In principe vind ik innovatie voor de BMX een goed ding. Zo hebben we bijvoorbeeld
de A-headsets te danken aan de snelle groei van de ATB wereld.
We hebben daardoor mider las van loslopende balhoofdsets.
Elke sport ondergaat veranderingen dus waarom BMX niet.
Zo heeft het zwemmen die haaienstructuur broekjes en geschoren koppies en
het schaatsen de klapschaats en de door Nike doorontwikkelde aerosuits. Deze werden ook niet 1,2,3, op schaats wedstrijden toegelaten, omdat er oneerlijke concurentie zou zijn.
Nu kunnen we dat niet meer zeggen bij de BMX want iedereen heeft van die dingen onder zijn voeten geplakt. Enige reden is omdat iedereen als makke schapen de eerste gebruikers zijn gevolgt. En waarom???? zijn ze door gebruik ECHT sneller???
Er is dan wel geen onderzoek gedaan naar of het meer blessure gevoelig is, maar er is ook geen onderzoek gedaan of je er daadwerkelijk harder mee gaat.
Misschien is het ook zo dat door clicks minder blessures zijn, maar van wat ik heb gezien, is de blessure wel velemalen erger als het mis gaat. Voor de in click tijd
heb ik namelijk nog nooit gehoort van gebroken onderbenen.
Op zich heb ik niets tegen clicks, hoewel ik er zelf niet mee rijd. Maar ben wel van mening dat ze NIET bedoeld zijn voor BMX-racen.
Ze zijn ontwikkeld voor de wegrennerij, waar je op ander terein en met een andere
renner veld (minder agressief) te maken hebt.
Vroeger werd gezegt dat voor kleinere rijders een tandwiel verhouding van 44-16 niet goed zou zijn voor de ontwikkeling van de knieen. Maar hoe staat het met de
trekkende beweging (waar de clicks voor bedoeld zijn) en de impact daarvan op
enkel gewrichten, pezen en spieren van deze rijdertjes?
Ik ben dus wel voor een dergelijk product als clicks, maar vind dat het af gestemd moet zijn op onze tak van sport en op de leeftijd en ervaring van de gebruiker.
Groeten,
Jake