Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Hoe verder met de NK

• BMXfreak

Wat is de mening van de BMX sporters in Nederland hierover, we hebben afgelopen weekend een NK wedstrijd gehad in Heilo die wat betreft uitstraling niet kon tippen aan de edities van de laatste jaren in Valkenswaard en Haaksbergen, dit had meer weg van een veredele topcompetitie, beslist geen kritiek op de organisatie die hebben er het beste van gemaakt, maar bijna elke finale valpartijen met toch enkele ernstige blessures dit weekend, verder veel te krap rondom de baan, afgelopen jaar was men een uur eerder klaar toen deed men de prijsuitreiking ook op dezelfde wijze, het was een beetje langdradig allemaal.

Moet men voor dit soort wedstrijden geen hogere eisen stellen aan baan en accomodatie? en het principe van om de drie jaar de NK in een afdeling niet loslaten? maar alleen kijken op welke banen dit kampioenschap het beste gepresenteerd kan worden? dit lijkt op de werkwijze van de NFF die kijken met het NK NFF ook niet naar banen en accommodaties maar alleen naar wie er aan de beurt is, maar het is gebleken dat dit het wedstrijdniveau niet ten goede komt.

Ik ben benieuwd wat juliie mening hierover is.

• Geoffrey

ik vind dat heiloo een goed nk heeft georganiseerd, dat er veel valpartijen waren komt gewoon omdat iedereen steeds meer risico neemt en dat dat niet op elke baan op elke plek kan blijkt dan maar weer. als je wil dat ze als een treintje rijden van start tot finish moet je elk jaar maar een nk houden op een baan waar bijna niemand valt.

gelukkig zijn er nog organisaties die al de moeite op zich nemen om een NK te organiseren. zoveel banen heb je niet voor een nk en al helemaal niet zoveel vrijwilligers die dat ook willen en kunnen. want deze moeten het toch echt doen!!

hoe meer regels en eisen voor een sport (die alweer niet op tv is geweest wat toch echt geen sponsoren oplevert)

hoe minder clubs zich aanmelden voor een nk en dat zit je straks om de twee jaar in of valkenswaard of haaksenbergen (om wat te noemen)

dat mijn mening

• BigBen

is deze BMXfreak niet dezelfde schrijver die eerder nogal negatief was over de BMX Playground en andere organisaties? doet hij het zelf zo goed/beter?

• BMXfreak

Ik probeer gewoon een goede dicussie op te starten, en heb beslist geen kritiek op de organisatie, maar wil graag weten of de kwaliteit van de accommodaties voldoet voor dit soort wedstrijden, wie kan dat beter beoordelen als een rijder zelf, Geoffrey geeft een goede reactie maar is Kampen vergeten in dat rijtje, iemand als BIG BEN die b.v. vindt dat roken en sport rustig samen kunnen gaan, gezien zijn reactie op de indoor Zwolle kun je niet echt serieus nemen

• Remon Brink

prima wedstrijd, prima gedaan mensen uit heiloo. vorige edities misschien spectaculairder?? ik weet het niet, deze was prima. valpartijen hoort bij de wedstrijd spanning van 1 dag.

ga maar eens naar een ek

• Gerrie Gerrits

Ok!!!!! Roken en sport gaat dus never nooit samen. Als ik een eigen bmx track zou hebben cq beheren wordt er, zodra je het hek binnen loop, de peuk uitgedaan. OP DE BAAN ZOU NIET GEROOKT MOGEN WORDEN. We hebben met sport te maken en sporters werken op basis van energiesystemen en daar past roken echt niet bij. Groetjes Gerrie www.gerriegerrits.com (training)

PS. Heiloo heeft een keurig weekend afgeleverd. Ook ik ben mijn titel kwijt door het maken van een eigen domme fout, dat is ook BMX. Geluk en pech licht nu eenmaal dicht bij elkaar. Ik mag nu herstellen van een zwaar gekneusde schaambeen (bekken) en gekneusde ribben en mijn elleboog is gehecht omdat ik een open wond had en het vlees eruit kwam. Helaas volgend seizoen gaan we er weer voor.

• Fox rider

Naar mijn mening zijn de laatste NK's allemaal op goede banen georganiseerd. Wat zouden de voorwaarden moeten zijn om een ‘'beter’' NK te organiseren? Iedere baan heeft zijn eigen moeilijkheden, dat is ook het mooie aan de sport wie leert deze het snelst goed te rijden. En ja sommige banen hebben wat minder ruimte om de baan, jammer maar niet een onoverwinnelijk probleem. In Klazinaveen stond er een mooie tribune en iedereen had plek.

