Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Clicks verbodenin Frankrijk, wat te doen in Nederland?

• Jake #23

In principe vind ik innovatie voor de BMX een goed ding. Zo hebben we bijvoorbeeld

de A-headsets te danken aan de snelle groei van de ATB wereld.

We hebben daardoor mider las van loslopende balhoofdsets.

Elke sport ondergaat veranderingen dus waarom BMX niet.

Zo heeft het zwemmen die haaienstructuur broekjes en geschoren koppies en

het schaatsen de klapschaats en de door Nike doorontwikkelde aerosuits. Deze werden ook niet 1,2,3, op schaats wedstrijden toegelaten, omdat er oneerlijke concurentie zou zijn.

Nu kunnen we dat niet meer zeggen bij de BMX want iedereen heeft van die dingen onder zijn voeten geplakt. Enige reden is omdat iedereen als makke schapen de eerste gebruikers zijn gevolgt. En waarom???? zijn ze door gebruik ECHT sneller???

Er is dan wel geen onderzoek gedaan naar of het meer blessure gevoelig is, maar er is ook geen onderzoek gedaan of je er daadwerkelijk harder mee gaat.

Misschien is het ook zo dat door clicks minder blessures zijn, maar van wat ik heb gezien, is de blessure wel velemalen erger als het mis gaat. Voor de in click tijd

heb ik namelijk nog nooit gehoort van gebroken onderbenen.

Op zich heb ik niets tegen clicks, hoewel ik er zelf niet mee rijd. Maar ben wel van mening dat ze NIET bedoeld zijn voor BMX-racen.

Ze zijn ontwikkeld voor de wegrennerij, waar je op ander terein en met een andere

renner veld (minder agressief) te maken hebt.

Vroeger werd gezegt dat voor kleinere rijders een tandwiel verhouding van 44-16 niet goed zou zijn voor de ontwikkeling van de knieen. Maar hoe staat het met de

trekkende beweging (waar de clicks voor bedoeld zijn) en de impact daarvan op

enkel gewrichten, pezen en spieren van deze rijdertjes?

Ik ben dus wel voor een dergelijk product als clicks, maar vind dat het af gestemd moet zijn op onze tak van sport en op de leeftijd en ervaring van de gebruiker.

Groeten,

Jake

• Dennis Wissink

Met mij alles prima hoor. Heb onlangs een kijkoperatie aan mijn schouder gehad. Het herstel gaat voorspoedig. Maar moet komende weken nog wel voorzichtig zijn. Ben al met de voorbereidingen begonnen voor komend seizoen. Als het seizoen weer begint dan wil ik er weer bij zijn! Dus tot kijk, ergens in mrt/april op een vd crossbanen.

Gr. DW.

• Paul Sloesen

Remon >>> De jongere rijders in Nederland hebben zeker een hoog niveau. Dit blijkt wel uit de vele prijzen die ze binnenhalen bij internationale wedstrijden. Maar toch vind ik van veel rijders, enkele rijders uitgezonderd natuurlijk, het niveau van de techniek en het springen lager dan vroeger. Als ik kijk op een training van mijn club, dan zie ik de kleintjes bijna allemaal wel springen, maar ze laten allemaal het achterwiel hangen en trekken dat omhoog mbv hun clicks ipv de houding op de fiets en de balans van de fiets. Het is zo veel makkelijker, maar mijns inziens niet de beste methode (ik weet het: ben zelf nou niet echt de beste op springgebied, maar weet wel wat de goede manier ervoor is, ook al komt het er bij mij niet uit).

Jake>>> In Frankrijk schijnt een paar jaar geleden iemand een onderzoek te hebben gedaan naar de blessuregevoeligheid bij clicks. Ik heb mn uiterste best gedaan om achter de opzet en resultaten van dit onderzoek te komen, maar ik kan dit artikel nergens vinden (ondanks toegang tot zo ongeveer alle medische sites/publicaties). Als ik het me goed kan herinneren, dan zou eruit zijn gekomen dat valpartijen met clicks het aantal rugblessures zou verhogen (door het niet uitclicken en vallen op de rug) en het aantal kruis- cq kniebandletsels zou verhogen. Maar nou mag jij een voorbeeld in de praktijk noemen hiervan.. Ik kan me namelijk van de laatste jaren geen dergelijke blessure herinneren.

