Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

2x finale elite woman

• Dee

Beste Angelique,

Ik fiets net als jou niet voor de toeschouwers, maar in de 1e plaats voor onszelf omdat we van onze sport houden.

Maar als we verder willen komen met onze fietscross in Nederland dan hebben we een professioneel bmx evenement nodig. En dan hebben we weldegelijk toeschouwers nodig. En met toeschouwers bedoel ik niet alleen de het publiek dat de wedstrijd komt bezoeken maar ook de mensen die de wedstrijd in de kranten en op de radio en tv gaan volgen. En tegen de tijd als fietscross zover is dan bedoel ik dat we die 2 finales niet moeten doen. Simpelweg om het simpel te houden.

Ik wil niet al te ver uitweiden over dit onderwerp maar dit wil ik nog wel even kwijt.

Om boven genoemde redenen ben ik dan ook voor om het officiële nk voor nieuwelingen, junior en elite in 1 wedstrijd te houden. Op die manier kun je de media op 1 weekeind focussen. En voor 1 officieel kampioenschap trek de aandacht van meer publiek dan nu bij alle 6nk’s bij elkaar.

B-finales zijn goed om te houden. Maar niet op een nk. In mijn ogen horen de nieuwelingen, junior en elite een officieel Nederlands kampioenschap te hebben. En wel om deze rede: Als je als fietscrosser in 1 van deze categorieën een prestatie wilt neerzetten dan moet je wel iets meer doen voor de sport dan iemand die alleen maar voor zijn plezier fiets. Tenzij je een rijder bent die barst van het talent. Hou daarom b-finales in de afdelingen. In de afdelingen en bij de clubs moet de recreërende en competieve crosser aan zijn trekken komen. Voor deze crossers kun je alle deelnemers hun plaatsen laten uitfietsen dmv. A- en b-finales. Ook de beginnende crossers moeten zich kunnen ontwikkelen eerst bij de club en vervolgens binnen hun afdeling. Hopelijk als talent, dat ooit een prestatie kan neerzetten in een officiële nk categorie. Maar dat hoeft niet perse. Als ze maar crossen met plezier….

Dennis Wissink

• Angelique van Gemert

Beste Paul,

Dat er geen spanning in de Elite Woman finale zit ben ik het niet met je eens. Er zijn wel degelijk damens aan elkaar gewaagd. Kijk dat het nu niet zo hard gaat als de men, tja dat is logisch zeggen ze altijd. trouwens we krijgen er ook niet voor betaald om harder te rijden. Er is wel deglijk verschil tussen de men en woman. EN om flauwe opmerkingen te voorkomen heb ik het niet over het lichaam.

Maar over de conditie; je hebt waarschijnlijk damens gesproken die niet echt fanatiek bezig zijn met het fietsen. Dat zij al kapot zijn na een ronde komt waarschijnlijk omdat ze zelden trainen.

Juist om de conditie op pijl te houden lijkt het mij een uitdaging om tot een sneller herstel te komen na een ronde en vervolgens een tweede ronde te kunnen rijden.

Kortom; jammer Paul dat je zo over de Elite Woman denkt. Als iedereen er zo over denkt, zullen de dames ook nooit spectaculairder worden, want zij worden steeds benadeeld. Dit zeg ik niet om zielig te doen, maar al die jaren dat ik fiets, 19 jaar, heb ik ervoor moeten vechten om niet benadeeld te worden.

Maar ja,mijn vraag blijft nogsteeds of de Elite Woman het interessant vinden om een tweede finale rit te rijden. De beslissende kant zal hier wel over oordelen of wij het wel of niet mogen rijden.

Angelique

• Paul Sloesen

He Dennis

Klinkt wel goed, dat plan van jou. Maar een paar vraagjes.

Welke eisen zouden er moeten zijn aan deelname? Ik bedoel iedereen in die categorie of een bepaalde selectie.

En wat te doen tijdens de rest van het seizoen? Normaal rijden we 6 NK's en nu? En hoe wordt bepaalt op welke baan die ene NK wordt verreden? Mogen de rijders stemmen, wisselt het ieder jaar, enz.