Wat betreft de valpartijen, er word inderdaat op het scherpst van de snede gereden en dan ga je soms over de grens. Ook dit hoort bij de sport.

Wat ik niet vind kunnen zijn rijders die alles of niks acties maken en incalculeren dat dit een valpartij tot gevolg kan hebben. Deze rijders zouden voor een volgende wedstrijd geschorst moeten kunnen worden. Nu hebben ze vaak iemand zijn kampioenschap ontnomen en kunnen alleen maar terug geplaatst worden naar de laatste plek.

Verder is het voor mij een grote ergenis dat we via de KNWU vast zitten aan de NOS. Deze heeft alleen maar belangstelling voor Voetbal en Wielrennen, en doet totaal niks aan het ondersteunen van het BMX'en. We zouden eigenlijk een commercieele zender moeten vinden die het BMX'en oppakt zoals vroeger de AVRO.

• BigBen

Over “een goede discussie opstarten” verschillen we duidelijk van mening, als ik terugdenk aan de topics op dit forum over de BMX Playground e.a. en de bijdrages van BMXfreak daaraan. Of we deze auteur serieus moeten nemen hoef ik denk ik verder danook niet toe te lichten, al doe ik het iedereen en dus ook hem/haar. Hij/zij verstopt zich wellicht opnieuw heerlijk anoniem achter een niet bestaand e-mailadres…..

Ik denk dat Geoffrey “Kampen” niet vergeten is te noemen, misplaatste bescheidenheid wellicht. Hij kent de baan (net als ik) beter dan heel veel anderen en weet dus dat daar (dankzij bestuur en medewerkers/vrijwilligers!) prima een topevenement georganiseerd kan worden als een EK en dus ook een NK.

Zouden er buiten de winnaars geen rijders zijn, dan was er geen sprake van strijd. En zouden er geen “mindere” banen/accomodaties zijn dan kan een sport (ook de BMX!) niet bestaan. Het is juist een goede zaak dat ook andere organisaties de eer krijgen om niet alleen B-wedstrijden te organiseren. Als ze het goed doen kunnen ze iets overhouden, wat ze dan weer in de toekomst kunnen investeren! Natuurlijk moet dan een accomodatie wel aan bepaalde voorwaarden voldoen, maar blijkbaar was dat in Heiloo het geval: iedereen, op BMX-freak na, is redelijk tot heel positief!

Laat ik afsluiten met de winnaars van harte te feliciteren! Verder wens ik de geblesseerden (Tommy, Joyce e.a.) van harte beterschap!

• little devil

heej bmx freak?

wie ben je eigenlijk ( echte naam ) en waarom zeik je alleen maar?

kom eens met echte feiten of argumenten want je zegt dingen maar komt

met niks nuttigs. noem is wat regels zoals je in je eigen stukje schrijft en noem

dan is een lijstje met banen waarvan jij denkt dat het wel kan met accomodatie en baan.

Oja Boscrossers het was een super wedstrijd en de baan lag er weer ouderwets Smooth bij. Complimenten voor jullie

+1000

• de kleine man

Super wedstrijd.

Als je in de jaren terug kijkt naar Heiloo en dan elk jaar de verbeteringen ziet zijn ze het organiseren van een NK meer dan waard. De baan lag er super bij en na de hevige regen van de laatste dagen hebben ze de baan super onderhouden. Hardstikke bedankt Bosscrossers!!!

Voor volgend jaar heb ik wel een aantal tips om vooruit te gaan.

- 1e bult is een goed idee alleen te groot aangepakt. Haal van beide toppen eens 10cm af en gooi dat zand dan in de bult of ergens anders neer. Dat zorgt ervoor dat de bult meerdere mogelijkheden krijgt en dus een betere race ervaring voor de rijders en toeschouwers. Of men sprong de 1e bult, of je hebt net zulke lange benen nodig als ik.

- 2e bult. Het idee is goed om de bult overal even lang te maken en dus schuin te leggen in de bocht. Het is dat de bult dan wel in de bocht moet liggen en niet schuin op een recht stuk voor de bocht. Maak dan toch maar de oploop recht, zodat men de bult ook normaal kan springen en daarna in kan sturen.

- 1e dubbel uit 4e bocht. Deze bult was vorig jaar al een probleem en ik vind het nog steeds een slechte bult. Voor veel klassen haalt deze bult alle snelheid uit de race en neemt het dus het racegevoel weg. Beter deze met een grove 30 tot 40 centimeter te verlagen zodat men een normale dubbel krijgt die men op verschillende manieren kan nemen.

Voor de rest vind ik de baan super en hoop er volgend jaar weer te mogen racen.

Gegroet en op naar Bochum.