Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

iedereen in nederland zijn hobbyrijders behalve de wilde

  • dorus

    er zijn een paar rijders die het over hobbyrijders hebben maar in nederland heb je niet anders .Iedereen die in nederland fiets doet het voor zijn hobby want noem mij eens mensen die niet werken of naar school gaan en die echt van de fietscross leven op robert de wilde naar dat is helemaal niemand dus @!#$ dan niet zo stom de hobby rijders moet je apparte wedstrijden voor regelen want dat is dus voor heel de fietscross in nederland ken je een extra tc houden komen we weer op die onzin uit

  • Paul Sloesen

    Dorus, ik heb het met Remon vaker over dit onderwerp gehad. Ik denk dat de term hobby-rijder niet goed geplaatst is.

    Je moet het namelijk als volgt zien: Je hebt 2 groepen rijders:

    De ene groep bestaat uit rijders die naar wedstrijden gaan om het leuk te hebben, zijn of haar best te doen en danwel zien waar het schip strandt. De meeste rijders in Nederland, inclusief mezelf, behoren tot deze groep.

    De andere groep bestaat uit rijders die, behalve dat ze hun sport als hobby beschouwen, vooral prestatiegericht zijn. (dat was jij toch ook een jaar of 5-7 geleden toen je voor webco-mentos reed??) Dit zijn de top 10 (kan meer of minder zijn) van de junioren en elite en dan bij de andere leeftijdsgroepen ook nog enkele rijders (bijv. Jelle vanGorkem, Richard van Zomeren, Joyce Seesing, enz.). De rijders die dus bij de Nederlands top horen en meer internationale wedstrijden rijden (en dan niet om het meedoen).

    Deze 2e groep wordt door Remon (en door nog meer, incl ondergetekende) toprijders genoemd. Gezien zijn instelling, trainingsarbeid en prestaties de laatste 2 seizoenen (geregeld A-finales bij de Elite, 4 EK-rondes sportklasse gewonnen) hoort hij naar mijn mening wel bij deze groep, ook al is dat pas sinds een paar jaar.

    In Nederland wordt er bij wedstrijden geen onderscheid gemaakt tussen de 2 groepen rijders. Natuurlijk heb je de “hobby-rijders” nodig om grotere wedstrijden te kunnen organiseren. Maar om het voor de media interessant te maken is een wedstrijd met puur en alleen de toppers veel interessanter. Wat Remon lijkt aan te geven, en wat ook mijn mening is, is dat de KNWU iets zou moeten organiseren voor deze groep toppers, zodat zij zich kunnen onderscheiden van de rest en het publiek kunnen entertainen met een wedstrijd op hoog niveau.

    Dus, val hem niet aan, de bedoeling erachter is goed. Jij en o.a. Gerd-Jan hebben gelijk met het feit dat er hobby-rijders nodig zijn. Ikzelf ben er ook één, en ik wil graag nog wat langer mee kunnen doen aan wedstrijden, zoals dat voor iedereen geldt. Maar er moet mijns inziens wel een mogelijkheid zijn voor de toprijders om zich nationaal te kunnen onderscheiden.

    En jij maakt de vergelijking met Robert de Wilde. Hij is in Nederland een klasse apart qua snelheid en manier van leven. Helaas is het klimaat zodanig dat het niet mogelijk is voor meerdere rijders om zo te kunnen leven. Dit blijkt uit de internationale resultaten (de Fransen en de Letten/Tsjechen zijn meer prof/semi-prof dan de Nederlanders) van de Nederlandse eliten en junioren (ok, de junior-men presteren zeer goed, maar een echte winnaar rjidt niet mee, behalve Willy Kanis, het zijn voornamelijk rijders die een finale kunnen halen, geen type Allier, Prokop, Dubois, Strombergs). Maar da's weer een andere discussie.

    Als laatste: sorry dat m'n posts zo lang zijn, maar ik wil de zaken goed uitleggen om onduidelijkheden en de reacties daarop te voorkomen.

    De groeten, Paul

  • dorus

    ten eerste val ik remon niet aan en ten tweede ook al train jij elke dag maar je werkt er ook bij of gaat naar school en je leeft niet van het geld van de sprot dan ben je toch nog steeds een hobby rijder toen ik voor het webco mentos of een ander team reed en veel won voelde ik me niet beter dan de rest sommige jongens moeten veel trainen en sommige niet sommige willen winnen en sommige niet daar mag je toch geen onderscheid tussen gaan maken en verschillende wedstrijden gaan houden ik denk niet dat de elite top zoals arno kanis dennis wissink joost wichman en de rest van de tien staan te wachten om een wedstrijd te gaan rijden met ze tienen (omdat ze zich hoger voelen dan de rest) de meeste goeie rijders zien nederland nog maar alleen als training en europa voor een uitdaging want daar is de spanning te beleven (en het geld te verdienen om niet meer als hobby rijder door het leven te gaan ) dus ga niet zeggen dat je twee groepen rijders heb in nederland je heb gewoon goeie en slechte rijders maar ga ze niet in groepen delen want dat soort dingen maak je de sport mee kapot

  • Remon Brink

    Hallo Dorus,

    Mijn stelling is zeker niet dat je met 10 man een wedstrijd moet gaan rijden. Ik ben er wel van overtuigd dat er aparte wedstrijden, of mocht dit organisatorisch beter zijn, aparte wedstrijdstrijdklassen voor deze rijders georganiseerd moeten worden. Onafhankelijk van leeftijdsystemen. als aanvulling tijdens deze wedstrijd moet je zeker de andere klassen laten rijden.

