krachttraining en training op zich zelf is verschillend voor elk persoon. Elk persoon reageert lichamelijk verschillend op de training die jij doet. Je moet jou trainingen niet te eentonig maken, dus je moet het elke keer afwissele, het is niet goed om 2 maanden hetzelfde te doen aan krachttraining en dat geld ook voor duur en sprinttraining.
Het is niet verstandig om nu al explosief te gaan trainen, dat komt later wel. Wees niet bang dat jij te langzaam word, als jij het goed afwisselt dan komt het wel goed. Je wilt pas meer specifiek gaan trainen als je dichter bij het seizoen komt.
Paul als jij 4 sets van 15 repetities kunt doen op 80-90% dan ben jij een bikkel of jij zit niet op 80-90% van jou max. Ik kan 80% ongeveer 8x doen. ik denk dat jij jou max eens moet aanpassen.
In het begin van het seizoen wil jij voor krachttraining zoveel verschillende oefeningen doen, zo'n 8-10 verschillende oefeningen per sessie. Zoek oefeningen uit die meer dan 2 spiergroepen trainen en dan bedoel ik geen bicep curls. Je kunt rond deze tijd ook meer aandacht besteden aan jou zwakkere punten, bij mij zijn mijn schouders iets aan de zwakkere kant. rond de tijd dat het seizoen begint dan begin je meer specifiek en explosief te trainen en dat bouw je dan op tot de wedstrijd waar jij wilt gaan pieken. maar hou 1 ding in je achter hoofd, doe de oefeningen niet te lang, doe ze paar weken en verander het dan weer. je kunt dit doen door het gewicht teveranderen of de oefening zelf.
er zijn ook andere manieren om krachttraining te doen. sprints bergop, zwaarder verzet, plyometrics.
dit is maar een klein gedeelte over hoe je moet trainen. er komen veel meer dingen bij kijken dan de meeste mensen denken.
ik hoop dat het een beetje duidelijker is. het is ook verstandig om eens wat boeken te gaan lezen over trianen.
robert de wilde