Hoi,
Allereerst wil ik de medewerkers en organisatie van Luyksgetel bedanken.
Ik vond het een prima georganiseerde wedstrijd. Alles verliep vlotjes.
Geen lange wachttijden in parkferme, geen lange pauzens tussen de manches/finales, Lekker tijdig afgelopen, een goed onderhouden baan (helaas voor
de hele snelle rijders wat weinig uitdaging.)
Hopenlijk zullen andere TC organisatoren dit ook zo neer zullen zetten.
Nu even over het hek.
Persoonlijk ben ik van mening dat het hek in Lgestel “lekker” valt. (let op: persoonlijk)
Zeker na de perikelen die ze ermee hebben gehad en zeker gezien hij voorheen
bij eind groen (zoals het hoort) pas viel. De snelheid is goed en butst niet terug omhoog. Als je bijvoorbeeld naar Veldhoven kijkt (1e NK 2003) daar was volgens mij het valmoment gelijk, maar is de cylinder zo tering snel en de hoek van de startbult vlakker, waardoor je zelfs eerder dan rood weg moet. Ergens 1,5 tellen na
Watch the light. Erg moeilijk en link om te timen dus.
Echter in Lgestel kan ik, met mijn voorwiel contact houden met het hek en de grond, volgens het rulebook, bij rood vertrekken en alsnog goed weg zijn.
Op deze manier dwing je eigenlijk iedereen gelijk tijdig te vertrekken, eerlijker kan bijna niet zou ik zeggen!!! Echter er zijn altijd rijders die kosten wat het kost de eerste trap voorop willen liggen. En ja, die worden dan afgestraft, helaas voor hen!
Ik moet wel zeggen dat doordat je dus direct bij rood moet gaan, en dat er dan ook
nog een “lange” pauze zit tussen Watch the light en rood, het concentratie moment erg gespannen is, waardoor je moeilijk kunt timen.
Dit zou opgelost kunnen worden door het val moment idd wat meer richting groen te verschuiven.
Ik ben wel van mening, nu toch meerdere clubs overgaan tot de aanschaf van een voicebox met zelfde cylinder, dat er getracht moet worden om overal waar dit geinstaleerd wordt, het zelfde moment van “vallen” gekozen moet worden.
Dat zou perfect zijn, want dan krijg je voor de grote landelijke wedstrijden een en dezelfde format, waar iedereen dan van weet hoe het zit.
Alleen zal dat lastig te realiseren zijn ivm, hoek van startbult, materiaal hek, hoek van hek, en een kopie is nooit echt helemaal identiek aan het origineel. (nooit twee dezelfde)
Zoals ik al zei, dit is mijn persoonlijke mening, maar een “standaard” bij dergelijke
evenementen zou welkom zijn.
Groetjes,
Robert Jacobs