Hoe wordt media-aandacht verkregen? Ik dacht dat de KNWU een contract heeft met de NOS om alle Nationale wielerwedstrijden uit te zenden, en laat die NOS nou toevallig 0,0% interesse hebben in de BMX-sport. (vorig jaar nog verteld door dhr. Stammes van de KNWU). Dan wordt het wel heel lastig.

De groeten, Paul Sloesen

• Ellen Bollansée

Ik heb dit weekend toevallig met enkele dames gesproken over dit onderwerp omdat er altijd gepraat wordt over het gelijk behandelen van de elite mannen en vrouwen. Ik vind het zelf niet absoluut noodzakelijk om ook twee finaleritten te gaan rijden. Als deze regel wel ingevoerd wordt, dan wil dit inderdaad zeggen dat we gelijkgesteld worden met de heren en dan mag daar van mij ook tegenover staan dat we een gelijke betaling krijgen. Onze klasse is misschien minder spectaculair en de concurrentie is kleiner maar wij moeten er evenveel voor trainen. Als we dus in de toekomst twee finales gaan rijden dan moeten we dat niet voor niks doen en dan moet er iets tegenover staan.

• Arjan Grooters

Ik denk dat als we toeschouwers willen hebben voor de sport zoals Dennis dat bedoelt, dat het niet eens nodig is om maar 1 NK te rijden. Belangrijker is dat de sport aantrekkelijker (lees: spectaculairder) wordt!

Dus hou voor de elite, junior en nieuwelingen apart wedstrijden. Die hoeven dan niet de hele dag te duren. Kunnen bijv. s'avonds verreden worden. En de toeschouwers worden niet verveeld met talloze ritten met kleine kinderen, oudere cruisers en andere recreatiefietsers zoals ikzelf in de sportklasse..

Bij het mountainbiken (4x) wordt deze formule al een tijdje toegepast, en deze vorm van fietssport geniet ontzettend veel populariteit onder toeschouwers en media. Terwijl het ontzettend veel lijkt op onze sport.

Arjan

• Jake

Hoi,

Angelique, Ellen,

Ik ben het volledig met jullie eens dat het gelijke monniken, gelijke kappen moet zijn en dat de dames dezelfde rechten moeten hebben als de mannen. Ze hebben overigens toch ook al dezelfde plichten.

Alleen de stelling dat de dames finale meer spectakel oplevert als er meer geld tegenover staat, en dat jij (angelique) daardoor harder zal gaan fietsen, lijkt me een beetje overtrokken. Je impliceert hiermee dat je nu in een finale dus NIET voluit gaat. Ik denk eerder dat je naar de basis moet kijken. Als je hetzelfde bedrag aan licentie en inschrijf geld betaald, dien je ook dezelfde premie te krijgen. Wil men dat van hogeraf niet toekennen, moeten de kosten omlaag.

Overigens vraag ik me af, gezien jullie in een klasse rijden met gemengde licenties,

of iedereen in aanmerking komt voor prijzengeld. Dit is tot nu toe volgens mij nog niet bekend gemaakt.

Ik ben van mening dat als de Elite dames unaniem achter een tweede finale staat, dat er die volgend jaar kan zijn. Ik zou zeggen Angelique, neem het voortouw en verzamel per e-mail de meningen en overhandig die aan Teun's Stamtafel.

Dennis, Paul,

Ook ik ben al tijden van mening dat de NK, net als de EK en WK over 1 wedstrijd verreden zou moeten worden. Je kunt dit inderdaad beter via de media aan het groter publiek duidelijk maken. Nu is het alleen in het begin van het seizoen knallen en op het einde bekeken rijden want grote verschuivingen kunnen dan toch niet meer plaats vinden. Je kan dan (wat nu) de eerste 3 NK's (zijn) gebruiken als zijnde

een, ik noem het maar, voorcompetitie met een apart eindklassement en tevens selectie voor de NK. Bovendien zouden de wedstrijden eerder in het jaar moeten beginnen, zodat de rijders eerder in hun wedstrijd ritme zitten. (Engeland en Frankrijk beginnen al eind februari, begin maart.)