En wat jij aangeeft van de onderbeensfracturen, er staat me alleen de val van Harm van Brussel bij 3 jaar geleden en dat kwam volgens mij niet door de clicks, maar door de ongelukkige landing van het been.

>>>Maar hoe staat het met de trekkende beweging (waar de clicks voor bedoeld zijn) en de impact daarvan op enkelgewrichten, pezen en spieren van deze rijdertjes? >>>> Dit is bijna niet te onderzoeken. Dit is namelijk iets wat je op de lange termijn moet bekijken (lees: jaren, totdat men uitgegroeid cq volwassen is) en dus bijna niet te doen is.

Conclusie is dat onderzoek naar de effecten van clicks op alle gebieden nog niet gedaan is (althans, niet bekend is) en dat het heel moeilijk te onderzoeken is.

Verder, is er iemand die weet hoe het gegaan is in Frankrijk met het verbieden van de clicks?? Heeft de bond dit besloten? Zijn er rijders bij betrokken geweest? Hoe hebben de rijders erop gereageerd? Daar ben ik wel eens benieuwd naar.

De groeten, Paul

• Jake #23

Nee, hoor. Goed onderzoek is niet moeilijk. Er wordt wel onderzoek gedaan naar moeilijkere dingen. Dat zou jij toch moeten weten als aanstaand arts.

Het kost alleen veel tijd en geld. En de vraag is of die investering het waard is.

En wie die taak op zich gaat nemen. Eerlijk gezegt is BMX, tot dat het een Olypisch tintje kreeg, eigenlijk een te kleine onbeduidende tak van sport geweest om goed onderzoek naar te doen. En daarom kun je denk ik nergens dit soort data vinden.

Ik weet niet waar de beslissing van het verbod vandaan is gekomen. Maar ik weet wel dat er al 2 jaar op rij een wedstrijd in Frankrijk wordt georganiseerd waar niet met clcks aan deelgenomen wordt. Dit op initiatief van de rijders/organisator.

(de baan is nogal techinsch voor Franse begrippen, dat zegt denk ik genoeg.)

Ook hoorde ik een poos geleden het gerucht dat een dergelijke wedstrijd in de States is verreden, maar weet daar het fijne niet van. Misschien dat Robert deWilde er meer van weet/kan vertellen?

mzl

Jake

• Wim Dijk

Hoe ging dat dan in Nuland met die val van Ron Vriens.

Ik verwacht dat hij misschien toch zachter neergekomen was zonder ingeklikt te zijn, maar dat kunnen we bij deze ook aan hemzelf vragen.

groeten, Wim

• Paul Sloesen

Wim >> Ron was al uitgeklikt op het moment dat hij in de lucht zat. hij kwam gewoonweg vol met z'n knie op de grond terecht. Dat lag niet aan de clicks.

Jake>> Dat bedoel ik met moeilijk, dat het veel tijd kost en veel moeite. En voor de juistheid, ik ben nog geen arts.

In Engeland hebben ze ook een No-Clips serie, met grote deelname. Heb filmpjes gezien dat bij 1 race zelfs Matisons, Lakucs en Brandon Meadows aanwezig waren. En natuurlijk de snelle Engelse rijders. Maar dit wordt dan in hetzelfde weekend gehouden als de engelse kampioenschaps wedstrijden.

• Remon

volgens dezelfde discussie die bij uncle bucks gevoerd werd had de grote deelname ook te maken met de evengrote geldpot die te verdelen was bij winst

• Nico van Dartel

Misschien komt het hoger aantal ongevallen door de technische parcours met wel heel grote bulten ipv door de clicks?

De 8m dubbel in de indoor van St Etienne zorgde voor veel spectakel, maar voor even veel valpartijen. Vaak konden rijders ook niet springen tijdens de wedstrijd. Ook de steile op -en aflopen van sommige bulten zijn ook vaak overdreven, zeker als je kijkt met welke snelheid je er vaak over moet.

Het is mooi een wedstrijd op een uitdagende baan, maar ze moeten ook niet overdrijven!

In Frankrijk is de bal gaan rollen door het ongeval met Fred King, maar ik hoor vaak dat dit niks met het dragen van clicks te maken had…