Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Graag een reaktie van Robert de Wilde

• Fer Damhuis

In een interview in het Brabants Dagblad d.d. 26 juli 2004 van Robert de Wilde met journalist Maarten van Helvoirt, zegt Robert (ik citeer) “Ik ben eerlijk gezegd geschrokken van het niveau in Nederland”.

Positief bekeken kan dit op twee manieren uit te leggen zijn:

1: het niveau is zeer hoog en daarvan is hij geschrokken OF

2: het niveau is bedroevend laag OF

3: misschien heeft de journalist het gehele interview uit zijn verband getrokken.

Graag zou ik van Robert willen weten wat hij precies bedoeld en als het punt 2 betreft wat wij hier in NL aan moeten doen!!!

Mzzl Fer

• ANITA

Ik las in het eindhovens dagblad van maandag 26 juli:

“Ik ben geschrokken van het niveau hier. Natuurlijk wist ik dat ik het niet kon vergelijken met Amerika, maar ik had niet verwacht dat het zo laag zou zijn.”

punt 2 dus…maar er staat ook bij dat de mogelijkheden er bijna niet zijn in Nederland omdat iedereen hier een baan heeft naast zijn sport en men er dus niet fulltime mee bezig kan zijn, wat wel een vereiste is om op een hoger niveau te komen.

Groetjes Anita

• Paul Sloesen

Ik denk dat Robert het volgende zal hebben bedoelt:

Vergeleken met landen als Amerika en Australië is het niveau inderdaad lager. En dan wel op het niveau van de kracht. Met de techniek en de baansnelheid is niks mis mee. Zoals iedereen moet hebben gezien kon zowat geen enkele Nederlandse Elite of Junior-rijder als eerste de bocht induiken vanaf de achtste finales. Men werd er gewoonweg afgestart en gesprint. Dat is dus iets waar door de toprijders nog harder op getraind zal moeten worden willen ze internationaal voorin rijden.

Bij de Elite begon iedereen aan een inhaalrace, waar veel rijders wel zeer goed in zijn (kijk maar naar Bisseling, Wichman, vd Wildenberg). Ook bij de Junioren en 16 jaar was dit zo (op Scherpen na dan). Daar kunnen veel niet-Europeanen nog iets van leren.

Dus: ik denk dat Robert gewoon heeft gezegd wat iedereen heeft kunnen zien en dat hij het zal bedoelen als opbouwende kritiek; dat de Nederlandse toprijders sterker moeten worden op het eerste stuk. Maar zoals Anita al zei: hier heeft iedereen er een baan bij en vast nog een sociaal leven, waardoor er gewoon minder getraind kan worden dan de pro's doen. Dus wie is de volgende die naar Amerika gaat???

Mocht ik er helemaal naast zitten met wat RdW bedoelt heeft, tja… dan heb ik bij deze maar gezegd wat geconcludeerd kon worden.

De groeten, Paul

• Arjan G

Paul, ik denk dat het weinig zin heeft om te gaan gokken wat iemand anders bedoeld heeft. Is het dan ook niet makkelijker om gewoon te zeggen dat dit is wat jij vind van het niveau in Nederland ten opzichte van de VS.

Je hebt overigens misschien wel gelijk hoor. Alleen het is zo vreemd om iemand anders mening uit te gaan leggen als je het niet eens zeker weet. Er zijn overigens toch ook voorbeelden van Europese rijders die genoeg “kunnen” trainen (Prokop). Paul Sloesen schreef:

>

> Ik denk dat Robert het volgende zal hebben bedoelt:

>

> Vergeleken met landen als Amerika en Australië is het niveau

> inderdaad lager. En dan wel op het niveau van de kracht. Met

> de techniek en de baansnelheid is niks mis mee. Zoals

> iedereen moet hebben gezien kon zowat geen enkele Nederlandse

> Elite of Junior-rijder als eerste de bocht induiken vanaf de

> achtste finales. Men werd er gewoonweg afgestart en gesprint.

> Dat is dus iets waar door de toprijders nog harder op

> getraind zal moeten worden willen ze internationaal voorin

> rijden.

> Bij de Elite begon iedereen aan een inhaalrace, waar veel

> rijders wel zeer goed in zijn (kijk maar naar Bisseling,

> Wichman, vd Wildenberg). Ook bij de Junioren en 16 jaar was

> dit zo (op Scherpen na dan). Daar kunnen veel niet-Europeanen

> nog iets van leren.

>

> Dus: ik denk dat Robert gewoon heeft gezegd wat iedereen

> heeft kunnen zien en dat hij het zal bedoelen als opbouwende

> kritiek; dat de Nederlandse toprijders sterker moeten worden

> op het eerste stuk. Maar zoals Anita al zei: hier heeft

> iedereen er een baan bij en vast nog een sociaal leven,

> waardoor er gewoon minder getraind kan worden dan de pro's

> doen. Dus wie is de volgende die naar Amerika gaat???

>

> Mocht ik er helemaal naast zitten met wat RdW bedoelt heeft,

> tja… dan heb ik bij deze maar gezegd wat geconcludeerd kon

> worden.

