Na het bekijken van de filmpjes op www.bmx-videos.com vallen me een aantal dingen op:
- De baan ziet er mooi en uitdagend uit, ik denk voor alle groepen. Dus de UCI legt ook goede en harde banen aan
- De finales van de jongens zijn allemaal wel gevuld, maar bij de meiden is het een ramp (op de 14 na). Een finale met 4-5 rijdsters, waarvan bijv bij de 10 jarigen 3 uit Nederland. Lijkt me niet WK-waardig.
- De verschillen in sommige klassen zijn gigantisch. Kijk bijv. bij de 13 boys naar die Argentijn (?) die wint: groot en enorm snel.
Let op, ik wil niemand zijn prestatie te niet doen. Als er niet meer tegenstanders zijn om te verslaan, da's niet jouw probleem, maar hun probleem. Maar ik vraag me gewoon af waarom de UCI zoveel klassen toestaat die bar slecht gevuld zijn? Het veld bij een AK is groter en misschien zelfs zwaarder. Als je zoals bij bijv. de meiden 10 jaar met 3 uit Nederland en 1 buitenlander aan het hek staat, hoe leuk is het dan om te fietsen??? En ik denk dat we bij de cruiser-klasses (al die opgesplitste groepen voor de heren en dames) hetzelfde beeld zullen krijgen? Waarschijnlijk krijg je alleen een druk bezet WK als het in Europa, de VS of wellicht Australië is.
Is deze wedstrijd met opkomst geen teken voor de UCI dat ze de zaken anders moeten aanpakken, zoals alleen deelname boven de 12, of anders het combineren van klassen (zoals ze in Nederland bij de girls doen)?
Nogmaals, ik wil niemand zijn/haar prestatie omlaag praten, maar een kritsche noot geven richting UCI en als deze mening door meerderen wordt gedeeld, dat de KNWU hier iets mee kan doen.
Groeten, Paul.