Beste Angelique,
Ik fiets net als jou niet voor de toeschouwers, maar in de 1e plaats voor onszelf omdat we van onze sport houden.
Maar als we verder willen komen met onze fietscross in Nederland dan hebben we een professioneel bmx evenement nodig. En dan hebben we weldegelijk toeschouwers nodig. En met toeschouwers bedoel ik niet alleen de het publiek dat de wedstrijd komt bezoeken maar ook de mensen die de wedstrijd in de kranten en op de radio en tv gaan volgen. En tegen de tijd als fietscross zover is dan bedoel ik dat we die 2 finales niet moeten doen. Simpelweg om het simpel te houden.
Ik wil niet al te ver uitweiden over dit onderwerp maar dit wil ik nog wel even kwijt.
Om boven genoemde redenen ben ik dan ook voor om het officiële nk voor nieuwelingen, junior en elite in 1 wedstrijd te houden. Op die manier kun je de media op 1 weekeind focussen. En voor 1 officieel kampioenschap trek de aandacht van meer publiek dan nu bij alle 6nk’s bij elkaar.
B-finales zijn goed om te houden. Maar niet op een nk. In mijn ogen horen de nieuwelingen, junior en elite een officieel Nederlands kampioenschap te hebben. En wel om deze rede: Als je als fietscrosser in 1 van deze categorieën een prestatie wilt neerzetten dan moet je wel iets meer doen voor de sport dan iemand die alleen maar voor zijn plezier fiets. Tenzij je een rijder bent die barst van het talent. Hou daarom b-finales in de afdelingen. In de afdelingen en bij de clubs moet de recreërende en competieve crosser aan zijn trekken komen. Voor deze crossers kun je alle deelnemers hun plaatsen laten uitfietsen dmv. A- en b-finales. Ook de beginnende crossers moeten zich kunnen ontwikkelen eerst bij de club en vervolgens binnen hun afdeling. Hopelijk als talent, dat ooit een prestatie kan neerzetten in een officiële nk categorie. Maar dat hoeft niet perse. Als ze maar crossen met plezier….
Dennis Wissink