>

> De groeten, Paul

• Paul Sloesen

He Arjan, oké je hebt gelijk. Bij deze is het dan mijn mening…..

Volgens mij zijn die Europese rijders die jij bedoelt over het algemeen ook fulltime of semi prof. Natuurlijk zijn hier wel uitzonderingen op: Lakucs als leraar, Nordmark die een universitaire studie doet of deed…..

Volgens mij moet je wel fulltime met de sport bezig zijn om bij de Elite op wereldniveau voorin te rijden, maar daar moeten dan wel de mogelijkheden toe zijn; denk aan sponsering etc.

Hopelijk heeft de sport afgelopen weekend voldoende aandacht gekregen om dat te bewerkstelligen

• ROBERT DE WILDE

Hallo Fer,

Eigenlijk heeft Paul jou vraag al beantwoord. Het niveau was lager dan ik had verwacht en daar ben ik wel een beetje van geschrokken. Het niveau bij de Elite ligt nu erg hoog en als jij mee wilt doen voor de overwinning, dan moet jij geen vaste baan hebben. Je moet dag en nacht met je sport bezich zijn, maar die mogelijkheid hebben wij niet echt in Nederland. Je moet natuurlijk ook niet op je reet gaan zitten en wachten tot er iets in je schoot wordt geworpen. Je moet jezelf er ook 100% voor inzetten.

Opdit moment zijn er niet veel sponsors die de jongens kunnen betalen, dus denk ik dat een A-status bij het NOC-NSF nu de enigste mogelijkheid is om van BMX te kunnen leven. Als je een A-status hebt, dan kan jij het minimun loon krijgen.

Ik vind ook dat de jeugd niet goed word ondersteund. En dan bedoel ik de groep die nog geen Junior zijn. De meesten zitten nog op school en dat moet ook zo blijven, maar je kunt ze al wel een beetje helpen met bepaalde dingen en dat gebeurt opdit moment nog niet.

Fer, ik hoop dat ik jou vraag heb beantwoord en als er verder vragen zijn, dan hoor ik het wel.

Robert de Wilde

• bmx_grover

Robert, ik ben het helemaal met je eens. Maar in zo'n klein land als nederland zal ook zoiets niet mee vallen. Maar als ik de huidige situatie bekijk met de situatie zo'n 7 a 8 jaar geleden toen was denk het het niveau in Nederland misschien niet hoger als nu maar hadden we wel meer rijders die een europese finale reden. Ik denk dat het niveau in Amerika op dit moment gewoon veel hoger ligt als hier, en ben erg blij dat er nog europese rijders zijn die in Amerika erg goed mee komen.

• Jake 23

Ik ben van mening dat de grote van een land hier niet toe doet, maar wel de cultuur van een land.

Als je in de USA ergens uit blinkt, wordt dat gewaardeerd en staat daar ook iets tegenover.

In Nederland is dat alleen als je een beetje met ballen overweg kan. Het saaie voetbal dus. Omdat er zoveel publiek naar kijkt, wordt er door bedrijven veel gesponsord om zo reklame te maken.

In belgie zie je dat de tendens wel ook meer bij de wielersporten ligt.

Belgie is een klein land met minder BMXers dan Nederland, maar heeft toch een aantal leuk gesponsorde rijders rondrijden. Neem bijvoorbeeld Ellen Bollansee,

zij is op dit moment zeg maar semi-proffesional.

Dus aan de grote van het land ligt het niet, maar meer aan de aandacht die de

sport krijgt door media en door publiek dat er naar wil kijken.

Wellicht doordat BMX nu olympisch wordt, dat er meer geintereseerden zijn voor

sponsoring, maar dan moet ook de economie een beetje mee zitten.

IIG heeft de A-status bij NOC-NSF nu door de toevoeging tot de Olympische Spelen, daadwerkelijk de volledige A-status gekregen. (moet je wel eerst ff kampioen worden.)

gr.

Jake

• Fer Damhuis

Hoi Robert en alle andere die reageren,

Vriendelijk bedankt voor jullie reakties.

Ik denk dat we moeten accepteren dat NL geen sportland is zoals bijv. Amerika. Dat wil idd niet zeggen dat we bij de pakken neer moeten zitten en tevens moeten accepteren dat wij minder (lees weiniger) goede rijders voort brengen. Mijns inziens moeten we gebruik maken van elkaars kennis en ervaring.

Helaas schort het hieraan. Clubs moeten vaak blij zijn dat ze iemand hebben welke zijn tijd en energie in het geven van training wil steken. Het geven van training gebeurd dan ook vaak op basis van gevoel. Een didactisch onderlegde training met technisch en tactische inhoud is er vaak niet.

Ik vind het opvallend dat (jonge) rijders van een bepaalde club of fabrieksteam een uitgesproken “stijl” of mentaliteit hebben.

Is dit dat alleen de verdienste van de trainer?

Hoe kunnen we nu ons landelijk niveau opkrikken, beginnend bij de jongste rijders?

Hoe doet met dat bijv. in Amerika?

Mzzl Fer

• Jake 23

Al die goede rijders hebben een individuele trainer, welke een “op maat” trainings traject uitzet voor zijn “klant.”

Hierbij komt een fietsbond ip niet aan te pas.