Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Welke maat van fiets ?

• Marc

Mijn 2 kinderen zijn toe aan een nieuwe bmx fiets.Maar ik twijfel welke maat van fiets ik ga nemen.Mijn zoon is 1.40 m (8 jaar)en rijdt nu met een junior (tob tube 18.25“).Zou ik al durven gaan voor een expert (tob tube 19”),de bovenbuis is dan 2 cm langer als een junior.

Mijn dochter is 1.72 m' (13 jaar )en rijdt nu met een pro (tob tube 20.5“).Als ik hier een pro xl voor zou nemen (tob tube 21”) De bovenbuis is dan 1.27 cm langer als een pro.

Er wordt altijd gezegd dat kinderen zo'n 5 a' 6 cm per jaar groeien,Dus als ik dan een expert en een pro xl ga nemen gaan de fietsen nu nog wat groot zijn maar half 2009 zouden ze dan wel goed zijn.

Ik zou graag wat raad krijgen van ervaren bmx mensen.

Alvast bedankt.

• Marc Dirkx

Hi,

Ik heb onlangs enkele vuistregels gemaakt voor het bepalen van de framemaat en andere relevante BMX zaken:

–> Framemaat in cm = (lengte rijder in cm / 5) + 20 cm.

Omdat de meeste fabrikanten top-tube vermelden is dit de maat van de top-tube. Ik ben van mening dat de top-tube niets zegt als je fietst. De bottom-tupe is m.i. een beter indicatie en deze is meestal net iets korter dan de top-tupe. Bij Josh overigens niet!

- Iemand van 140 komt uit op 48 cm. Dan zou ik bij een Expert gaan kijken, maar eigenlijk zegt die type aanduiding niet alles: een 2008 Crupi Junior is namelijk iets groter (47,9 cm) dan een 2008 Haro Expert (47,6 cm).

- Iemand van 173 komt uit op 54 cm: veelal een Pro XL.

–> Cranklengte

Twee vuistregels op basis van binnenbeenlengte (BBL):

Als BBL < 60: Cranklengte in mm = (BBL in cm x 2,5) + 10 mm

Als BBL > 60: Cranklengte in mm = (BBL in cm) + 100 mm

Ik schat dat iemand van 140 ongeveer bij 160 mm uitkomt (helaas zitten op de meeste experts cranks van 170 mm). Iemand van 173 komt ongeveer op 175 mm cranks uit (op een Pro XL zitten vaak 180 mm cranks).

–> Verzet

Voor verzet gebruik ik de afgelegde afstand (cm) bij 1 trapomwenteling (AA) en is afhankelijk van leeftijd:

AA (cm) = 340 + (leeftijd in jaar) x 5

- Iemand van 8 jaar komt uit op 380 cm en met een 1 3/8" band zou je een verzet van 37/16 als richtlijn moeten nemen.

- Voor iemand van 13 kom je uit op 405 en met een 1,5" band zou je een verzet van 40/15 als richtlijn moeten nemen.

LET OP: dit zijn allemaal slechts vuistregels. Probeer altijd een fiets voordat je iets koopt en vergelijk 'm met de oude!

Deze vuistregels heb ik gemaakt omdat er veel vraag is naar de juiste maten. Op internet staan goede aanwijzingen maar ook hele verkeerde. Fabrikanten hebben vaak niet de juiste maat cranks en verzet op standaard fietsen.

Indien iemand andere ervaringen / vuisteregels heeft hoor ik het heel graag.

Veel succes!

Marc