Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

SPD pedalen

• Jan

Hoe zijn jullie ervaringen met klicks, heb je werkelijk meer controle over de fiets en springt het makkelijker?

Welk type raden jullie aan, gewoon SPD als op een mountainbike of Shimano DX pedalen met een kooi erom heen?

• bmx_grover

Zelf gebruik ik ze niet voor het springen, maar puur voor het eerste stuk eigenlijk. In het verleden ben ik erg vaak van mijn trappers gegaan op het eerste stuk, en toen ik ben over gestapt op spd heb ik dit eigenlijk nooit weer gehad, voor mij persoonlijk was het een uitkomst.

En persoonlijk heb ik ze liever met kooi er om heen…

• Maarten

Tot vorig jaar reed ik nog anti-clicks, maar ben door de snelheid van de jongens met clicks eruitgetrapt.

dus ben ik overgestapt naar de clicks, en dat ging wel moeizaam en veel wennen en oefenen.

maar nu merk ik wel dat ik op rechte stukken meer snelheid kan maken door optimaal benut van de cranks kan uithalen.

en met springen is het handiger, want nu kun je net de laatste stukjes v.d. bulten nog mee ophijsen, wat minder energie kost met landen.

nadeel: als je eruit ben geklikt ( voet vd clicks ) kost het meer moeite om door te trappen en tegelijkertijd erop proberen te klikken, wat ook tijd en energie kost.

maar dat komt zelden voor als je het onder de knie hebt.

mijn mening over de clicks met of zonder kooi is dat ik vroeger eerst zonder kooi reed wat mij tot grote ergernissen wekte, doordat als je eruitgeklikt was je niet meer door kon trappen, en met de startvoorbereiding was al helemaal KLOTE!!!

nu fiets ik met de kooi eromheen, en dat is echt veeeeeeel beter doordat je schoen er zo op kunt zetten en zo de positie weet waar de clicksplaatjes in moeten, dan schuiven ze er makkelijker in. en kost ook minder tijd en je behoudt je balans bij de start.

Maar eiegnlijk mis ik de ouwe trappers wel, door de vele vrijheid die je had om te kunnen stunten en of voetje uit in de bocht.

Ik hoop dat mijn ervaringen en die van de anderen je op een goede spoor kunnen zetten.

Met vriendelijke groeten

Maarten

F.C.S.V. Het Twenste Ros #504

• Jan

Mijn dank voor jullie antwoorden, heb vanmiddag klicks besteld Shimano DX.

Vriendelijke groet

Jan

• Arjan G

Arme Jan…

Helaas te laat om je voor de clickpedalen te behoeden.. Sterkte ermee1

Nee hoor. Als je het wilt proberen, ga gerust je gang. Ik hoop dat iedereen alleen toch een keer in gaat zien dat de sport er niet leuker op wordt..

In Engeland zijn de no-clips series trouwens een overweldigend succes! Als ik de berichten moet geloven, zijn het de leukste en spectaculairste races in tijden.

Ik zal maar weer ophouden met zeuren over jullie clicks. Misschien hier in Nederland ook eens een no-clips race organiseren.. Als daar tenminste liefhebbers voor zijn??

Arjan Grooters