Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

"Zet hem op groen!?

  • dennis

    Op iedere fietscross wedstrijd zijn er valpartijen. En dat kun je nooit uitsluiten. Maar het afgelopen weekeind zagen we een aantal rijders onnodig vallen op de startheuvel van Luyksgestel, die voorkomen hadden kunnen worden.

    De club heeft geïnvesteerd in een luchtpomp en voicebox. Prima aanschaf! (ik wou dat alle TC clubs dat deden). Maar als je A zegt, zeg dan ook B en zet de timing zoals die hoort. (de versie vd NBL is de standaard en die is er met drie en vier piepjes)

    De luchtpomp word hier al bij oranje ingeschakeld. Wat te snel is. Zodra rood aangaat en wilt reageren ben je net iets te laat. Zodat je probeert net voor rood te reageren en dus gaat gokken. Dit was de oorzaak van de meeste valpartijen bij de start.

    Als je de luchtpomp op groen schakelt, dan heb je de tijd om begin, midden of eind rood te reageren. Zodat je er als rijder zeker van bent dat de plank dan valt en niet later! Zodat je er niet over heen zult vallen.

    En daarom zeg ik: ?zet hem op groen!?

    Dennis Wissink

    Ps. goed werk die klinker bochten!

  • Webmaster bicyclemotocross.tk

    helemaal met je eens wissink!

  • Hans van Wijk

    Hallo Dennis,

    Ik ben de maker van de control box en ik wil hierop (natuurlijk) een paar opmerkingen maken.

    De aansturing van het ventiel staat, in de software, apart van de lichten.

    Standaard staat deze tussen oranje en rood in, nl 0,1 sec na oranje en 0,1 sec voor rood. Dit vanwege de mechanische traagheid van de meeste cylinders

    Bij de meeste cylinders gaat dat uitstekend zoals bijv in Veldhoven, Tiel, Baarn en Massenhoven. Alleen de cylinder in Luycksgestel reageert zo ontzettend snel!!

    Ik heb de mensen daar inmiddels ook aangegeven dat ze die timing kunnen veranderen en hoe dat moet gebeuren en ik denk dat ze dat ook wel zullen aanpassen.

    Wat betreft de lichten en de piepjes.

    De NBL gebruikt vier lichten (zie Valkenswaard) en vier piepjes.

    Omdat wij hier altijd met drie lichten starten heb ik dat ook zo gebouwd en om de boel synchroon te laten lopen heb dus ook een piepje gewoon weggelaten.

    Als iedereen het erover eens is dat we toch met drie lichten starten maar met vier piepjes dan kan dat ook maar dat loopt natuurlijk nooit synchroon!

    Ik ben maar een simpele hobbyist en het ontwerp mijn control box is volledig openbaar. Iedereen kan van mij de volledige bouwbeschrijving krijgen met schema's en software, zowel in het nederlands als in het engels.

    Iedere suggestie is welkom.

    Ik hoop dat dit iets meer duidelijkheid geeft.

    Groet

    Hans van Wijk

    Geldermalsen

  • Hans van Wijk

    Sorry voor de verkeerde informatie.

    De timing van het ventiel is natuurlijk 0,1 sec na oranje en 0,1 sec voor groen!!!

    De tijd tussen de lichten is steeds 0,2 sec.

    Grt

    Hans

  • mulderke

    sorry dennis ik ben het er niet mee eens.

    zodra je rood zag kon je gaan met je reactie bij mij was dat prima op tijd en niet te laat.

    zoals je ziet iedereen start anders niemand doet hetzelfde.

    de ene gaat ver omhoog.

    de andere hangt helemaal naar achteren.

    dan rijd de volgende gewoon aan.

    als ik naar assen keek zat iedereen weer te klagen dat het veel te traag was.

    dus dan kun je ook af gaan vragen wanneer is dan goed.

    bij groen hoor je in ieder geval al weg te zijn!!!!!!

    en als je gaat gokken met starten dan doe je het zelf verkeerd.

    voor mij was het goed en met mij denk ik nog vele en met jou zullen het er ook zat mee eens zijn maar zoals ik al zij iedereen start anders.

    groetjes mulderke.

  • Bo Kleinhesselink, bobo

    het hek in Luyksgestel is super! niks op aan te merken.. dat sommige iets voor rood moeten vertrekken is hun probleem.

    maar mulderke… je zit wel ff fout

    Je zei:

    “bij groen hoor je in ieder geval al weg te zijn!!!!!!”

