker bezig in Aalten was het 15 euro ofzo

• monique

15 euro is wel heel weinig daar kan je je niet eens voor laten bloed prikken

Hier in Langedijk waren de kosten vd S.M.A € 47,50

zijn hier eigenlijk geen richtprijzen voor???

Want zo te zien betaal je overal wat anders ook niet echt fair

Wij kriigen een gedeelte van de verzekering terugBo Kleinhesselink, bobo schreef:

>

> 69 euro? lekker bezig in Aalten was het 15 euro ofzo