    Het systeem tijdens het WK vind ik hier een voorbeeld van. De klassen waar het echt om gaat op zondag en de rest in het bijprogramma op zaterdag. En ik wil met heeeel veel plezier daar ook behoren tot de zaterdag mensen in de “hobby-groep”. Ik merk al dat deze term niet zo goed gekozen was maar dit is zeker niet bedoeld om mensen tekort te doen. UIteraard doen wehet allemaal voor de hobby omdat er geen cent mee te verdienen valt.

    ONdanks het tekort aan geld kunnen we echter wel professionaliren

  • dorus

    Maar in nederland ken je zo iets niet orgineseren i.v.m dat je er niet genoeg goeie rijders voor heb ook al ga je naar alle klasse,s kijken. En ken je het niet vergelijken met een ek en een wk omdat daar zo groot competitie veld is daarom verdelen ze het over twee of drie dagen

  • Remon Brink

    Dat ben ik met je eens.

    In mijn optiek zijn er 3 groepen wedstrijdrijders

    1. funrijders

    2 toprijders (voor nederlandse begrippen danwel door hun niveau of door hun inzet)

    3. tussengroep (Soort funrijders die het hoogste willen behalen)

    VOor al deze groepen zouden wedstrijden georganiseerd moeten worden. Ik ben met je eens dat groep 2 te klein is voro zelfstandige wedstrijden en dus moeten we een formule bedenken waarin ze mee kunnen rijden met groep 3. Dit kan misschien wel op dezelfde wedstrijddag maar in een apart programma of in aparte wedstrijdklassen. nu fietsen groep 2 en 3 nog samen en door elkaar in de TC.

  • ex-bmxer

    je moet eens ophouden met dat gezeur over apparte groepen!!!!!!

    gewoon iedereen van dezelfde leeftijd bij elkaar laten rijden.

    moet je anders teveel moeite doen om bij de “TOP”te komen.

  • remon brink

    persoonlijk vind ik hoe groter de deelname hoe beter ik vraag me echter af of de mensen in de sportklasse er zo op zitten te wachten om weer tegen de elite rijders te moeten fietsen.

    Juist dit soort splitsingen geeft aan dat er behoefte is aan wedstrijden voor breedtesporters en topsporters

  • jansen

    waarom fiets jij dan sportklasse in het buitenland leg mij dat dan eens uit als jij je eigen toch zo goed vindt

  • Paul Sloesen

    Vorig jaar zijn 3 wedstrijden georganiseerd onder de naam Super AK. De opzet hiervan was onder andere om rijders van 15 jaar en ouder tegen elkaar uit te laten komen, ongeacht de leeftijd.

    Ik was zelf alleen in Nunspeet (en 2 manches in Made tot mn stuur krom stond) deelnemer, maar deze wedstrijden waren wel een succes. De rijdersopkomst was vrij groot en de wedstrijden waren, ook op de kleine baantjes, van een zeerbehoorlijk niveau. Daarom denk ik dat het een goed plan zou zijn om, voortbedurend op deze wedstrijden, hier een vervolg aan te geven. En hiervoor zijn de zogenaamde toprijders “geschikt” om deel te nemen.

    Want:

    - Dan kunnen de jonge rijders (Scherpen, Stam, vd Berg) zich gaan meten aan de Elite-rijders

    - Dan ontstaat er een grote groep rijders die zich aan elkaar kan meten

    - De rijders kunnen zich beter voorbereiden voor de internationale wedstrijden, want hoe meer topwedstrijden, hoe beter het kan gaan op een echt belangrijke wedstrijd

    - Voor het publiek zijn dit mooie wedstrijden, ze kunnen sneller afgewerkt worden, hoog niveau van alle deelnemers dus spannende races.

    Nu is zoiets de zaterdag in Baarn al geprobeerd, maar aangezien ik daar niet was weet ik niet hoe die wedstrijd verlopen was.

    Het zou een goed idee zijn om zo'n klasse te introduceren op de dag van de topcompetitie zelf, naast de eigen klasse. En dan hoeft er niet om veel geld gefietst te worden (tenzij iemand zich geroepen voelt om veel te sponsoren natuurlijk), het strijden om de eer (dat de elites niet verliezen van de jongeren, en dat de jongeren kunnen laten zien dat ze van die oudjes kunnen winnen) is hierbij ook van groot belang. Trouwens: z''n wedstrijd kanook voor de meiden georganiseerd worden natuurlijk; dat zullen bijvoorbeeld Klaus, Seesing en De Wan wel interessant vinden, rijden tegen de Elite…

    Als je zoiets kan realiseren, dan ben je van het hele gezeur af van wat nou toppers en wat nou hobby-rijders zijn. Want die discussie lijkt te stranden in een groep die “voor” is en een die “tegen” is. En daar komt men toch niet uit. We moeten gezamenlijk proberen om de fietscross-sport naar een hoog niveau te krijgen, zodat half Nederland al vóór Peking 2008 weet wat fietscross is.

    De groeten, Paul

    ps. kunnen misschien de heren rijdersvertegenwoordigers iets met deze ideëen? Ik ga graag met hun in discussie/overleg over zulke ideeën, zodat er wellicht iets van gebruikt kan worden.