Vanaf de eerstvolgende wedstrijd zijn in Frankrijk bij alle leeftijden clicks verboden. Zal dit in Nederland ook gaan gebeuren? En hoe zit het internationaal met de grote Franse invloeden bij het UEC?
Mijn mening is dat het verbieden van clicks in alle klassen een stap te ver is. Ik ben wel voorstander van het verbieden van clicks bij de 12-. En waarom? Omdat fietscross zo veel te makkelijk wordt gemaakt voor de kleintjes. Ze leren niet geod techniek en springen. En vaak zijn hun clicks zodanig strak afgesteld dat ze bij een valpartij niet op tijd kunnen uitclicken.
Ik snap ook niet dat Frankrijk de clicks verbiedt voor alle leeftijden. En dit om een aantal redenen:
- Er is niet aangetoond dat het rijden met clicks zorgt voor meer blessures dan bij niet-clicks rijders.
- Het aantal valpartijen neemt niet toe door clicks.
- Ondanks de clicks zie je genoeg mooie inhaalmanoeuvres in de bochten.
- De meest simpele reden: wij zijn oud en wijs genoeg om met clicks te rijden.
- Ook al komt het weleens voor dat iemand onderuit gaat door z'n clicks, het komt ook wel eens voor dat iemand valt doordat hij met z'n voet van z'n pedaal afschiet.
Ik ben benieuwd naar jullie mening hierover, ook al is dit onderwerp al vaker aangekaart. En wat zou jij doen als clicks in Nederland verboden worden?
De groeten, Paul Sloesen