Hey BMX-ers!
Ik heb al jullie reacties gelezen en ik moet zeggen dat ik het eens ben met Robert… zucht. Het niveau in NL is bij mij ook echt tegengevallen vooral als je ons met tien jaar geleden op internationaal niveau vergelijkt.
Het is echter niet zo dat er in Amerika veel gesponsorde rijders rondrijden met allemaal persoonlijke trainers. Ik denk zelfs dat 90% gewoon maar wat doet. Het is zowiezo al niet gebruikelijk om een trainer op de baan te hebben die de ‘kids’ een avondje vermaken. Ze rijden gewoon hun rondjes, doen hun gates en dat is het dan wel. Van een clubtrainer hebben ze in vele gevallen nog nooit gehoord.
Het voordeel dat ze hebben zit in het webstrijdritme. Twee/drie keer per week worden er Locals/wedstrijden georganiseerd en daar gaat dan ook het grootste deel van de rijders naartoe. Ze maken er daar gewoon een avondje uit van en hebben op deze manier een hoop lol in combinatie met meer wedstrijdervaring en wedstrijdritme.
In het begin van de jaren 80 kon je in NL ook onnoemelijk veel wedstrijden rijden. Waar je maar wilde fietsen werd er wel wat georganiseerd. Zo hebben de rijders een perfecte basis gelegd (wedstrijdritme) die tot in het begin van de jaren 90 doorging. In de jaren 90 werden de clubs steeds schaarser en werden er steeds minder wedstrijden georganiseerd. Uiteindelijk zie je dan 10-15 jaar later wat het effect is van minder wedstrijden rijden/organiseren. Uiteraard is het niveau van het fietscrossen opzich een stuk hoger en sneller geworden door alle ontwikkelingen die we inmiddels zijn doorgegaan en kun je eigenlijk niet meer een baan hebben naast een topsport prestatie maar ik denk als we meer wedstrijden zouden kunnen organiseren en rijders meer met elkaar kunnen rijden we zelf een steentje kunnen bijdragen aan het opkrikken van ons eigen niveau.
Ik ben ervan overtuigd dat ik toendertijd niet het niveau had gehaald als ik niet hoefde te rijden tegen Corinne Dorland, Anita v.d. Mortel, Wendy Dekker, Melanie van Deene en noem maar op!
Robert rijdt nu als enige NL-er in de finale omdat hij fulltime met zijn sport kan bezig zijn maar ook omdat hij constant met goede rijders aan wedstrijden deelneemt die ook zijn niveau daarmee opkrikken.