Ook na de WK hebben we een veel te groot gat zonder wedstrijden. Het lijkt me dan verstandig om eerder te beginnen, om de conditie op peil te houden en het opgedane wedstrijdritme die dan eigenlijk aan haar peak zit, vast te kunnen houden. (Dit is tevens een betere voorbereiding voor de winter training.)

We zouden dan een mooie aparte nacompetietie kunnen houden, met wederom een andere uitkomst qua klassement.

In totaal zou je dus nationaal 3 titels kunnen behalen, maar is er maar 1 echte Nederlands Kampioen.

Ik denk dat over een dergelijke opzet nog maar eens flink gebabbeld moet worden door deze en gene.

Groeten,

Robert

• Jake

Arjan,

Vergeet niet dat de helft van de toeschouwers, vrouwen zijn. En vertrouw mij….die vinden het maar al te schattig om die kleine koters te zien fietsen. ;-)

mzzl.

Jake

• Dee

Beste Ellen,

Uiteraard horen mannen en vrouwen gelijk behandeld te worden. De elite men hebben uit sportieve redenen destijds gekozen voor twee finales. Niet om meer prijzengeld te verkrijgen. Laat ik duidelijk zijn! Je wilt ook niet weten wat de hoogte is vh prijzengeld bij de eilte men. Ik kan er amper een week boodschappen van doen. (en ja, die doe ik zelf).

Jij wil 2 finales en daar tegenover ook het prijzengeld van de mannen. Maar zo werk het niet. Simpelweg om dat het niveau met alle respect bij de elite women te veel verschilt met ander klasses. Er zijn maar een paar elite woman die zich met het internationale veld kunnen meten. Naar mijn mening zou de elite woman zich meer de discussie horen te voeren hoe de competitie op te schroeven in Nederland.

Dennis Wissink

• Dee

Deze vragen had ik al verwacht van Paul. Stel het officiële nk word op een dag gedaan. Dan is het meest logisch dat je dit nk 2 a 3 voor de laatste ek ronde hebt.

Op dit moment hebben we 4 nk’s voor de ek en wk. deze kunnen gewoon blijven bestaan. Noem deze wedstrijden alleen geen nk maar noem deze 4 wedstrijden “grand nationals”. Deze zijn toegankelijk voor de beste rijders in de challenge klasses. Voor de officiële categorieën nl. nieuwelingen, junior en elite zijn dit de qualyfiers voor het officiële nk.

Voor het media verhaal zijn we afhankelijk van de organiserende mensen van het evenement. Als ik wist hoe ik je het plaatje rond kan krijgen van organisatie, publiek, sponsors, geld en media dan had ik dat misschien wel gedaan. Ik ben helaas geen pr man. Ik weet wel zeker dat er mensen zijn in de fietscross die dat wel kunnen De knwu zou hierin ook iets kunnen beteken. Maar met alle respect, zij hebben niet de fietscross-mensen achter zich met voldoende fietscross passie in het bloed die bereid zijn de nek uit te steken voor de sport. Er zijn ook diverse mensen in de fietscross die hun nek heel ver hebben uitgestoken voor onze sport. Maar op een gegeven moment hou het voor hen ook op. Want dan worden ze vader o.i.d.

De n.o.s. heeft volgens jou geen belangstelling voor fietscross. Stel nou dat er budget zou zijn voor de kosten die tv met zich meebrengt, waarom zou er geen interesse in fietscross bestaan. Het is toch zeer de moeite waard om te volgen. We hoeven denk ik ook niet meteen op studio sport. We moeten wel ergens beginnen bijv. lokaal, net5, sbs of euro sport.

Ik geef ook toe in jou reactie dat het niet makkelijk zal zijn om dit te realiseren. Maar ik hoop dat we weldegelijk realiseren dat wij fietscrossers, organisatoren, knwu, sponsoren en liefhebbers de sport verder moeten brengen. Ik zelf zal het niet meemaken als crosser maar de volgende generatie hopelijk toch wel….

Dennis Wissink

• Dee

Inderdaad! En hoe lang bestaat 4x? nog geen twee jaar! Fietscross al meer dan 25 jaar. Maar daar zijn al wel evenementen geweest waar je als fietscrosser alleen nog maar van kan dromen. Maak me wakker!!!

Dennis Wissink