    Dit ben ik met je eens, maar bedoel je dat jij zelf als rijder al weg moet gaan of het hek. Als je het hek bedoelt zit je mis. Er is niets voor niets een groen licht. Zodra groen aan gaat, pas dan vind ik dat het hek los moet laten. Dan heeft iedereen genoeg tijd om zich voor te bereiden en het goed in te “timen”.

  • Bordnummer 156416940894

    3-1 voor Dennis. Het hek (en mijzelf) is één van de redenen dat ik alleen motos had. En wat een bordmummers allemaal, niet normaal meer.

  • Jake 23

    Hoi,

    Allereerst wil ik de medewerkers en organisatie van Luyksgetel bedanken.

    Ik vond het een prima georganiseerde wedstrijd. Alles verliep vlotjes.

    Geen lange wachttijden in parkferme, geen lange pauzens tussen de manches/finales, Lekker tijdig afgelopen, een goed onderhouden baan (helaas voor

    de hele snelle rijders wat weinig uitdaging.)

    Hopenlijk zullen andere TC organisatoren dit ook zo neer zullen zetten.

    Nu even over het hek.

    Persoonlijk ben ik van mening dat het hek in Lgestel “lekker” valt. (let op: persoonlijk)

    Zeker na de perikelen die ze ermee hebben gehad en zeker gezien hij voorheen

    bij eind groen (zoals het hoort) pas viel. De snelheid is goed en butst niet terug omhoog. Als je bijvoorbeeld naar Veldhoven kijkt (1e NK 2003) daar was volgens mij het valmoment gelijk, maar is de cylinder zo tering snel en de hoek van de startbult vlakker, waardoor je zelfs eerder dan rood weg moet. Ergens 1,5 tellen na

    Watch the light. Erg moeilijk en link om te timen dus.

    Echter in Lgestel kan ik, met mijn voorwiel contact houden met het hek en de grond, volgens het rulebook, bij rood vertrekken en alsnog goed weg zijn.

    Op deze manier dwing je eigenlijk iedereen gelijk tijdig te vertrekken, eerlijker kan bijna niet zou ik zeggen!!! Echter er zijn altijd rijders die kosten wat het kost de eerste trap voorop willen liggen. En ja, die worden dan afgestraft, helaas voor hen!

    Ik moet wel zeggen dat doordat je dus direct bij rood moet gaan, en dat er dan ook

    nog een “lange” pauze zit tussen Watch the light en rood, het concentratie moment erg gespannen is, waardoor je moeilijk kunt timen.

    Dit zou opgelost kunnen worden door het val moment idd wat meer richting groen te verschuiven.

    Ik ben wel van mening, nu toch meerdere clubs overgaan tot de aanschaf van een voicebox met zelfde cylinder, dat er getracht moet worden om overal waar dit geinstaleerd wordt, het zelfde moment van “vallen” gekozen moet worden.

    Dat zou perfect zijn, want dan krijg je voor de grote landelijke wedstrijden een en dezelfde format, waar iedereen dan van weet hoe het zit.

    Alleen zal dat lastig te realiseren zijn ivm, hoek van startbult, materiaal hek, hoek van hek, en een kopie is nooit echt helemaal identiek aan het origineel. (nooit twee dezelfde)

    Zoals ik al zei, dit is mijn persoonlijke mening, maar een “standaard” bij dergelijke

    evenementen zou welkom zijn.

    Groetjes,

    Robert Jacobs

  • Alexander

    Ik heb er uiteraard niet mee gestart maar het hek in Luyksgestel zag er super uit. Goed snel in ieder geval. Wat mij een goed idee lijkt is dat er inderdaad een standaard hek / voicebox komt in Nederland. Op die manier wordt het ook mogelijk een reserve voice box te hebben die mee gaat naar de wedstrijden. De meeste clubs hebben denk ik al moeite genoeg één goedwerkend hek / box te bouwen (ook gezien de kosten) en er dan vaak geen ruimte meer voor reservedelen. Als de box / hek kapot gaat is de ellende niet te overzien.

  • Arjan van der Weele

    Ik ben het volledig met Dennis eens. Starten is een kwaliteit en daar hoor je niet op te hoeven gokken. De baan en de organisatie waren perfect, maar een slechte start goedmaken is heel lastig. Ik pleit daarom ook voor “vallen bij groen”!!!